قشقاوی تشریح کرد:

وضعیت پناهجویان ایرانی در اردوگاه «کاله فرانسه»

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه، با اشاره به بهشت‌نمایی کشورهای غربی توسط رسانه‌ها گفت: اروپایی‌ها خود زمینه‌ساز آوارگی بسیاری از ملت‌ها هستند و اکنون به علت مشکلات داخلی خود حتی کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشری را زیر پا می‌گذارند.
کد خبر: ۷۳۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳ - 06March 2016

وضعیت پناهجویان ایرانی در اردوگاه «کاله فرانسه»

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ حسن قشقاوی با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر، به جهنمنمایی و بهشتنمایی رسانههای کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: کشورهای مدعی قانونمداری، کنوانسیونهای بینالمللی حقوق بشر را نقض میکنند و در نحوه دادن پناهندگی مطابق با نیاز و منافع ملی خود عمل میکنند.

وی درباره وضعیت نابسامان و شرایط غیر انسانی هموطنان ایرانی در اردوگاه کاله فرانسه گفت: انکار هویت ملی، شخصی، مذهبی و ... از مهمترین ویژگیهای پناهجویان و مهاجران غیرقانونی است. این افراد معمولا به کشورهای مقصد، اطلاعات نادرست میدهند و این موضوع سبب میشود که کسانی که کشور را ترک کردهاند، روی بازگشت نداشته باشند و از این بترسند که با آنها برخورد قضایی شود.

معاون وزیر خارجه به خانوادهها توصیه کرد که از سفارت، انتظار حمایت نداشته باشند زیرا کنوانسیون ژنو اجازه نمیدهد که سفارت در این خصوص وارد عمل شود، مگر آنکه پناهجویان خود درخواست کمک داشته باشند.

او به اعلامیه حقوق بشر که به همه انسانها اجازه داده است تا در هر کجای دنیا که میخواهند، زندگی کنند اشاره کرد و افزود: سیاست کشورهای مهاجرپذیر این است که با توجه به شرایط داخلی و بدون توجه به کنوانسیون ژنو نسبت به پذیرش آوارگان و پناهجویان اقدام میکنند. این در حالی است که به رغم وضعیت غیرانسانی پناهجویان در اردوگاهها، این افراد به علت اینکه همه پلهای پشت سر را خراب کردهاند و داراییهای خود را فروختهاند، امیدی به بازگشت نداشته باشند. با وجود این سفارتخانههای ما موظف هستند تا حداکثر شرایط را برای بازگشت پناهجویان هموطن فراهم کنند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاعرسانی شبکه خبر، حسن قشقاوی به مذاکرات کنسولی فعال در چند ماه اخیر با کشورهایی چون استرالیا، ایتالیا، یونان، دانمارک و سوئد اشاره کرد و گفت: بحث این است که آنها متمایل به پذیرش دیپورت اجباری هستند اما ما میگوییم که این خلاف کنوانسیونهای حقوق بشری است و از سوی دیگر ما میگوییم بهشتنمایی افراطی تبلیغاتی سبب شده است که افراد اغوا شوند زیرا این کشورها عدهای را راه میدهند و عدهای را راه نمیدهند. البته ما غیرمتعصبانه صحبت میکنیم. بخشی از بهشت دنیوی در اروپا غیر قابل انکار است و آسایش در اروپا در صورت داشتن امکانات، وجود دارد اما حتی مهاجران قانونی نیز در این کشورها احساس آرامش ندارند زیرا برخورد با فرهنگ، دیانت و خانواده در آنجا متفاوت و گاه متضاد با ایران است.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه، در خصوص وضعیت اردوگاه بندر کاله فرانسه گفت: وضعیت موجود مربوط به گذشته است و موضوع جدیدی نیست. پلیس فرانسه هم از گذشته از این موضوع اطلاع داشته است اما از آنجا که با مسئله سوریه و آوارگان سوری همراه شده است اکنون در صدر رسانهها قرار گرفته است. در حالیکه اروپا باید نتیجه ایجاد جنگ در سوریه را بپذیرد. بر این اساس باید تاکید کرد که اقلیت محدودی در بندر کاله فرانسه ایرانی هستند و ما امیدواریم که مسئولان کشور تلاش کنند به جای دعوای سیاسی برای اشتغال جوانان کشورمان برنامهریزی کنند تا مصیبت گربیان هموطنانمان را نگیرد و کارآمدی به حدی فراهم شود تا جوانان ایرانی اغوا نشوند. همچنین از خانوادهها در خواست میکنیم که نگذارند فرزندانشان اینگونه تحقیر شوند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار