اجتناب از طاغوت هدف بعثت پیامبران است

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان گفت: هدف از بعثت پیامبران اجتناب از طاغوت‌ها و ایجاد جامعه توحیدی است.
کد خبر: ۷۳۹۸۲۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۹ - 20April 2025

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، برنامه «محفل» مجموعه پادکست‌های قرآنی در مورد زندگی برخی از انبیاء الهی (علیهم‌السلام) با هدف آشنایی عمیق‌تر مخاطبان با سیره پیامبران (علیهم‌السلام) و درس‌آموزی از زندگی آنها تولید کرده است.

در این مجموعه پادکست‌ها، حجت‌الاسلام و المسلمین «غلامرضا قاسمیان» استاد حوزه و دانشگاه به تحلیل و تفسیر آیات مرتبط با زندگی و رسالت انبیاء الهی (علیهم‌السلام) پرداخته است و آیات قرآن نیز با نوای «حامد شاکرنژاد» قاری بین‌المللی کشورمان تلاوت شده‌اند.

این مجموعه پادکست‌ که با عنوان «پادکست حضرت نوح (ع)» منتشر می‌شود، تبیین دقیق و علمی داستان حضرت نوح (علیه‌السلام) همراه با استنباط درس‌ها و عبرت‌های کاربردی برای زندگی امروز است که با زبانی ساده و قابل فهم ارائه شده است. قسمت سوم این پادکست با عنوان «مقاومت و استقامت» منتشر شده است.

دعوت پیامبران به عبودیت خدا و اجتناب از طاغوت، آغاز درگیری شیطان با آدم/ حق و باطل با هم جمع نمی‌شوند

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان با اشاره به اینکه حضرت نوح یک پیغمبر آخرالزمانی است، گفت: ویژگی‌هایی در حضرت نوح (ع) وجود دارد و از این جهت مورد توجه هستند که همین ویژگی‌ها در حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) و پیش از قیام‌های ایشان هم وجود دارند. مؤمنین با همان مسائل، سنن، عذاب‌ها، غربالگری‌ها و... مواجه می‌شوند.

غربالگری عالَم

وی در ادامه با اشاره به اینکه رفتار حضرت نوح (ع) کمی خشن به نظر می‌رسید، گفت: شرایط زمانه‌ای که حضرت نوح (ع) در آن زندگی می‌کرد و به پیغمبری رسید، شرایط ویژه‌ای بود. ایشان یک منجی بودند که باید عالَم را یک دور غربالگری کند و ان‌شاءالله حضرت مهدی (عج) هم این کار را خواهند کرد.

پیامبران در آیات قرآن، به‌صورت «مبشّر» و «منذِر» معرفی می‌شوند، اما انگار حضرت نوح فقط یک بیم‌دهنده معرفی شده‌اند. زمانی که خداوند در آیات قرآن در سوره‌های مبارکه «نوح» و «هود» می‌خواهد حضرت نوح (ع) را معرفی کند، به‌صورت «نذیر» معرفی می‌کند.

«إِنّا أَرسَلنا نوحاً إِلی قَومِهِ أَن أَنذِر قَومَکَ مِن قَبلِ أَن یَأتِیَهُم عَذابٌ أَلیمٌ/ همانا ما نوح را به‌سوی قومش فرستادیم که قوم خود را قبل از آنکه عذابی دردآور به سراغشان بیاید، هشدار بده.» (نوح/ ۱)

خداوند حضرت نوح (ع) را به‌سمت قومش فرستاد و به او گفت که قومش را هشدار دهد پیش از آنکه عذاب دردناکی به ایشان برسد. این نشان می‌دهد که آنها کار را به جایی رسانده‌اند که انتظار عذاب الیم می‌رود.

آیه ۲۵ سوره مبارکه «هود» زمانی که می‌خواهد توضیح دهد چه اتفاقی افتاده و جریان حضرت نوح (ع) را توصیف کند، از همین سبک استفاده می‌کند.

«وَ لَقَد أَرسَلنا نوحاً إِلی قَومِهِ إِنِّی لَکُم نَذیرٌ مُبینٌ؛ أَن لا تَعبُدُوا إِلّا اللهَ إِنِّی أَخافُ عَلَیکُم عَذابَ یَومٍ أَلیمٍ/ و همانا ما نوح را به‌سوی قومش فرستادیم، (او به مردم گفت:) من برای شما هشداردهنده روشنی هستم؛ (دعوت من این است) که جز خداوند را نپرستید که همانا من از عذاب روزی دردناک بر شما می‌ترسم.» (هود/ ۲۵ و ۲۶) 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در ابتدا دو مورد مطرح شد و آن این بود که چرا حضرت نوح (ع) در بیابان کشتی ساخت؟ و دیگر اینکه اطرافیان حضرت نوح عمدتاً جوانان بودند، گفت: در آیه ۱۲ به بعد سوره «ص» آمده است که «کَذَّبَت قَبلَهُم قَومُ نوحٍ وَ عادٌ وَ فرعونُ ذُوالأَوتادِ/ پیش از این کفار (مکه نیز،) قوم نوح و عاد و فرعونِ صاحب قدرت، انبیاء (ع) را تکذیب کردند» (ص/ ۱۲)

می‌توان نتیجه گرفت که پیش از پیغمبر هم قوم نوح، عاد و فرعونی که دارای تمام ابزارهای حاکمیتی بوده، اینها هم تکذیب کردند. تکذیب پیامبران کار جدیدی نیست و تکذیب کردن سنتی است برای پیامبران!

وقتی در آیه ۱۳ سوره مبارکه «ص» می‌آید «وَ ثَمودُ وَ قَومُ لوطٍ وَ أَصحابُ الأَیکَةِ أُولئِکَ الأَحزابُ/ (همانگونه که) قوم ثمود و لوط و اصحاب بیشه (که قوم حضرت شعیب (ع) بودند) آنان نیز احزابی بودند (که انبیاء (ع) را تکذیب کردند)» (ص/ ۱۳)، منظور از آن تکذیب تشکیلاتی و حزبی است و افراد این تشکیلات مردم را بازی می‌دهند. اینگونه نیست که فردی خودش نخواهد دعوت پیامبر خدا را بپذیرد؛ بلکه این، یک امر تشکیلاتی است. اینها پیامبران را به‌صورت تشکیلاتی تکذیب و انکار کردند. آن موقع بود که عقوبت بر همه کسانی که به‌صورت تشکیلاتی دارند پیامبران و دعوت آنها را نقض می‌کنند، نازل شد.

قرآن در مورد دعوت پیامبران می‌فرماید: «وَ لَقَد بَعَثنا فی کُلِّ أُمَّةٍ رَسولاً أَنِ اعبُدوا اللهَ وَ اجتَنِبوا الطّاغوتَ/ و همانا ما در میان هر امتی پیامبری را برانگیختیم (تا به مردم بگویند) که خدا را بپرستید و از طاغوت (و هر معبودی جز خدا) دوری کنید» (نحل/ ۳۶)

حرف همه پیامبران (ع) از ابتدا عبودیت خدا و اجتناب از طاغوت بوده است

حرف همه پیامبران و انبیاء (ع) از ابتدا عبودیت خدا و اجتناب از طاغوت‌ها بوده است و این، ابتدای درگیری با طاغوت است. دقیقاً ادعای پیامبران همان ادعایی است که طاغوت دارد. طاغوت می‌خواهد بر کل یک جهانی تسلط داشته باشد و انبیاء هم می‌خواهند جامعه را توحیدی کنند و آن را از دست طاغوت نجات دهند. اینها با هم جمع‌پذیر نیستند! اینجا جایی است که درگیری شیطان با آدم آغاز می‌شود و این، قصه آدمیت است.

تنها نتیجه برای دشمن مهم است و به هیچ چارچوبی پایبند نیست. قرآن می‌گوید که اینها هر کاری می‌کنند که فرد آنقدر حقیر شود تا شروع به حمایت از آنها کند، اما جبهه حق تلاش می‌کند چشم افراد را باز کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان در پایان این قسمت پادکست گفت: سطح جامعه نوح آنقدر پایین آمده بود و دنیاگرا شده بود. قرآن ریشه‌یابی می‌کند و می‌گوید که مردم در درجه اول دعوت پیامبران را تکذیب نمی‌کنند و با پیامبران مشکلی ندارند، اما آنها بعد از آنکه آن تکذیب تشکیلاتی مشکل ایجاد می‌کند، با دعوت پیامبران (ع) مشکل پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/ 118

برچسب ها: حضرت نوح
نظر شما
پربیننده ها