یادداشت؛

ادبیات انقلاب اسلامی بهترین الگو برای شاعران مبارز دنیا است

افشای نقش سلطه‌گران و جریان‌های رسانه‌ای آنها و جریان‌های فکری بیگانه‌گرا در منطقه از مهم‌ترین وظایف شعر مقاومت است.
کد خبر: ۷۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱ - 06December 2013

ادبیات انقلاب اسلامی بهترین الگو برای شاعران مبارز دنیا است

خبرگزاری دفاع مقدس: پیروزی انقلاب اسلامی آن هم در برابر یکی از قدرتمندترین نظامهای استبدادی وابسته، موج امید را در میان مردم مسلمان جهان پدید آورد، بازتاب این رویداد در سرودههای شاعران مسلمان، مجموعهای عظیم و بی نظیر از شعر انقلابی و اسلامی را بر جای گذاشته که شعر مقاومت گنجینهای کوچک از این ثروت بزرگ است.

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حرکتهای انقلابی و به تبع آن شعر پایداری تابعی بود از بازیهای قطبهای قدرت جهانی چپ و راست در آن سالها. گویا تمام انقلابیون جهان سربازان ابرقدرتهایی بودند که به سرکردگی آمریکا و شوروی در قالب جنگ سرد با یکدیگر می جنگیدند،  حتی نهضت های مبتنی بر ملی گرایی نظیر حرکت های استقلال طلبانه آفریقایی یا ملی گرایانه عربی نیز ناگزیر بودند با اتکا به اردوی جهانی چپ و ارزشهای سیاسی و فرهنگی آن، با سلطه جویان آمریکایی و اروپایی مقابله کنند.

در این بین انقلاب اسلامی و استقرار آن در ایران راه سوم را گشود، راهی که با ارزشهای مشترک مسلمانان و مبانی ارزشی ملل تحت سلطه همسویی داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی شاعران و متفکران مسلمان آرزوهای دیرین خود را تحقق یافته دیدند و الگوی مناسب و واقعی را برای سروده های مقاومت درعالم واقع و نه در حکایت های اساطیری و تاریخی پیدا کردند.

در حال حاضر تحولات بزرگی در منطقه روی داده است که این تحولات بزرگ با نام های مختلف معرفی می شوند، در این نام گذاری ها اغراض و جهت گیری های اعتقادی و سیاسی متفاومت و جانبدارانه به خوبی نمایان است، رسانه هایی که در اختیار سلطه جویان جهانی هستند آن را موج دموکراسی خواهی نامیدند، بی آنکه تعریف خود را از دموکراسی ارائه دهند ویادآوری کنند که همیشه و در همه حال تعریف دموکراسی خواهی آنها در پناه حمایت از حاکمان مستبد وغیرمنتخب ارائه شده است.

جریانهای روشنفکری سکولاری که در کشورهای اسلامی وجود دارند  آن را "ربیع العربی" نامیده اند که تکیه ای است بر بنیان شعوبی گری عربی که پیش از این نیزدرجریان اندوهبار تشکیل جبهه پایداراعراب در نیم قرن گذشته کار شده بود.

جمهوری اسلامی بر خلاف تمام تعاریف موجود و با استناد به واقعیت های موجود و به دور از تمام فشار های استکبار و در آزادی کامل اندیشه با بررسی جامع و کامل این جریان نام "بیداری اسلامی" را برای آن برگزید و تاکید کرد که این راه نوگشوده که حاصل پیروزی انقلاب اسلامی است می تواند شاهراه حقیقی مسلمانان جهان باشد.

رسالت شاعران مقاومت اسلامی با همین نگاه متفاوت و آزادنه ای که جمهوری اسلامی به مبارزه با استکبار دارد شکل می گیرد. ابلاغ اندیشه ها و آرمانهای مبتنی بر فرهنگ انقلاب اسلامی، مقابله با ترویج ارزشهای نظام سلطه جهانی، افشای نقش سلطه گران و از جمله جریان رسانه ای آنها و جریان های فکری بیگانه گرا در منطقه، توجه به اشتراک سرنوشت مسلمانان جهان و جلوگیری از رشد تعصبات تفرقه افکنانه ملی و مذهبی از خصویات بارز شعر مقاومت است که در قالب بیداری اسلامی بروز پیدا کرده و به ظهور رسیده است.

شکل گیری هر بیداری و هرانقلابی  بسترها و زمینه هایی را می خواهد که بدون آنها هیچ حرکتی در جامعه اتفاق نمی افتد، با توجه به تاثیر بسیار زیادی که شعر و ادبیات بر اذهان عمومی دارد باید گفت که بیداری اسلامی به وجود آمده در منطقه بیش ازهمه مدیون این مقوله بوده که توانسته صف بندی های سیاسی و اعتقادی را به خوبی بشناسد و به مخاطب معرفی کند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار