به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاعپرس، امیر سرتیپ «علیرضا شیخ» معاون آموزش و تربیت ارتش صبح امروز (یکشنبه) در ششمین همایش سراسری تربیت و آموزش ارتش که در سازمان عقیدتی سیاسی آجا برگزار شد، اظهار داشت: پایدار بودن در هر سازمانی نیازمند تحول اساسی و ماندگار است و این تحول به تغییرات در نظام تربیت و آموزش و همچنین ساختار سازمانی بازمیگردد.
امیر سرتیپ شیخ ادامه داد: اگر نتوانیم تغییرات بنیادینی در نظام تربیتی ایجاد کنیم که متناسب با نیازهای روز باشد و آموزشهای امروز بتواند پاسخگوی نیازهای فردای مأموریت ما باشد، امکان مانایی در صحنه رقابت و مسئولیت وجود نخواهد داشت.
معاون تربیت و آموزش ارتش افزود: با توجه به تغییرات محیطی و ورودیهای سیستم بهویژه ورودیهای فراگیران که بهطور مستمر با تغییرات تطبیق مییابند، معلم بهعنوان پایهگذار میتواند با همراهی خود با نسل جدید، دانش سازمانی را منتقل و بر اساس عقلانیت خویش، آینده سازمان را دنبال کند.
وی تأکید کرد: در حوزه نظامی، ارتشها به شیوهای میجنگند که آموزش دیدهاند؛ باید طوری بجنگید که «بدانید چه خواهد شد»؛ نه به گونهای که «ببینید چه میشود». نکته کلیدی این است که پیروزی از کلاس درس آغاز و در میدان عملیات تثبیت میشود.
امیر شیخ عنوان کرد: جنگ تعیین نمیکند که حق با چه کسی است، بلکه تنها کسی که باقی میمانَد، مشخص میکند و این آموزش است که تعیین میکند چه کسی در صحنه رقابت باقی بماند.
معاون تربیت و آموزش ارتش یادآور شد: این همایش سالیانه در ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور فرماندهان اهمیت دوچندان پیدا میکند و پیام بزرگی را به خانواده آموزش منتقل میسازد.
وی با بیان اینکه درک ما از فناوریها و حوزههای برتر، آمادگی لازم برای ورود به عرصههای آینده را فراهم میآورد، گفت: فناوری مانند اسب سرکش است؛ به میزانی که شما توانایی سوارکاری بر آن را داشته باشید، میتوانید آن را به راحتی هدایت کنید؛ بنابراین میزان آشنایی ما با اصول سوارکاری میتواند این اسب سرکش را در اختیار ما قرار دهد.
امیر شیخ اضافه کرد: تواناییهای امروز برابر با قابلیتهای سازندهای است که میتواند شگفتیهای فناورانه را خلق کند؛ بهعنوان مثال، هوش مصنوعی هر هفت ماه دو برابر توسعه مییابد و توانایی پردازش سیستمهای کوانتومی هر سال دو برابر میشود. ظرفیت پردازش و استقلال عملکرد رباتها نیز در سال و راندمان سلاحهای انرژیمحور هر ۱۸ ماه دو برابر میشود. فناوری هستهای هم بهعنوان یک غافلگیری مطرح است و هنر در استفاده از این فناوریها خلق توانمندیها را ممکن میسازد.
معاون تربیت و آموزش ارتش افزود: با این حجم از تنوع و پیشرفت فناوریها، ما چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ آینده سازمان نیازمند تفکر اصولی در این زمینههاست. در این فردای غیرقابل پیشبینی، اساتید چه باید کرد؟ چه نوع آموزشی باید ارائه دهیم تا بتوانیم باقیمانده پس از جنگ را مشخص کنیم؟ کسی که در جنگ باقی بماند، پیروز است. امروز چه آموزشی باید ارائه دهیم تا این هدف محقق شود؟ این سوال کلیدی و بنیادین خانواده آموزش است؛ چرا که قرار است در این همایشها تغییر رویکردهای آینده نظام آموزشی را مطرح کنیم.
وی گفت: فرماندهان دانشگاه و مراکز آموزشی و فرماندهان یگانهای عمده عملیاتی که وظیفهشان در زمان صلح صرفاً آموزش است، باید توجه داشته باشند که وظیفه آنها در زمان صلح، تنها آموزش و آمادهسازی برای عملیات است. یگان یا میجنگد یا برای جنگ آماده میشود و هیچ مأموریت دیگری ندارد؛ بنابراین وقتی میگوییم که «در زمان صلح، آموزش خط مقدم ارتش است»، باید به این مفهوم مبنایی و اصولی نگاه کنیم.
امیر شیخ با طرح این سوال که چه آموزشی میتواند ماندگاری در صحنه آتی را تضمین کند؟ افزود: اینجاست که تفکر و اندیشه پای کار میآید. همانطور که در زمینه تفکر و نگرش استاد مطهری بیان شده است که باید یاد بدهیم چگونه فکر کنیم؛ به جای اینکه فقط فکر بدهیم.
وی در ادامه به چالشهای تربیتی و راهحلهای سازمانی اشاره و بیان کرد: واقعیت این است که نگاه سیستمی به مقوله تربیت و آموزش و کل سیستم ارتش ضروری است. ارتش تنها مجموعهای است که میتواند با نگاه سیستمی مدیریت شود؛ به شرطی که اجزای سیستم به درستی شناخته و به کار گرفته شوند.
معاون تربیت و آموزش ارتش ادامه داد: آموزش، حلقه واصل تمام این حلقههاست. باید بتوانیم در حوزه تربیت و آموزش با القاء تفکر سیستمی و وصلکردن چرخه منطقی آموزش، یعنی اطلاعات و عملیات، به نیازهای فردای عملیاتی پاسخ دهیم.
امیر شیخ تأکید کرد: نظام آموزشی باید پاسخگوی نیاز عملیاتی فردا باشد و نگاه سیستمی میتواند این قاعده را به درستی تبیین کند. در چرخه بزرگ نظام آموزشی، هر یک از اساتید در هر جای تخصصی که قرار دارند زنجیره نظام آموزش را تکمیل میکنند. پوسیدگی یا خرابی یک حلقه میتواند زنجیر را از هم بگسلاند؛ بنابراین، ما نباید آن حلقه ضعیف باشیم.
انتهای پیام/ 271