ما آماده‌ایم-302/ حاشیه های زیارت یک یادمان؛

بازار داغ عکس «سلفی» در شلمچه/ اینجا در 525 کیلومتری کربلاست

یکی دیگر از موضوعاتی که در یادمان شهدای شلمچه زیاد به چشم می آید، زائرانی هستند که با دوربین تلفن های همراه، عکس «سلفی» می گیرند؛ این باعث شده تا بازار این نوع عکس گرفتن داغ باشد.
کد خبر: ۷۵۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹ - 24March 2016

بازار داغ عکس «سلفی» در شلمچه/ اینجا در 525 کیلومتری کربلاست

به گزارش خبرنگار اعزامی دفاع پرس به مناطق عملیاتی جنوب، یادمان های دوران دفاع مقدس در منطقه خوزستان از جمله یادمان هایی هستند که بازدید کنندگان بسیاری در سفر به این استان در ایام تعطیلات نوروز بازدیدی هم از این یادمان ها دارند.

این یادمان ها که هر منطقه آن یادآور حماسه آفرینی های فرزندان روح الله(ره) در هشت سال ایستادگی و ایثارگری در برابر دشمن مجهز به انواع سلاح های مادی غرب و شرق است، هر کدام ویژگی خاصی دارند که باعث می شود کاروان های راهیان نور و مردمی که با وسایل نقلیه شخصی به خوزستان آمده اند، به چنین مناطقی سفر کنند.

در این میان یکی از مناطق یادمانی دوران دفاع مقدس که مقام معظم رهبری نیز در تاریخ هفتم فروردین 78 به آنجا سفری داشتند و عموما هر زائری که به این استان سفر می کند، دقایقی را به بازدید و حضور در این یادمان اختصاص می دهد، یادمان شهدای عملیات کربلای پنج در شلمچه است.

یادمان شلمچه که در آن پیکر های تعدادی از شهدای گمنام تفحص شده هم در آنجا آرام گرفته، هر روز در مدت سفر زائران سرزمین های نور، پذیرای خیل عظیم زائران به این منطقه است.

البته برای رسیدن به محل تدفین شهدای گمنام در شلمچه باید از مسیری خاکی و دو خاکریزی که مقابل یادمان وجود دارد، عبور کرد تا بتوان به گنبد فیروزه ای یادمان شهدای گمنام شلمچه رسید.

در طول مسیری که به سمت یادمان در حرکت هستی، مسئولان یادمان سعی کردند فضای محوطه را به نوعی طراحی کنند تا تداعی کننده بخشی از صحنه واقعی نبرد رزمندگان در منطقه شرق بصره باشند.

در این مسیر بعد از عبور از خاکریز اول، مسیری به عرض حدود پنج شش متر پیش بینی شده که در دو طرف آن سیم خاردار و موانع خورشیدی که در حوضچه آب کنار این مسیر تعبیه شده، قرار دارد؛ این مسیر را به شیوه ای طراحی کردند که به نوعی شرایط دوران دفاع مقدس برای عابرین مسیر یاد شده، تداعی شود.

البته در هنگام عبور از این مسیر، شما صدای مکالمات بی سیم رزمندگان، تیراندازی، آژیر آمبولانس ها و حرکت بالگردها را از سیستم های صوتی تعبیه شده در طول مسیر شنیده می شود تا بدین وسیله با رزمندگان همزاد پنداری ایجاد شود.            

علاوه براین، در گوشه و کنار یادمان هم تعدادی تانک و نفربر از جمله نفربر شهید خرازی که یادگاری هایی از دوران دفاع مقدس محسوب می شوند، وجود دارد که باعث شده زائران از کوچک و بزرگ، زن و مرد، با ایستادن کنار این ادوات قدیمی جنگ، عکسی به یادگار بیندازند.

یکی دیگر از موضوعاتی که در این یادمان زیاد به چشم می آید، زائرانی هستند که با دوربین تلفن های همراه، عکس «سلفی» می گیرند؛ در واقع گرفتن عکس «سلفی» در شلمچه فارغ از اینکه چه نوع پوششی داشته باشی یا از کدام نقطه ایران زمین آمده باشی، سوژه ای است که در گوشه وکنار این یادمان به کرات دیده می شود و این باعث شده تا بازار این نوع عکس گرفتن داغ باشد.

اما موضوع دیگری که باعث شده شاید این یادمان پذیرای بسیاری از زائران باشد، نزدیکی شلمچه به کربلا است؛ به همین خاطر بسیاری از زائران یادمان شلمچه کنار «فَنس» های مرز، رو به گنبد مولا و مقتدای رزمندگان و شهدا می نشینند و بعد از قرائت زیارت عاشورا، در یک گوشه خلوت، دو رکعت نماز نیز می خوانند و این شاید یکی از معنوی ترین صحنه های زیارت سرزمین های نور باشد.   

نظر شما
پربیننده ها