حجت الاسلام سلیم ابراهیمی مدیر مدرسه علمیه ولیعصر شهرستان مهران امروز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگار دفاعپرس از ایلام اظهارداشت:چهاردهم خرداد، سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، صرفاً یک رخداد تاریخی یا سالگرد عاطفی نیست؛ این روز فرصتی است برای بازاندیشی علمی و تحلیلی درباره نقشی که امام خمینی (ره) در معماری گفتمان انقلاب اسلامی و بازسازی هویت ملت ایران ایفا کرد.
وی افزود:از منظر علوم سیاسی و جامعهشناسی دینی، امام خمینی (ره) را باید فراتر از یک رهبر سیاسی و مذهبی فهمید. او معمار یک «نظام معنایی» بود؛ یعنی توانست مفاهیمی، چون استقلال، عدالت، جمهوریت، معنویت و مردمسالاری را در یک چارچوب بومی–دینی تلفیق کند. کاری که بسیاری از جنبشهای جهان اسلام از تحقق آن عاجز ماندند.
حجتالاسلام ابراهیمی ادامه داد:گفتمان امام، نه یک انقلاب صرفاً سیاسی، بلکه نوعی بازتعریف تمدنی بود که هویت ایرانی–اسلامی را در عصر مدرنیته احیا کرد.
مدیر مدرسه علمیه ولیعصر شهرستان مهران ادامه داد:با رحلت امام خمینی (ره)، ایران در معرض آزمونی تاریخی قرار گرفت: آیا این نظام صرفاً بر کاریزمای فردی رهبر استوار بود یا توانسته بود مشروعیت نهادی و گفتمانی بسازد؟ تجربه انتقال آرام و نهادینه رهبری و استمرار نظام جمهوری اسلامی نشان داد که انقلاب اسلامی توانسته از سطح یک حرکت شخصمحور به یک ساختار پایدار ارتقا یابد؛ ساختاری که بر مبنای نظریه ولایت فقیه، ظرفیت تداوم و بازسازی خود را داراست.
وی افزود:برای نسل جدید، اهمیت تحلیل علمی این میراث در آن است که بفهمد چگونه میتوان آرمانهای امام راحل را به صورت پویا و کارآمد در زمینههای نوظهور از حکمرانی نوین و عدالت اجتماعی گرفته تا چالشهای هویتی و بینالمللی بازتولید کرد. حوزههای علمیه، نهادهای علمی و فرهنگی، و مراکز سیاستگذاری وظیفه دارند که با عبور از کلیشهها، اندیشه امام را در بستر پرسشها و نیازهای روز تحلیل کنند و آن را به الگویی زنده برای آیندهسازی مبدل سازند.
حجتالاسلام ابراهیمی خاطر نشان کرد:بزرگداشت واقعی امام خمینی (ره) نه در تکرار شعارها، بلکه در اندیشهورزی عمیق و بازخوانی علمی آرمانهای اوست آرمانهایی که همچنان میتوانند راهنمای مسیر تمدنی ملت ایران باشند.
انتهای پیام/