به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، آیتالله «سید احمد علمالهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز (پنجشنبه) در همایش بینالمللی غدیر و مقاومت که در تالار فرهنگی نور برگزار شد، اظهار داشت: در خصوص غدیر دو بحث داریم، نخست اجرای غدیر هست که توسط پیامبر اکرم (ص) مورد عمل قرار گرفت و بحث دوم تداوم غدیر است.
وی افزود: جریان مقاومت واقعیتی است که هم در اجرای غدیر از یک ظهور و بروز بالاتری برخوردار بوده است و هم در تداوم غدیر، جریان مقاومت ستارهای درخشان در سیره یکایک ائمه معصومین (ع) و در همه حرکتها و قیامهایی که در طول تاریخ تا به امروز در جریان تشیع و وابستگی به مولا (ع) صورت گرفته است، جریان مقاومت خودنمایی داشته است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: وقتی بنا شد فرمان الهی بهوسیله پیامبر اکرم (ص) مورد اجرا قرار بگیرد و مسئله وصایت امیرالمؤمنین (ع) و تداوم جریان رهبری اسلام در خط امامت بهوسیله پیامبر اکرم (ص) اعلام بشود، موقعیتهای اجتماعی و سیاسی آن روز امت اسلام در شرایطی بود که اجرای این قضیه با اقتضائاتی که به وجود آمده بود بههیچوجه امکان نداشت.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: تعبیری که خداوند متعال میفرماید «والله یعصمک من الناس» حاکی از یک ناهمواری و عدم مساعدتی است که در جریان آن روز اجتماعی و سیاسی امت اسلام وجود داشت؛ در جریان غدیر خم برحسب آنچه مرحوم آیتالله امینی در کتاب الغدیر بیان کرد واقعه حدیقه بنی نجار قبل از جریان غدیر رخ داد و آن واقعه در حقیقت یک زمینهای شد برای اینکه یک حرکت عملیاتی بر علیه شخصیت ولایی امیرالمؤمنین (ع) از آن زمان صورت بگیرد.
آیتالله علمالهدی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) هر روز ساعتهای وسط روز که مصادف بود با لحظات فراغت مسلمانان در نخلستانها، نقطهای را برای حضور خود انتخاب و با مسلمانان دیدار میکردند؛ طبق همین جریان پیامبر در واقعه حدیقه بنی نجار امیرالمؤمنین (ع) را بهعنوان جانشین خود معرفی کردند.
وی ابراز داشت: از این اتفاق به بعد عواملی که به این فکر میکردند چطور بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) در قدرت سهم داشته باشند، از این اتفاق خیلی ناراحت شدند و جریان حرکت عملیات روانی بر علیه امیرالمؤمنین (ع) را آغاز کردند.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مسئله اجرای غدیر نیاز به مقاومت سرسختانه قوی و شدیدی داشت که پیامبر اکرم (ص) این مقاومت را به بهترین شکل انجام دادند؛ در شرایطی که غدیر رخ داد و مسئله ولایت امیرالمؤمنین (ع) نهتنها بهعنوان تعیین یک جانشین برای پیامبر اکرم (ص) بلکه بهعنوان تعیین یک خط در تداوم رهبری وحی در امت اسلام در خطبه ایشان اتفاق افتاد حاکی از مقاومت سرسختانه و شدیدی بود که پیامبر اکرم (ص) در مقابل ناهمواری و عملیات روانی آن زمان انجام دادند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان داشت: در تداوم غدیر، این مقاومت خیلی قویتر توسط ائمه معصوم (ع) صورت گرفت؛ مسئله مبارزه و برخورد مقام عصمت و ولایت را در هر یک از اهلبیت (ع) مشاهده کنید، محور تمام فعالیتها و حرکتها آنان مسئله مبارزه بود.
آیتالله علمالهدی تصریح کرد: در زندگانی امام باقر و امام صادق (ع) که مظهر مجاهدتهای علمی و فکری بلکه بالاتر مؤسس انقلاب فرهنگی و فکری در امت اسلام بودند، وقتی درست دقت کنیم، محور در زندگانی آنها مبارزه با انحراف حاکمیت اموی و عباسی بود و برحسب مبارزاتی که داشتند آن عداوتها و دشمنیها از سوی حکومتها نسبت به آنها بروز پیدا میکرد تا در یک جریان ظالمانه شهادت آنان را قرار میداد.
وی گفت: آنچه امروز برای ما مهم است، تداوم در غدیر است؛ ما سه عید قربان، فطر و غدیر بیشتر در اسلام نداریم؛ به این دلیل ما به عید غدیر خم «عیدالله اکبر» میگوییم این هست که این روز برای ما تجدید خاطره نیست بلکه غدیر واقعاً عید هست که از ماده عود است؛ در تداوم غدیر آنچه بهعنوان تکلیف هر دلداده اهلبیت (ع) وجود دارد، مقاومت در جریان غدیر و مقاومت در هر نوع حاکمیت طاغوتی غیر از الله است که مظهر اجرایی آن حاکمیت ولایت و امامت است.
امام جمعه مشهد ابراز داشت: اگر بخواهد حاکمیت الله موفق شود باید حاکمیت ولایت و امامت تحقق پیدا کند که میتواند رسالت پیامبر اکرم (ص) را در بعد مدیریت اجتماعی و امت اجرا کند؛ بنابراین محور فعالیت ائمه (ع) مبارزه با حکومتهای طاغوتی بود.
وی عنوان داشت: ما بهعنوان عناصر تداومبخش جریان غدیر باید مقاومت سرلوحه تمام حرکتها و مبارزات و فعالیتهای اجتماعی و سیاسی ما باشد که خود را مکلف در این مجاهدتها بدانیم و اگر کسی بخواهد از غدیر بهعنوان یک خاطره استفاده کند، واقعاً ظلم بزرگی در حق امیرالمؤمنین (ع) است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: اینکه امام رضا (ع) میفرمایند در روز غدیر وقتی به یکدیگر میرسید این عبارت را بگویید «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ»؛ به این خاطر است که داخل شدن و وارد شدن در یک چینش اجتماعی که در رأس آن یک معصوم (ع) وجود دارد که بایستی برای آن یک نظام ولایی تشکیل بدهیم؛ این تداوم غدیر و مقاومت در نظام ولایی است.
آیتالله علمالهدی تأکید کرد: الحمدالله ما در زمانی زندگی میکنیم که این نظام ولایی در جامعه ما تشکیل شده و این حالت مقاومت در مردمی که پای این نظام ایستادگی میکنند و شهید میدهند، وجود دارد، بیش از ۴۰ سال این روند باوجود تمام کارشکنیهای استکبار ادامه پیدا کرده است و این قدرت در نظام روزافزون است و نتوانستند از قدرت این نظام الهی بکاهند؛ مقاومت در این نظام در حقیقت مقاومت در غدیر است.
انتهای پیام/