واشنگتن پست:

اوباما در همکاری با ایران می تواند به جنگ ها در خاورمیانه پایان دهد

یک روزنامه امریکایی با اشاره به نقش گسترده ایران در منطقه نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند به همراه ایران به جنگ طولانی‌مدت واشنگتن در خاورمیانه پایان دهد.
کد خبر: ۷۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹ - 08December 2013

اوباما در همکاری با ایران می تواند به جنگ ها در خاورمیانه پایان دهد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از واشنگتن پست، هر چند در طول دو دهه گذشته و بعد از سقوط شوروی امریکا با مداخلات گوناگون در منطقه خود را گرفتار جنگ های مختلفی کرده است، اما به نظر می رسد دوران کنونی فرصتی برای باراک اوباما فراهم می کند تا با کمک ایران به جنگ های بلند مدت در خاورمیانه پایان دهد.

در واقع از دهه 80 میلادی به دلایل مختلفی حضور نظامی امریکا در منطقه افزایش یافت و این موضوع با گرفتار شدن این کشور در جنگ های مختلف همراه شد که پیامدهایی نیز برای آن به همراه داشته است و نمود آن را در نارضایتی مردمی در جامعه امریکا مشاهده می کنیم.

در این رابطه واشنگتن پست به آغاز مداخلات امریکا در منطقه در دهه 1980 اشاره می کند و وقایع آن زمان را تا امروز مورد بررسی قرار داده و نوشت که سرنگونی شاه در ایران و حمله جماهیر شوروی به افغانستان، کارتر رئیس جمهور وقت امریکا را وادار کرد که اقدامی صورت دهد و نتیجه آن، سیاست طولانیمدت نظامیگری آمریکا در سراسر منطقه شد.

این روزنامه امریکایی می نویسد: حضور نظامی آمریکا در منطقه در حال کاهش است. اوباما مقادیر زیادی از سرمایه و حتی جان آمریکاییهایی را در این جنگها صرف کرد ولی در عوض چیزهای کمی به مردم آمریکا نشان داد. این سرمایهگذاری در جنگ هماکنون در حال پایان است و باید این روند را تسریع کرد.

بر اساس این گزارش، اوباما همچون کارتر در سال 1980، گزینههای اندکی در اختیار دارد. در خانه، خشم گسترده، وحشت و نگرانی، کارتر را وادار کرد تا ملت را برای جنگ بزرگتر در خاورمیانه آماده کند. کارتر برای جانشینان خود پنتاگون را به ارث گذاشت که این ارگان درگیر افزایش توانمندی مداخله در همه کشورها از مصر گرفته تا پاکستان میباشد.

واشنگتنپست ادامه داد: امروز، سرخوردگی گسترده با جنگهای به وجود آمده و شبه جنگها، اوباما را از آغاز یک جنگ دیگر منع کرده است.

لذا با توجه به این موضوعات و شرایط کنونی جامعه امریکا، و همچنین نقش مثبت ایران در منطقه که متعاقب نفوذ فزاینده آن ایجاد شده است فرصتی را برای اوباما فراهم کرده است تا با همکاری با این کشور به برخی مشکلات امریکا در منطقه به خصوص مداخه نظامی پایان دهد.

نویسنده این گزارش معتقد است پیروی از روند کسب توافق هسته ای با ایران می توانند زمینه لازم برای همکاری گسترده تر با ایران در سطح منطقه را فراهم کند؛ به گونه ای که این همکاری احتمالی بر بسیاری از معادلات منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

بدین نحو همانطور که پذیرش حق غنی سازی ایران زمینه لازم برای مذاکرات هسته ای و همکاری را فراهم کرد، دولت اوباما نیز در صورت پذیرش نقش ایران در منطقه می تواند از همکاری آن در سطح معادلات خاورمیانه بهره مند شود.

البته این موضوع با موانعی نیز همراه خواهد بود، همانطور که توافق هسته ای با ایران با موانعی همراه بود. بدون شک بازیگرانی مانند رژیم صهیونیستی و عربستان مخالف همکاری ایران و امریکا هستند اما باید توجه داشت در صورت پذیرش نقش ایران از سوی امریکا، ایران نیز همکاری بیشتری در سطح منطقه و در موضوعاتی مانند عراق، سوریه و افغانستان با امریکا خواهد داشت. این امر را روندهای یک دهه اخیر نیز نشان داده است؛ بدین صورت که اگر با ایران به احترام برخورد شود رویکرد همکاری جویانه آن برای امریکا منفعت خواهد داشت، همانطور که مسائل افغانستان و عراق این را ثابت کرد.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار