به گزارش دفاعپرس از زاهدان، این پروژه ها با هدف توسعه محورهای ترانزیتی و ارتقای ایمنی مسیرهای ارتباطی شمال سیستان و بلوچستان و با حضور استاندار، معاونان استانداری، مدیر کل راه و شهرسازی و جمعی دیگر از مسوولان افتتاح شد.
مهدی پارسی مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در مراسم افتتاح این پروژه ها با تاکید بر اهمیت آنها در توسعه اقتصادی و ترانزیتی استان اظهار داشت: با بهرهبرداری از این پروژه ها ضمن تقویت زیرساخت حملونقلی در شمال استان، ایمنسازی یکی از محورهای پرتردد و راهبردی شرق کشور محقق شد.
مهدی پارسی ادامه داد: برای ساخت پروژه تقاطع غیرهمسطح عطا محمد با ۲ دهانه پل ۲۱ متری، ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد که ارزش روز این طرح مهم عمرانی ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود.
وی حجم عملیات اجرایی این پروژه را شامل ۱۰ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۱۱۰ هزار متر مکعب خاکریزی، ۲۲ هزارمتر مکعب زیر اساس، ۱۰ هزار متر مکعب اساس، پنج هزار متر مکعب بتن، ۵۰۰ تن میلگرد، ۱۴ هزار تن اجرای آسفالت به همراه ۳۹۵ متر طول شمع، ۲ هزار و ۸۸۴ متر گاردریل و ۲ هزار و ۴۶ متر نیوجرسی عنوان کرد.
وی همچنین درباره راه ارتباطی زابل – زهک گفت: این بزرگراه به طول ۲۰ کیلومتر و با اعتباری بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان احداث شده است که ارزش روز آن به ۸۰۰ میلیارد تومان میرسد.
مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این مسیر یکی از شریانهای کلیدی شمال استان است که نقش بسیار مهمی در تسهیل تردد، کاهش تصادف ها و ارتقای ظرفیت ترانزیت کالا از بندر اقیانوسی چابهار به مرز «میلک» ( از توابع شهرستان هیرمند) ایفا میکند.
پارسی با اشاره به مشخصات فنی این پروژه افزود: در اجرای این پروژه بیش از ۶۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۲۲۴ هزار مترمکعب خاکریزی، ۸۷ هزار مترمکعب زیر اساس، ۳۵ هزار مترمکعب اساس، ۱۰ هزار مترمکعب بتنریزی، ۳۰۰ تن میلگرد و حدود ۶۰ هزار تن آسفالت مصرف شده است.
وی تاکید کرد: اجرای این طرحها بهویژه در مسیرهای پرتردد شمال استان نقش بسیار موثری در کاهش هزینههای حملونقل، افزایش ایمنی جادهای و فراهمسازی زیرساختهای لازم برای توسعه پایدار منطقه دارد.
مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از حرکت رو به جلوی توسعه در این استان خبر داد و گفت: این اداره کل با وجود مشکلات جغرافیایی و اعتباری عزم خود را برای توسعه زیرساختهای حملونقل جزم کرده است و با اجرای پروژههای گسترده راهسازی، نقش کلیدی در اتصال شرق کشور به شبکههای ملی و بینالمللی ایفا میکند.
پارسی افزود: توسعه شبکههای حملونقل در استان بهویژه در محورهای منتهی به مرز میلک، بندر چابهار و کریدورهای شرقی کشور نهتنها نقش تسهیلکننده در جابهجایی کالا و مسافر دارد بلکه نقشی بنیادین در توزیع متوازن جمعیت، ایجاد پیوند میان مناطق توسعهنیافته با کانونهای اقتصادی و پایداری امنیت اجتماعی ایفا میکند.
وی با بیان اینکه بندر چابهار بهعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران جایگاهی ویژه در سیاستهای کلان اقتصادی و ترانزیتی کشور دارد و اتصال پایدار آن به شبکه جادهای و مرزهای شرقی نقشی محوری در تبدیل استان به قطب تجاری جنوب شرق کشور ایفا میکند، گفت: توسعه راههای منتهی به مرز میلک بهعنوان یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت چابهار به افغانستان نهتنها موجب رونق تجارت مرزی می شود بلکه ضامن امنیت، اشتغال و رشد متوازن در منطقه خواهد بود.
پارسی ادامه داد: پروژههای راهسازی در این خطه فراتر از یک اقدام عمرانی و ابزاری راهبردی در مسیر تحقق عدالت و توسعه ملی محسوب میشوند.
زهک یکی از شهرستان های پنجگانه منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان و در فاصله ۲۰۰ کیلومتری زاهدان مرکز استان است.
انتهای پیام/