تکرار/دفاع پرس گزارش می‌دهد:

اقتصاد مقاومتی راهی که با عمل گرایی ممکن می‌شود

اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن تاثیرهای آن بر جامعه است و همچنین تبدیل چنین فشارهایی به فرصت. برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی و ایجاد خوداتکایی تلاش گردد.
کد خبر: ۷۵۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱ - 02April 2016

اقتصاد مقاومتی راهی که با عمل گرایی ممکن می‌شود

 به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، پس از طی یک دوره استعمار و استکبار غربی بر کشورمان آنها دریافتند بهترین راه نفوذ به کشورهای خاورمیانه به خصوص جمهوری اسلامی تحریم و فشار غیر مستقیم است لذا بهترین راه برای حضور در کشورمان را استفاده از تحریم و تهدید مالی دانستند ولی رهبر معظم انقلاب همچون همیشه با راهکار آینده نگرانه خود اقتصاد مقاومتی را راهی برای ایستادگی در برابر فشارهای مالی خارجی دانستند و راهکارهایی در این زمینه به مسئولین داده اند.

اما در واقع اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزههای فشار و تلاش برای کنترل و بیاثر کردن تاثیرهای آن بر جامعه است و همچنین تبدیل چنین فشارهایی به فرصت. برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگیهای خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی و ایجاد خوداتکایی تلاش گردد.

در همین راستا رهبر معظم انقلاب برای رفع فشار اقتصادی غرب اقتصاد مقاومتی را از همه مهم تر دانسته اند و فرموده اند: کشور بدون اقتصاد مقاومتی رشد نخواهد کرد، مشکلات اقتصادیاش برطرف نخواهد شد، بلکه گرفتاریهایش روزبهروز بیشتر خواهد شد، اگر ما اقتصاد مقاومتی را عمل نکنیم. بنده از برادران عزیزمان در دولت درخواست کردم که یک قرارگاه اقتصاد مقاومتی تشکیل بدهند؛ فرماندهی برایش بگذارند. جنگ اقتصادی جنگ است؛ معیار همهی کارهای اقتصادی، فعّالیّتهای اقتصادی ما بایستی برنامهی عظیم و همهجانبهی اقتصاد مقاومتی باشد. اقتصاد مقاومتی را هم فقط بنده نگفتهام؛ با فکر جمعی و عقل جمعی این برنامه تنظیم شده؛ بعد هم همه بدون استثنا -از موافق و مخالف- این برنامه را تأیید کردهاند و گفتهاند تنها راه نجات کشور اقتصاد مقاومتی است.

ایشان همچنین یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی را اقتصاد درونزا و اقتصاد دانش بنیان دانستهاند و فرمودهاند: یکی از پایههای محکم اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانشبنیان است؛ اساس کار در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانشبنیان است؛ چرا که اقتصاد مقاومتی اقتصاد درونزا است، اقتصادی است که در داخل پایههای مستحکمی دارد که تکانههای بینالمللی و جهانی و اقتصادی آن را از جا درنمیبرد؛ این اقتصاد مقاومتی [است]، اقتصاد مقاوم.

اقتصاد دانشبنیان یکی از اساسیترین پایههای این اقتصاد عبارت است، اقتصادی که متّکی باشد به علم، خیلی مهم است.

همچنین برای تقویت تولید داخلی بهعنوان ستون فقرات اقتصاد مقاومتی و داشتن اقتصادی درونگرا و برونزا در مقابل اقتصاد ریاضتی در اروپا، دولت بهعنوان نهاد برنامهریز و ناظر میتواند در این میان نقش داشته باشد.

ستون فقرات اقتصاد مقاومتی تولید داخلی است. تولید داخلی اگر بخواهد رونق پیدا بکند، یقیناً باید، هم به آن کمک تزریق بشود، هم از چیزهایی که مانع رشد آن است جلوگیری بشود، هم برای محصولات، بازار بهوجود بیاید، هم واردات محصولات مشابه به یک نحوی کنترل بشود ... گفتیم اقتصاد ما درونزا و برونگراست؛ ما از درون باید رشد کنیم و بجوشیم و افزایش پیدا کنیم، امّا بایستی نگاه به بیرون داشته باشیم؛ بازارهای جهانی متعلّق به ماست، باید بتوانیم با همّت خود و با ابتکار خود، در این بازارها حضور پیدا کنیم و این حضور بدون حمایت دولت امکانپذیر نیست؛ که البتّه بخشهای مختلف دولتی در این زمینه میتوانند سهم داشته باشند.

دو رکن اصلی در حماسهی اقتصادی،«جهادی شجاعانه» و «امید به پیروزی» در نبرد با دشمن است. از این حیث، باید حماسهی اقتصادی را تداوم اقتصاد مقاومتی و تجلی آن را در رفتار اقتصادی و سیاستگذاری اقتصادی دانست.

رهبر انقلاب طی دوره های مختلف بی اعتمادی خود به غرب را از هر راهی بع مردم و مسوولین ابراز داشته است و (در مذاکرات) نیز این بی اعتمادی را بارها ابراز داشتند وفرمورند: ما آنچنان که حالا آنها[استکبار و غرب ] خیال کردند، ضرر نمیکنیم؛ تصوّر کردند که اگرچنانچه چنین بشود، چنان خواهد شد؛ نه، راه حل وجود دارد، راه حل همین اقتصاد مقاومتى است که ضربه هاى دشمن را اوّل کم اثر میکند، کاهش میدهد که این مالِ کوتاه مدّت است، در میا نمدّت و بلندمدّت به حرکت عظیمِ مردم اوج میدهد.

ایشان در ادوار مختلف زمانی مسئولین را مخاطب قرار دادند و اظهار داشتند: اقتصاد مقاومتى را جدّى بگیرید. خب، رئیس جمهور محترم گفتند، مسئولین دیگر هم کم وبیش اظهار کردهاند، گفتهاند، منتها باید عمل کرد: وَ لا مِمَّن عَلى غَیرِ عَمَلٍ یَتَّکِل؛ اینجور نباشد که به زبان بگوییم، در عمل کُند حرکت بکنیم. در اقتصاد مقاومتى تکیه بر تولید داخلى است، بر استحکام بنیهى درونىِ اقتصاد است. رونق اقتصادى هم این است؛ رونق اقتصادى با تولید حاصل میشود، با فعّال کردن ظرفیّتهاى درونى کشور حاصل میشود، نه با چیز دیگر.

اما امسال، سال ۱۳۹۵ با نامگذاری ایشان به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» مردم و مخصوصا مسئولان را وادار به اقدام مستعجل تری در باب عمل گرایی بر طبق منویات رهبر معظم انقلاب میکند تا چرخه اقتصادی کشور از رکود خارج شود و جریانی متعادل میان اقشار مردم شکل گیرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار