ملت ایران با الهام از مکتب حسینی، دشمن را شکست داد

تولیت آستان قدس رضوی رمز پیروزی ملت ایران بر رژیم غاصب صهیونی را الهام گرفتن از راه و ایستادگی امام حسین (ع) دانست. 
کد خبر: ۷۶۰۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۴ - ۰۰:۳۰ - 06July 2025

به گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، آیت‌الله «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی در آیین سنتی خطبه‌خوانی شب شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان، که با حضور خادمان و زائران بارگاه مطهر رضوی در صحن جامع پیامبر اعظم (ص) برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت سیدالشهدا (ع)، اظهار داشت: آنچه واقعه عاشورا را به حماسه‌ای جاویدان و الهام‌بخش برای تمامی بشریت در طول تاریخ تبدیل کرده، روحیه ایستادگی و مقاومت شهدای کربلا در کنار امام حسین (ع) است. این همان درس بزرگ و همیشگی کربلا است که به ما می‌آموزد که شناخت حق، آغاز راه است؛ حرکت در مسیر حق، گام دوم است؛ اما پایداری تا پای جان در کنار حق، جوهره واقعی ایمان است.

ملت ایران با الهام از مکتب حسینی، دشمن را شکست داد

وی با اشاره به وقایع اخیر منطقه، گفت: دشمن صهیونیستی و آمریکای جنایتکار، که امروز مکتب، هویت دینی و ملی، استقلال و وطن ما را هدف قرار داده‌اند، در حمله به ایران به شکستن استقامت و صبر مردم غیور ایران و ایجاد تردید و تزلزل در اراده آنان، امید بسته بودند؛ اما مردم آنها را ناامید کردند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: فرماندهان، دانشمندان و بسیاری از مردم بی‌گناه را به شهادت رساندند. بمباران را آغاز کردند، تنها برای اینکه روحیه‌ی مقاومت و ایستادگی ملت ایران را درهم بشکنند. اما مردم باایمان، غیرتمند و شجاع ایران، یکبار دیگر تجلی آیۀ شریفۀ «فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ» شدند.  

آیت‌الله مروی تصریح کرد: حتی همراهی مستکبران جهان با رژیم صهیونیستی نتوانست ذره‌ای تزلزل در ارادۀ پولادین ملت ایران ایجاد کند لذا دشمن ناامید و تسلیم شد. مردم ایران با مقاومت خود در جنگ تحمیلی ثابت کردند که عظمت مقاومت و ایستادگی‌شان، تحت رهبری مدبر، شجاع، مؤمن و هوشمند، بر بمب‌ها و موشک‌های دشمنان پلید و بی‌رحم پیروز می‌شود.  

وی دشمنان ایران اسلامی را مظهر آیه شریفه «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لَا یَعْقِلُونَ، کر و لال و کورند، پس نمیفهمند» خواند و یادآور شد: دشمنان این ملت از درک این حقایق الهی و توحیدی عاجزند و نمی‌فهمند که کشور امام حسین (ع) یعنی چه، دشمنی با کشور امام رضا (ع) یعنی چه.  

تولیت آستان قدس رضوی بیان داشت: سلام بر فرماندهان، دانشمندان، کودکان، زنان و مردانی که در خون خود غلتیدند و عزت و اقتدار را برای این ملت به ارمغان آوردند. سلام خدا بر مردم باایمان ایران که همچون کوه استوار ایستادند و با تمسک به قرآن، معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام و عاشورا، و با اتحاد و همدلی، دشمن را خوار و ذلیل کردند. سلام خدا بر رهبر مقتدر، شجاع و دوراندیش ما که با آرامش و طمأنینۀ ناشی از ایمان راسخش، یگانه صدای عزت و حریت در جهان امروز است. همۀ این عزت‌ها، اقتدارها، حریت‌ها و همبستگی‌ها، از قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام نشأت می‎گیرد.

مراحل کسب سعادت

آیت‌الله مروی ادامه داد: در آموزه‌های قرآنی و دینی، سه مرحله برای سعادت و عاقبت‌به‌خیری انسان بیان شده است. اگر فرد این مراحل را به درستی طی کند، به قرب الهی و سعادت ابدی نائل می‌شود؛ اما اگر در هر یک از آنها ناکام بماند، در گمراهی فرو خواهد رفت.

وی نخستین مرحله را شناخت حق از باطل معرفی کرد و بیان داشت: نخستین گام در دینداری صحیح و نجات‌بخش، تشخیص دقیق حق از باطل است. عاشورا تنها یک واقعه تاریخی نیست، بلکه مکتبی به گستردگی تاریخ، با آموزه‌هایی برگرفته از قرآن مجید است؛ عاشورا و ماه‌های محرم و صفر هستند که اسلام را زنده نگه داشته‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص)، بنیانگذار اسلام بودند و امام حسین (ع) باعث بقای اسلام ناب محمدی (ص) شدند. در جریان عاشورا، گروهی از افرادی که در مقابل امام حسین (ع) ایستادند، کسانی بودند که نتوانستند حق را از باطل تشخیص دهند. به دلیل تبلیغات سوء دستگاه ستمگر بنی‌امیه، حق پنهان شده بود و آنان امام معصوم را نعوذبالله خارج از دین رسول الله (ص) می‌پنداشتند.

آیت‌الله مروی مرحله دوم مسیر قرب الهی را حرکت در مسیر حق خواند و خاطرنشان کرد: پس از تشخیص حق و باطل، گام بعدی، حرکت در مسیر حق و پرداخت هزینه در راه احیای حقیقت است. بسیاری حق را می‌شناسند، اما حاضر به هزینه دادن در این راه نیستند و اگر حرکت در مسیر حق با سختی همراه باشد، از آن باز می‌مانند. نمونه این گروه در واقعه عاشورا، مردم مدینه هستند.

وی ادامه داد: حقیقت امامت امام حسین (ع) و بطلان حکومت غاصبانه بنی‌امیه برای مردم مدینه آشکار بود. آنان پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) را دیده بودند و اسلام را نه از دستگاه تبلیغاتی بنی‌امیه، بلکه از زبان رسول خدا (ص) آموخته بودند؛ اما حاضر به پرداخت هزینه برای حاکمیت حق نشدند. به همین دلیل، اباعبدالله الحسین (ع) هنگام خروج از مدینه، در کنار مرقد مطهر پیامبر اکرم (ص) فرمودند «یا رسول الله! تو شاهد باش که این مردم مرا تنها گذاشتند و قدمی در دفاع از حق برنداشتند.» 

تولیت آستان قدس رضوی سومین مرحله را «استقامت در راه حق» دانست و تأکید کرد: شناخت حق و حرکت به سوی آن کافی نیست؛ پایداری در برابر آزمایش‌های الهی شرط نهایی سعادت است. ممکن است فردی آغاز راه را به خوبی طی کند، اما در مواجهه با سختی‌ها سست شود.

آیت‌الله مروی با اشاره به عملکرد مردم کوفه در واقعه عاشورا ابراز داشت: مردم کوفه نه مانند مردم شام بودند که حق بر آنها مشتبه شده و قدرت تشخیص حق از باطل را از دست داده باشند، و نه مانند مردم مدینه که از ابتدا حاضر به حمایت از امام نشدند. برای مردم کوفه، حق و باطل کاملاً آشکار بود، تا جایی که با ارسال صد‌ها نامه و هزاران امضا، از اباعبدالله (ع) دعوت کردند و گفتند «به سوی ما بیا که لشکری آماده حمایت و فداکاری در راه تو داریم.

وی با تحلیل این موضع تصریح کرد: مشکل کوفیان این بود که اگرچه دو مرحله نخست (شناخت حق و اقدام عملی) را پشت سر گذاشته بودند، اما در مرحله سوم که استقامت است؛ شکست خوردند و عقب‌نشینی کردند.

استقامت، مهمترین تکلیف مؤمنان

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه استقامت، مهمترین تکلیف مؤمنان است، افزود: تشخیص حق و حرکت به سوی آن، تنها گام‌های آغازین است. سعادت واقعی در استقامت نهفته است. خداوند در آیه ۱۱۲ سوره هود می‌فرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ، پس همانگونه که مأمور شده‌ای استقامت کن...» 

آیت‌الله مروی با اشاره به روایتی تاریخی اظهارداشت: روایت شده پس از نزول این آیه، پیامبر (ص) همواره به مسلمانان سفارش می‌کردند «استقامت کنید که زمان عمل است.» همچنین نقل شده که پس از نزول این آیه، دیگر کسی پیامبر (ص) را خندان ندید، چراکه مسئولیت سنگین استقامت بر دوش مسلمانان نهاده شده بود.

وی با بیان اینکه نقطه امید دشمنان شکستن استقامت مؤمنان است؛ خاطرنشان کرد: دشمنان همواره می‌کوشند استقامت مؤمنان را در هم بشکنند. پس از جنگ احد، ابوسفیان به پیامبر (ص) گفت «سال دیگر در همین مکان، برای گرفتن انتقام کشته‌های بدر با شما رو‌به‌رو خواهیم شد.»، اما هنگام موعد مقرر، مشرکان قریش آماده نبرد نبودند. در این مرحله، تنها برگ برنده ابوسفیان، شکستن مقاومت مؤمنان بود. از اینرو، نفوذی‌ها و جاسوسانی به مدینه فرستاد تا با ایجاد ترس و وحشت در دل مسلمانان، مانع از رویارویی آنها با کفار شوند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: آن جاسوسان کوشیدند تا با بزرگنمایی قدرت مشرکان، ترس را در دل مؤمنان بیفکنند. اما مسلمانانِ تربیت‌یافته در مکتب پیامبر (ص)، با ایمان راسخ و استقامت، در برابر این توطئه‌ها ایستادگی کردند. قرآن کریم بیان می‌فرماید که هرچه نفوذی‌ها و جاسوسان دشمن، قدرت نظامی و عِدّه و عُدّه مشرکین را به رخ می‌کشیدند، بر ایمان و استقامت مسلمانان مدینه افزوده می‌شد و می‌گفتند «قَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ، خدا ما را کافی است و او بهترین حامی و کارساز است.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها