به گزارش
دفاعپرس از کزدستان، تابستان برای برخی تنها فصلی گرم در تقویم است، اما برای آموزشوپرورش استثنایی کردستان، این ایام فرصتی مغتنم برای رشد، پرورش مهارت و تقویت امید در دل دانشآموزانی است که با نیازهای ویژه، مسیر متفاوتتری از زندگی را طی میکنند.
شعار "هر خانه یک پایگاه تابستانی، هر دانشآموز یک مهارت" امسال در مدارس استثنایی استان، تنها یک شعار نیست؛ بلکه رویکردی ساختاریافته برای غنیسازی زندگی صدها کودک و نوجوانی است که با ظرفیتهای کمتر دیدهشده، در جستوجوی فرصت هستند.
۱۹ پایگاه تابستانی ویژه این دانشآموزان با تمرکز بر مهارتهای زندگی، فعالیتهای هنری، ورزشی، دینی و حرفهآموزی آغاز به کار کردهاند؛ فضاهایی پویا و ایمن که در کنار مربیان متخصص و با مشارکت خانوادهها، جای خالی مدرسه را نهتنها پر میکنند، بلکه بستری نو برای رشد اجتماعی و فردی این دانشآموزان فراهم میسازند.
در مراسم نمادین آغاز فعالیت این پایگاهها که در هنرستان دخترانه گلها در سنندج برگزار شد، اقبال خانی، سرپرست آموزشوپرورش استثنایی کردستان با تأکید بر نقش محوری آموزش مهارتهای زندگی گفت: رویکرد اصلی ما در فعالیتهای آموزشی، فرهنگی، هنری و ورزشی تابستانی، آموزش مهارتهای زندگی با محوریت تربیت بیوقفه، رشد و تعالی دانشآموزان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.
وی تصریح کرد: این مهم در پرتو همکاری نهادهای تربیتی و مشارکت خانوادهها محقق میشود.
خانی با بیان اینکه فرآیند تربیت هیچگاه تعطیل نمیشود، به اهمیت استمرار فعالیتهای تربیتی در تابستان اشاره کرد و افزود: پیشبینی میشود حدود ۶۰۰ دانشآموز دختر و پسر با نیازهای ویژه استان، از طریق سامانه نورینو برای شرکت در پایگاههای تابستانی ثبتنام کنند. این فعالیتها تا ۲۰ شهریور ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه این پایگاهها یکی از بسترهای اصلی شناسایی، هدایت و ارتقای مهارتهای فردی و اجتماعی دانشآموزان هستند، عنوان کرد: در این پایگاهها رشتههایی، چون ورزش، قرآن، هنر، مشاغل مهارتی و برنامههای فوق برنامه آموزشی به دانشآموزان با نیازهای ویژه (مدارس استثنایی) و تلفیقی فراگیر (مدارس پذیرا) ارائه میشود.
سرپرست آموزشوپرورش استثنایی استان همچنین تصریح کرد: امسال پایگاههای تابستانی بهصورت متمرکز در مدارس استثنایی و غیرمتمرکز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مراکز وابسته به ادارهکل بهزیستی، سالنهای ورزشی و سایر ظرفیتهای موجود برگزار میشوند.
خانی ادامه داد: انتظار ما از مجریان این طرح آن است که با اطلاعرسانی دقیق، مشورت با اولیای دانشآموزان، برنامهریزی منسجم، ایجاد فضای بانشاط و بهرهگیری از مربیان متخصص، کیفیت اجرای این برنامهها را به سطح مطلوب برسانند.
وی با تأکید بر لزوم هماهنگی بین دستگاههای همپوشان با آموزشوپرورش استثنایی گفت: با توجه به تنوع استعدادها، علایق، نیازها و شرایط دانشآموزان با نیازهای ویژه، آموزشوپرورش به تنهایی نمیتواند پاسخگوی همه ابعاد تربیتی آنان باشد. این مسیر نیازمند مشارکت هدفمند نهادهای حمایتی و فرهنگی است.
در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از دستسازههای خلاقانه دانشآموزان هنرستانهای نوآوران و گلها برگزار شد؛ آثاری که سکوت توانمندیهای دیدهنشده را شکستند و نمایشی از باور به استعدادهایی بودند که تنها نیاز به بستر بروز دارند.
امروز آموزشوپرورش استثنایی کردستان نشان داد که تربیت نه در چارچوب کلاس و نه در فصل مدرسه محدود میشود.
این پایگاهها، نهتنها کلاسهای تابستانی هستند، بلکه پلهایی برای عبور از چالشها به سوی توانمندی، اعتمادبهنفس و مهارتاند.
هر مهارتی که امروز آموخته میشود، فردایی روشنتر را برای دانشآموزانی رقم میزند که در مسیر زندگی، به حمایت مستمر، نگاه برابر و فرصت عادلانه نیاز دارند.
انتهای پیام/