«اکبر نصراللهی» رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، با انتقاد از نگاه تکبعدی به هوش مصنوعی، اظهار داشت: این رویکرد، کشور را از فرصتهای بزرگ و حیاتی این فناوری دور میسازد. صرف شناخت تکنولوژیهای ارتباطی و پیشرفتهای فناورانه کافی نیست؛ ضروری است پیامدهای گسترده، عمیق و پرشتاب هوش مصنوعی در حوزههای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، سبک زندگی، حکمرانی و بهویژه رفتار رأیدهی بهدرستی شناخته و تبیین شود.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه با اشاره به نقش محوری الگوریتمهای هوش مصنوعی در تحولات رسانه و هنر، افزود: پلتفرمهای هوشمند امروز با استفاده از الگوریتمهای توصیهگر، پالایش محتوای پنهان و تولید خودکار، افکار عمومی، ترجیحات فرهنگی و حتی رفتار سیاسی کاربران را تغییر دادهاند. اگر این فرایندها بدون نقد علمی و نظارت پیش بروند، میتوانند به ابزاری برای سانسور پنهان، تضعیف هویت ملی، مهندسی افکار عمومی، جاسوسی اطلاعاتی و جنگ شناختی تبدیل شوند.»
وی خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی با سرعت و وسعتی بیسابقه در حال بازتعریف قدرت، رسانه، آموزش، هنر، سبک زندگی و نظام ارزشی جوامع است. تنها در سایه حکمرانی فرهنگی و رسانهای میتوان از آن در مسیر هویت، عدالت و پیشرفت انسانی بهره گرفت.
نصراللهی با اشاره به اینکه مقاومت در برابر هوش مصنوعی نه ممکن است و نه عقلانی و نه سودآور، گفت: «باید این پدیده را شناخت، به دیگران شناساند و با درک دقیق آن، بهعنوان بازیگری فعال در میدان رقابت جهانی ایفای نقش کرد. دوران پروژههای جزیرهای و مقطعی گذشته و اکنون به ساختارهای پایدار، تعاملی و میانرشتهای نیاز داریم.»
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه با بیان اینکه شناخت هوش مصنوعی و تحلیل پیامدهای آن مستلزم شکلگیری زبان و دغدغهای مشترک میان علوم انسانی و مهندسی است، گفت: «استادان مهندسی نباید تنها به وجوه فنی هوش مصنوعی بسنده کنند، بلکه باید نسبت به اثرات اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و سیاسی این فناوری حساس باشند. در مقابل، استادان علوم انسانی نیز برای اثرگذاری واقعی باید با منطق الگوریتمها، ساختار یادگیری ماشین و ابزارهای تولید و تحلیل محتوای هوشمند آشنا شوند تا نقدها و تحلیلهای شان عالمانه و مؤثر باشد.»
وی همچنین طراحی دورهای مشترک برای توانمندسازی استادان دانشگاه با همکاری معاونتهای علوم انسانی، مهندسی و کشاورزی، را ضرروی دانست و گفت: «هدف این دوره ارتقای سواد میانرشتهای، تقویت مهارتهای تحلیلی و طراحی پروژههای پژوهشی و کاربردی مشترک است. استادان علوم انسانی در این دوره با مفاهیمی مانند مدلهای زبانی، یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و ابزارهای تولید محتوای هوشمند آشنا میشوند و استادان فنی نیز با مباحثی نظیر فلسفه فناوری، سواد رسانهای، جنگ شناختی و روایتسازی آشنا خواهند شد.»
نصراللهی در پایان بر ضرورت توسعه فناوریهای بومی بر اساس فرهنگ ایرانی و اسلامی تأکید کرد و گفت: «کشور ما نمیتواند صرفاً مصرفکننده الگوریتمها و مدلهای ساختهشده توسط قدرتهای جهانی باشد. ما نیازمند تولید مدلهای زبانی، تصویری و فرهنگی بومی هستیم که با هویت ملی و دینی ما هماهنگ باشند. طراحی سامانههای تحلیل عملیات روانی، روایتگر هوشمند بومی، و آموزش هوشمند سواد رسانهای باید از رهگذر همکاری نزدیک میان علوم انسانی و فنی دنبال شود.»
انتهاتی پیام/ 121