به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، مراسم «روز خبرنگار» ویژه گرامیداشت ۱۲ شهید رسانه در جنگ با رژیم صهیونیستی با عنوان «صدای حقیقت»، امروز (سهشنبه) با حضور سردار «علیمحمد نائینی» سخنگوی سپاه و جمعی از اصحاب رسانه و خانواده معزز شهدا در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار شد.
رسانهها در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اقتدار ملی را به نمایش گذاشتند
سردار «علی محمد نائینی»، سخنگو و معاون روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم اظهار داشت: جنگ تحمیلی اخیر، یک جنگ ترکیبی تمام عیار بود که دشمن با برنامهریزی دقیق از تمام مولفههای قدرت خود استفاده کرد، اما رسانههای ما توانستند صحنه نبرد و اقتدار ملی را بهدرستی نمایش دهند.
سردار نائینی بر اهمیت نقش خبرنگاران در انتقال واقعیتهای میدان جنگ تأکید کرد و گفت: روایتگری رسانهها در آن شرایط حساس، نه تنها افکار عمومی را آگاه ساخت، بلکه روحیه مقاومت و اتحاد ملی را تقویت کرد.
رسانهها در جنگ ۱۲ روزه نمره قبولی گرفتند
محمدرضا نوروزپور، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اظهار داشت: در دوره جنگ تحمیلی ۱۲ روزه شاهد ایثارگری، فداکاری و انسجام تمام رسانهها بودیم.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تمام مطالبی که در رسانههای داخلی منتشر میشود، مورد تحلیل و بررسی اندیشکدههای دشمن قرار میگیرد و بسیاری از آنها در رسانههای بینالمللی بازتاب مییابد که بخشی از جنگ شناختی دشمن به شمار میرود.
وی با تأکید بر اهمیت روحیه شهادتطلبی و عشق به خداوند متعال، افزود: فرهنگ و ادبیات ما سرشار از عشق به شهادت است. خبرنگاران شهید که در میدان جنگ حضور داشتند، نشان میدهند رسانهها ضلع سوم دیپلماسی و میدان جنگ هستند.
نوروزپور اظهار داشت: اهمیت رسانه در جنگ شناختی حتی بیشتر از حوزههای دفاعی است، زیرا دشمنان نگاه نازل به مرگ دارند و از آن به عنوان تهدید استفاده میکنند، اما ما مرگ را باعث حیات میدانیم و همین مسئله دلیلی است که موجب محاسبات غلط دشمن میشود.
وی ضمن قدردانی از تلاش رسانههای کشور، از جمله صداوسیما، گفت: در جنگ ۱۲ روزه تحمیلی اکثر رسانههای ما نمره قبولی میگیرند چراکه همه پای کار مردم و نظام بودند و روحیه شهادتطلبی همکاران ما حیرتانگیز بود.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت تسلیح اطلاعات و نقش رسانهها در جنگ شناختی تصریح کرد: امروزه اطلاعات به مثابه جنگافزار شده و رسانهها جایگاه مهمی در این زمینه دارند. خبرنگار در این وضعیت ناخودآگاه به عنوان سرباز و رزمنده ایفای نقش میکند.
وی با تاکید براینکه در جنگ تحمیلی، رسانههای ما عمدتاً سنگربان حقیقت بودند، تأکید کرد: هیچ راه میانهای وجود ندارد؛ یا باید در پاسداری از حقیقت باشیم و یا در زمین تسلیحشده دشمن باشیم.
نوروزپور در پاسخ به اینکه وظیفه و رسالت خبرنگاران در ادامه مسیر چیست، گفت: ما نیز مانند رزمندگانی که پرچم همرزمانشان را به اهتزار درمیآورند، باید به عنوان خبرنگار، هرگاه قلمی افتاد، آن را برداریم و برای حفظ حقیقت تلاش کنیم.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی ۶۰ سال است که مظلومنمایی میکند و خودش را مدافع معرفی میکند و ما باید این انگاره دروغین را بشکنیم. هر خبرنگار در این میدان یک رهبر افکار است و وظیفه دارد پیام حقیقت را به جامعه منتقل کند.
اهالی رسانه خود را موظف به امیدآفرینی میدانند
«مرتضی کارآموزیان» مسئول بسیج رسانه در این مراسم، اظهار داشت: سال گذشته مراسم گرامیداشت روز خبرنگار را با حضور سردار شهید «حسین سلامی» فرمانده فقید کل سپاه برگزار کردیم؛ این شهید عزیز نکات مهم و راهبردی را درخصوص رسانه مطرح کردند و یاد و خاطره ایشان را گرامی میداریم.
مسئول بسیج رسانه نقطه نظرات سپهبد شهید سلامی درخصوص رسانه را راهبرد دانست و بر ضرورت پرداختن به این راهبردها در رسانهها تاکید کرد و گفت: سپهبد شهید سلامی طی دو سالی که در مراسم روز خبرنگار حضور داشت، مسائلی را مطرح و پیشنهاد داد که در هیچ کتاب و منبعی وجود نداشت و حرفهایی نویی بود.
وی خاطرنشان کرد: همانطوری که فرماندهان ما بارها مطرح کرده بودند، دوران بزن و در رو تمام شده است؛ در عرصه رسانه نیز این دوران تمام شده است و بعد از این جنگ دوران بزن و در رو برای اهالی رسانه تمام شده است و ما اجازه نمیدهیم خون شهدا پایمال شود. ما امروز آمادهایم تا هم قسم شویم و جهاد تببین و امیدآفرینی را ادامه دهیم.
کارآموزان تصریح کرد: شهید سلامی تاکید داشت که اگر امروز رسانههای انقلابی نداشتیم، شاید مجبور بودیم طور دیگری بجنگیم؛ لذا قدرت قلم را از قدرت موشک مهمتر و تاثیرگذارتر میدانست.
ماشین جنگی در فرمول قدرت صدرنشین نیست
در ادامه این مراسم، «حسین شریعتمداری»، مدیر مسئول روزنامه کیهان نیز طی سخنانی اظهار داشت: امروزه باید به این نقطه برسیم که فضا، جنگ شناختی است. عرصه جنگ شناختی ذهن آدم هاست؛ جنگ شناختی یعنی همانگونه که فکر کنید که دشمن میخواهد و میپسندد.
مدیرمسئول روزنامه کیهان افزود: در فرمول قدرت دیگر ماشین جنگی صدرنشین نیست، اصل قضیه رفتار آدمهاست؛ جنگ شناختی از نوع افکار آدمها برگرفته است. درگیری امروز ما با نظام سلطه مافوقی است و موجودیت ما نظام سلطه را تهدید و موجودیت نظام سلطه ما را تهدید میکند.
طبق نظرسنجیها بیش از ۷۰ درصد ایران را پیروز جنگ میدانند
«مرتضی غرقی» خبرنگار پیشکسوت رسانه ملی نیز در این مراسم با اشاره به حضور و تجارب خود در جنگهای مختلف اظهار داشت: تجارب زیادی را در جنگهای مختلف دارم؛ در دوران دفاع مقدس، سقوط رژیم بعث عراق، سرنگونی حکومت خودخوانده داعش و جنگ تحمیلی ۱۲ روزه حضور داشتم.
خبرنگار پیشکسوت بازنگری در ساختار رسانهای را ضروری دانست و ادامه داد: ما در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه خطاهایی را در عرصه رسانه داشتیم؛ در شرایطی که انتقال پیام به جبهه دشمن ضروری بود، ما حتی یک سخنگو به زبان عبری نداشتیم؛ درحالیکه داشتن شبکههای خبری در این خصوص ضروری است.
غرقی به نظرسنجیهای صورت گرفته درباره جنگ تحمیلی ۱۲ روزه پرداخت و گفت: طبق نظرسنجیها بیش از ۷۰ درصد ایران را پیروز این جنگ دانستند؛ اما ۳۰ درصد نظری متفاوت داشتند که ما باید در رسانهها به آنها بپردازیم؛ چراکه این افراد هنوز به ابعاد جنگ آشنا نشدهاند.
بهگزارش دفاعپرس، در این مراسم از خبرنگاران فعال در حوزه مقاومت تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام/ 241