به گزارش
دفاعپرس از کردستان، پروژه بزرگراهی شمال غرب- جنوب غرب (شمال-جنوب) به طول هزار و ۴۸۵ کیلومتر از بزرگترین پروژههای بزرگراهی کشور استپروژه کریدور شمال غرب- جنوب غرب (شمال-جنوب) به طول هزار و ۴۸۵ کیلومتر از بزرگترین پروژههای بزرگراهی کشور است که ۳۲۰ کیلومتر آن در استان کردستان واقع شده است و اجرای کامل آن ایمنی جادههای استان را افزایش میدهد.
مطالعات این طرح در سال ۱۳۸۲ آغاز و اولین مناقصه قطعه اول طرح در کردستان سال ۱۳۸۴ برگزار و همان سال نیز عملیات اجرایی شروع شد و در حال حاضر و با تلاش مسئولان و دولتهای وقت، این پروژه ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
با توجه به اهمیت این پروژه و عبور کریدور از پنج استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان، دولت چهادهم بر اتمام و تکمیل آن اهتمام جدی دارد و مسئولان استان کردستان نیز تلاش میکنند که بخشی که سهم استان است به اتمام برسد.
معاون هماهنگی امور عمرانی کردستان اواخر فروردین امسال در جلسه کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی و حمل و نقل راههای استان اظهار کرد: بخش عمده تصادفات جادهای استان در قطعات کریدور شمال غرب- جنوب غرب اتفاق میافتد لذا این پروژه به صورت جدی پیگیری میشود.
«کیومرث حبیبی» افزود:مطابق بررسیهای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، جادههای کردستان غیراستاندارد و پرخطر تشخیص داده شده است مطابق بررسیهای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، جادههای کردستان غیراستاندارد و پرخطر تشخیص داده شده است، بنابراین ارتقای ایمنی راهها از مطالبات جدی مردم استان است.
وی اضافه کرد: کریدور شمال غرب–جنوب غرب در استان یکی از بزرگترین دغدغهها و مسائل مهم در حوزه عمرانی است و اتمام آن تاثیر بسزایی در افزایش ایمنی جادهها و کاهش تصادفات دارد و امیدواریم با تزریق به موقع اعتبارات این مهم به نتیجه برسد.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در کردستان نیز در رابطه با این پروژه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول هزار و ۴۸۵ کیلومتر از مرز بازرگان شروع میشود و تا بندر امام خمینی ادامه دارد.
عرفان مرادی با بیان اینکه سهم استان از این میزان ۳۲۰ کیلومتر است، افزود: تاکنون ۱۷۵ کیلومتر آن بهره برداری شده و در مجموع پروژه، ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: ۱۰۰ کیلومتر از مقدار باقی مانده در قالب هشت پیمانکار و هفت قطعه با قرارداد ۴۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا قرار دارد و از ۴۵ کیلومتر باقیمانده نیز حدود ۲۶ کیلومتر آن کنار گذر شرقی سنندج است که فعلا وارد مناقصه نشده است.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در کردستان اضافه کرد: حدود ۱۹ کیلومتر نیز در قالب ۲ قطعه در محور سنندج- کامیاران باقی مانده که برآورد برای آن تهیه شده است و در صورت تامین اعتبار کافی، این قطعه در طول سال جاری وارد مناقصه خواهد شد و فقط قطعه کنار گذر سنندج باقی میماند.
وی پایان این پروژه را بسته به تامین عتبارات اعلام کرد و گفت: در حال حاضر اعتبار سال ۱۴۰۴ پیوست قانون برای این پروژه برای کل پنج استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که مدیریت ارشد استان و سازمان مدیریت پیگیر تخصیص سهم استان هستند.
مرادی به مزایای این پروژه اشاره کرد و گفت: این کریدور، چون از شهرهای سقز، دیواندره سنندج و کامیاران عبور میکند دارای مزایای زیادی از جمله تسهیل تردد، رفع مخاطرات تصادفات، صرفه جویی در سوخت برای تردد داخل استان کاهش تصادفات و کاهش زمان سفر برای استان است.
وی با بیان اینکه این پروژه با موانع و مشکلاتی نیز مواجه است، گفت: وضعیت توپوگرافی منطقه و کوهستانی بودن استان، هزینه زیادی را به پروژه تحمیل میکند که از این مساله میتوان به عنوان یکی از مشکلات و چالشها نام برد.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در کردستان، وجود معارضان زمین و تاسیساتی و راضی کردن آنان را از دیگر مشکلات پروژه اعلام کرد و یادآور شد: مهمترین چالش ما بحث تامین اعتبار و تخصص به پروژه است که امیدواریم این مهم مورد توجه جدی مسئولان باشد.
کریدور شمال- جنوب دارای ویژگیهای ملی، منطقهای و بین المللی بوده و کوتاهترین مسیر خشکی اتصال اتحادیه اروپا به خلیج فارس است که دریای مدیترانه را در کوتاهترین فاصله به مرکز ایران وصل میکند.
کریدور شمال - جنوب ۱۰ پایانه مرزی غرب کشور را به داخل وصل کرده و یک سوم مرزهای کشور را پوشش میدهدکریدور شمال - جنوب ۱۰ پایانه مرزی غرب کشور را به داخل وصل کرده و یک سوم مرزهای کشور را پوشش میدهد و از لحاظ منطقهای نیز این کریدور همسایههای غربی کشور، از جمله عراق را به قلب ایران، تهران و قم وصل میکند.
انتهای پیام/