معلمان آموزشی خود را مسئول تهذیب دانش‌آموزان بدانند

نماینده ولی فقیه در مازندران با تأکید بر اینکه نگاه به امور پرورشی باید هم‌سطح با امور آموزشی باشد، گفت: معلمان آموزشی نیز خود را مسئول تهذیب دانش‌آموزان بدانند.
کد خبر: ۷۷۱۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۱۸ - 19August 2025

به گزارش دفاع‌پرس از مازندران، آیت‌الله «محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه در مازندران امروز (دوشنبه) در سی هشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور که به‌صورت وبیناری برگزار شد، با اشاره به مناسبت‌های پیش رو، سه مصیبت بزرگ سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع)، و شهادت امام رضا (ع) را به حاضران تسلیت گفت.

معلمان آموزشی خود را مسئول تهذیب دانش‌آموزان بدانند

وی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این همایش، به دو نکته کلیدی در حوزه مدیریت تعلیم و تربیت اشاره و تاکید کرد: این دو نکته باید سرلوحه کار مدیران و معلمان قرار گیرد.

آیت‌الله محمدی لائینی با تأکید بر اینکه نگاه به امور پرورشی باید هم‌سطح با امور آموزشی باشد، گفت: به نظر می‌رسد که نه خانواده‌ها و نه خود دانش‌آموزان آن اهتمام و اهمیتی را که در واقع پرورش دارد، به آن نمی‌دهند.

نماینده ولی فقیه در مازندران با استناد به آیات قرآن کریم که در سه مورد از چهار بار، تزکیه (پرورش) را بر تعلیم (آموزش) مقدم می‌داند، یادآور شد: پرورش واقعاً مهم‌تر و مقدم بر آموزش است.

عضو مجلس خبرگان رهبری پیشنهاد داد: نام وزارتخانه و ادارات کل به «وزارتخانه پرورش و آموزش» تغییر یابد تا این اهمیت به صورت عملی نیز نمایان شود. 

این مسئول اضافه کرد: در مدارس نیز باید به مربیان و معاونان پرورشی و همچنین برنامه‌های پرورشی، به همان اندازه معاونت آموزشی و معلمان آموزش اهمیت داده شود.

وی از مدیران مدارس خواست تا نگاه خود و دانش‌آموزان را نسبت به پرورش اصلاح کنند و به نکته دوم خود، یعنی آسیب تفکیک آموزش از پرورش، پرداخت و گفت: این تفکیک به صورت ناآگاهانه این القا را برای معلمان بخش آموزش ایجاد می‌کند که آنها مسئولیت پرورشی ندارند، در صورتی که معلم تمام حرکاتش پرورشی است.

آیت الله محمدی لائینی تأکید کرد: رفتار، نشست و برخاست و حتی زبان بدن معلم تأثیر اخلاقی عمیقی بر دانش‌آموزان دارد و این دو بخش قابل تفکیک نیستند.

نماینده ولی فقیه در مازندران خواستار آن شد که معلمان آموزشی نیز خود را مسئول تهذیب دانش‌آموزان بدانند و در کلاس‌های درس، علاوه بر تدریس محتوای درسی، تذکرات اخلاقی، دینی، و رفتاری نیز به دانش‌آموزان بدهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: چرا یک معلم ریاضی یا فیزیک در سر کلاس خود تذکری به نماز، حجاب یا مسائل اخلاقی ندهد؟ یک تذکر اخلاقی از سوی یک معلم آموزشی ممکن است به مراتب مؤثرتر از معلم پرورشی باشد، چرا که دانش‌آموز از معلم غیرپرورشی انتظار چنین تذکری را ندارد. 

وی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان، فرزندان همه معلمان هستند، اظهار امیدواری کرد که این تلاش‌ها به گونه‌ای باشد که هم دانش‌آموزان و هم معلمان در روز قیامت از یکدیگر راضی باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار