گروه فرهنگ دفاعپرس ـ اکبر صفرزاده؛ فیلم «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری، تهیهکنندگی داود صبوری و نویسندگی پدرام کریمی محصول سال ۱۴۰۱ است. «اتاقک گلی» در چهل و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر نامزد دریافت ۱۱ سیمرغ شد و در روز اختتامیه سیمرغ بهترین کارگردان فیلم اول و سیمرغ بهترین کارگردان بینالملل در بخش مقاومت و جایزهٔ ویژهٔ هیئت داوران جشنواره را از آن خود کرد.
محمد عسگری تاکنون دو فیلم سینمایی کارگردانی کرده است: «اتاقک گِلی» و «آسمان غرب». او قبل از کارگردانی این دو فیلم مدیر برنامهریزی و دستیار اول کارگردانهایی همچون مجید مجیدی، سید رضا میرکریمی و بهرام توکلی بوده و در فیلم «موقعیت مهدی» در انتخاب بازیگر نقش آفرینی کرده است.
فیلم «اتاقک گلی» بر اساس یک واقعه واقعی در جریان عملیات مرصاد و حملهی منافقین به ایران، به ویژه در منطقه اسلامآباد غرب و روستای شیان، شکل گرفته است. این فیلم در مورد نجات یک دختر روستایی از دست منافقین توسط رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسولالله است. تهیهکننده این فیلم یکی از رزمندگانی است که در آن عملیات و در نجات این دختر نقش داشته است.
عملیات مرصاد آخرین عملیات هشت سال دفاع مقدس است. این عملیات پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران و پایان جنگ ایران و عراق، میان جمهوری اسلامی ایران و سازمان مجاهدین خلق در سال ۱۳۶۷ درگرفت. فرماندهی نیروهای ایران در این عملیات بر عهده علی صیاد شیرازی بود. پس از چند روز درگیری، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر سازمان مجاهدین خلق پیروز شدند.
مجاهدین در این عملیات پیشبینی کرده بودند که با اشغال منطقه، مردم به حمایت از آنها خواهند پرداخت ولی برخلاف انتظار، کردهای منطقه به جنگ با آنها پرداختند و درمقابل آنها ایستادند.
«اتاقک گلی» داستان عملیات مرصاد را در بستری عاشقانه روایت میکند. روایت عاشقانه این فیلم در بستر جنگ، بافت دراماتیک و جذابیت آن را صد چندان کرده است. اگر داستان این فیلم فقط در بستر جنگ روایت میشد قطعا جذابیت فعلی را نداشت.
در «اتاقک گلی» مقاومت مردم مظلوم کرمانشاه، به ویژه روستاهای اسلامآباد غرب، در برابر حملات منافقین در عملیات مرصاد به خوبی نمایش داده میشود. فیلم نشان میدهد که چگونه زنان و مردان کُرد با وجود تمام سختیها، محرومیتها و کمبودها در کنار رزمندگان به دفاع از میهن خود پرداختند و از جان خود مایه گذاشتند.
بسیاری از فیلمهای موفق دنیا برمبنای اقتباس شکل گرفتهاند؛ اقتباس از یک داستان یا یک رویداد واقعی یا یک فیلم مستند. در طول تاریخ سینما بسیاری از فیلمنامههایی که بر مبنای اقتباس شکل گرفتهاند بسیار قوی تر، منسجمتر و بی نقصتر از فیلم نامههای اورژینال بودهاند. به طور نسبی درصد موفقیت فیلمنامههای اقتباسی در گیشه چندین برابر فیلمنامههای اورژینال است.
اقتباس از یک داستان واقعی در «اتاقک گلی» باعث شده ما با فیلمی طرف باشیم که پر از اطلاعات درست و مستند است. داستان فیلم اتاقک گلی علیرغم واقعی بودن به شدت نمادین است؛ دختر ایرانی به دست دشمن میافتد و باید او را بازگرداند.
فیلمبرداری در لوکیشنهای واقعی، به ویژه در روستاهای اطراف اسلامآباد غرب، به واقعیتر شدن فضای فیلم و القای حس حضور در صحنه کمک بسیار زیادی کرده است.
انتهای پیام/ 121