به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، «علی نیکزاد» نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر زائرین خراسان رضوی که امروز در مشهد برگزار شد با بیان اینکه نبود امکان فرود پروازها برای زیارت امام رضا (ع) عیب بزرگی برای جمهوری اسلامی است، اظهار داشت: یا باید فرودگاه مشهد توسعه یابد یا تدبیری اتخاذ شود که پروازها دچار لغو و تأخیر نشوند. در موضوع بودجه نیز علاوه بر اربعین حسینی، اعتباری ویژه برای دهه آخر صفر لحاظ خواهد شد، چراکه پس از زیارت اربعین، زائران برای ایام شهادت امام رضا (ع)، پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) به مشهد مشرف میشوند.
وی در ادامه افزود: مقرر شد در تبصره ۱۰ بودجه ۱۴۰۴ بندی اضافه شود که بر اساس آن کسانی که وارد مشهد به صورت هوایی میشوند، مبلغی بهصورت ریالی یا ارزی پرداخت کنند تا صرف زیرساختهای زائرین و شهر مشهد شود.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش خصوصی استانهای مختلف از جمله یزد آمادگی دارند در مسیرهای منتهی به مشهد موکب برپا کنند، گفت: از مردم خراسان رضوی، تقاضا داریم با امام رضا (ع) یک معامله کنند و در صورت امکان زمینهای خود را بصورت کارشناسی و غیرقابل تغییر کاربری، برای این کار اختصاص دهند.
نیکزاد تصریح کرد: در مقابل، ما از طریق منابع ملی، منابع طبیعی و امور اراضی کشور زمینی معادل آن را بهصورت تهاتر در اختیارشان قرار خواهیم داد.
وی با اشاره به این موضوع که قطار سریعالسیر که در زمان وزارت اینجانب رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اجرای آن تأکید فرمودند، همچنان در دستور کار است، خاطرنشان کرد: علاوه بر اتصال «حرم تا حرم»، پیگیریهای لازم برای اجرای قطار سریعالسیر نیز انجام خواهد شد.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آزادراهی که قرار بود بصورت ۷۰- ۳۰ احداث شود، اکنون به ۵۰، ۵۰ کاهش یافته و با توجه به اینکه قرارگاه خاتمالانبیا (ص) اعلام کرده این پروژه را انجام نمیدهد، قطعاً از طریق فرماندهان قرارگاه و سپاه، پیگیری لازم صورت خواهد گرفت.
نیکزاد بیان داشت: تحویل ۶۰ واگن جدید میتواند ظرفیت متروی مشهد را افزایش دهد که پیگیری خواهد شد. همچنین موضوع تأمین ۲۵۰ اتوبوس و تخصیص جرایم رانندگی که باید به شهرداریها داده شود، اما توسط وزارت کشور و سازمان برنامه تخصیص داده نشده، حتماً پیگیری خواهد شد. عوارض آلایندگی نیز باید در این حوزه تخصیص یابد. زمانی که مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده داشتم، ۲۷ شرکت عمران و بهسازی در حوزه بافتهای فرسوده و اطراف حرمهای مقدس فعال بودند و علیرغم اینکه قانون اجازه استثنا نمیداد، قم و مشهد مستثنی شدند و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه در اطراف حرمها بود. اکنون با کندی اجرای این طرحها مواجه هستیم و قطعاً از وزارت راه و شهرسازی و سازمان بازآفرینی شهری پیگیری میشود تا این اقدامات با همان سرعت و قدرت ادامه یابد.
وی با اشاره به اهمیت اجرای پروژه قطار سریعالسیر و برقی مشهد، افزود: این پروژه طی سالهای مختلف در بودجه گنجانده شد، اما تاکنون به اجرا نرسیده است. با توجه به اینکه این طرح به فاینانس متصل بوده و بلاتکلیف مانده، ضروری است در بودجه سال آینده بهعنوان استثنا لحاظ شود و دولت مکلف به آغاز اجرای آن گردد.
انتهای پیام/