به گزارش دفاعپرس از یزد؛ معاون آمار و برنامهریزی استان یزد در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه استان یزد با مرور دستاوردهای دو دهه گذشته، اعلام کرد: رشد اقتصادی یزد در دهه ۹۰ با میانگین ۴.۵ درصد، تقریباً ۵ برابر میانگین کشوری بوده که این موفقیت مرهون پیشرو بودن استان در بخشهای ارزشآفرینی مانند معادن و فلزات پایه است.
وی هشدار داد: مدل توسعه مبتنی بر منابع ارزان و نیروی کار فراگیر به پایان راه خود رسیده است.
رحمانی با تاکید بر محدودیت شدید منابع آبی اظهار داشت: آمارها نشان میدهد سرانه آب در دسترس هر ایرانی از ۴۰۰۰ مترمکعب در دهه ۶۰ به کمتر از ۱۰۰۰ مترمکعب رسیده است و ادامه روند کنونی، زیستپذیری استان را با چالشی جدی مواجه خواهد کرد.
گذار به اقتصاد دانشبنیان و بهرهوری
وی با اشاره به این مطلب که اقتصاد دانشبنیان راهکاری برای رسیدن به ثبات و آیندهای پایدار است که میتواند همزمان از فشار بر منابع طبیعی بکاهد تصریح کرد: مسیر جدید توسعه یزد، بر پایه بهرهوری، نوآوری و خلق ارزش پایدار خواهد بود، نه مصرف بیرویه منابع.
رحمانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحولات جهانی، که در آن سهم بخش خدمات از ۵۰ درصد در سال ۱۹۷۰ به بیش از ۷۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ خواهد رسید ابراز داشت: نقشه راه آینده یزد بر اساس تمرکز بر خدمات نوین، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال طراحی شده و توسعه در حوزههایی مانند هوش مصنوعی، نرمافزار و پلتفرمهای آموزشی به عنوان موتور محرک جدید استان معرفی شد.
«یزد پایدار» در یک نگاه
معاون آمار و برنامهریزی استان، افزایش ۵ برابری سهم فروش شرکتهای دانشبنیان از ۱% (۹،۰۰۰ میلیارد تومان) به ۵% (۶۰،۰۰۰ میلیارد تومان)، رسیدن حجم کل اقتصاد استان به ۴۵۰،۰۰۰ میلیارد تومان با رشد اقتصادی سالانه ۴.۳ درصد، جذب سالانه ۴۰ میلیون دلار سرمایهگذاری خارجی، افزایش تعداد شرکتهای دانشبنیان به ۵،۸۰۰ واحد، رسیدن صادرات به حدود ۱ میلیارد دلار، تأمین ۳۰ درصد برق مصرفی از انرژیهای تجدیدپذیر، هوشمندسازی ۷۰ درصد خدمات شهری در سه سال آینده، جذب ۴ میلیون گردشگر خارجی را از اهداف کمی برنامه «یزد پایدار» برشمرد.
الزام به تغییر نگرش در همه دستگاهها
وی در پایان تاکید کرد: ما نیازمند عزمی جدی و تغییر نگرش در تمامی دستگاههای اجرایی و نهادهای تصمیمگیر هستیم و پایه گذاری سیاستها بر محور سرمایه انسانی، دانش و نوآوری، تنها راه حرکت یزد در مسیر توسعهای نوین و پایدار است.
/انتهای پیام