دکتر علیرضاجلالی خبر داد

بیمارستان بقیه الله(عج) شاخص‌ترین بیمارستان در شرق مدیترانه شناخته شد

بیمارستان بقیه‌الله (عج) سپاه نخستین بیمارستان دوستدار ایمنی بیمار در منطقه مدیترانه شرقی از سوی سازمان بهداشت جهانی معرفی شد.
کد خبر: ۷۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۲ - 10December 2013

بیمارستان بقیه الله(عج)  شاخص‌ترین بیمارستان در شرق مدیترانه شناخته شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، هفته گذشته گروه کارشناسی سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی که شامل ۲۲کشور میشود با حضور در بیمارستان بقیهاللهالاعظم(عج) از نزدیک وضعیت ایمنی بیمار و بهداشت محیط را بررسی کردند که پس از ارزیابیها این بیمارستان بهعنوان اولین بیمارستان دوستدار ایمنی بیمار در منطقه مدیترانه شرقی شناخته شد.

دکتر "علیرضاجلالی" رئیس بیمارستان بقیهاللهالاعظم(عج) در گفتگویی با خبرنگار ما درباره نتایج بازدید کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، گفت: در نظام سلامت مبحثی بینالمللی به نام "اقتصاد درمان" داریم که متأسفانه جای آن در کشور ما خالی است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در موضوع بِرَندسازی در اقتصاد سلامت با خلأ مواجه هستیم، از این رو وقتی به بیماری مبتلا میشویم برای درمان ابتدا دنبال یک پزشک حاذق میگردیم که این سبب میشود مفاسد زیادی در بستر جامعه پزشکی کشور شکل بگیرد. مطمئناً با برندسازی در اقتصاد سلامت میتوان اسم بیمارستان را بهجای پزشک بزرگ کرد و با این کار مانع از بروز مفسدههای پزشکی شد.

رئیس بیمارستان بقیه الله الاعظم(عج) با اشاره به اینکه بیمارستانی که با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی مخاطرات درمانی بیماران بستری را کاهش دهد، بیمارستانی امن است و سازمان بهداشت جهانی هم به آن بیمارستان دوستدارایمنی بیمار میگوید، یادآور شد: بدین ترتیب با چهار ـ پنج ماه تلاش میتوانیم امتیازات سطح دو را هم کامل به دست بیاوریم که در این صورت این بیمارستان در سطح بیمارستانهای اروپا قرار خواهد گرفت.

انگیزه آموزش و آمادگی بسیارخوب

"منذر لطایف" مسئول کیفیت و ایمنی بهداشت سازمان بهداشت جهانی گفت: برای این بررسی، ۱۴۰معیار در پنج زمینه ایمنی بیمار وجود دارد که عبارتند از: مدیریت و رهبری، درگیری بیمار و جامعه باز، فعالیتهای بالینی بیمارستان، محیط امن بیمارستان و آموزشهای بلندمدت.

وی با اشاره به اینکه خدمات ارائه شده در بیمارستان بقیهاللهالاعظم(عج) استاندارد بوده است، افزود: در بررسی بیمارستان با استفاده از روشهای مختلف و استانداردهای مختص ایمنی بیمار سعی کردیم کمک کنیم و نشان دهیم که در این زمینه چگونه میتوانند پیشرفت کنند و با استانداردهای ایمنی بیمار بیشتر تطبیق داشته باشند.

مسئول کیفیت وایمنی بهداشت سازمان بهداشت جهانی ادامه داد: به طور کلی تعهد بسیار بالایی درمدیریت بیمارستان از لحاظ رعایت ایمنی بیمار وجود دارد؛ همین طور گروهی هم که دراین زمینه کار میکند از انگیزه، آموزش و آمادگی بسیار خوبی در تمامی حیطههای ایمنی بیمار و کیفیت بهداشت برخوردارند.

توانایی کسب استانداردها و رسیدن به بهترینها

سردار دکتر "جعفر اصلانی" رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله(عج) درباره علت انتخاب بیمارستان بقیهاللهالاعظم(عج) برای بازرسی از سوی نمایندگان سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد: این بیمارستان چون در دو سال اخیر بالاترین امتیاز جشنواره حاکمیت بالینی را کسب کرده بود، وزارت بهداشت از این بیمارستان درخواست کرد تا برای بررسی و ارزیابی میزان رعایت استانداردهای ایمنی بیمار، میزبان کارشناسان سازمان بهداشت جهانی باشد و این تصمیم هم از حدود یک سال پیش اتخاذ شده بود.

وی با بیان اینکه کسب چنین موفقیتی افتخاری برای کشورمان محسوب میشود، یادآورشد: این موفقیت در وضعیتی به دست آمده که کشورمان در تحریم ناجوانمردانه علمی، دارویی و تجهیزاتی و حتی در تحریم خبری، قرار دارد، از این رو کسب این موفقیت میتواند به دنیا نشان دهد که جمهوری اسلامی ایران در تمام سختگیریها و تنگناها، قدرت عرض اندام، کسب استانداردها و رسیدن به برترینها را دارد. بنابراین چنین موفقیتی نشانهای از میزان توانمندیهای تخصصی کشورمان است.

شاخصترین بیمارستان کشور در زمینه ایمنی بیمار

دکتر "کرمانچی" مسئول دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت نیز با اظهار اینکه این بازرسیها داوطلبانه است، بیان داشت: در حال حاضر در کشورمان ۱۱۰بیمارستان وارد این عرصه شدهاند که در بین این بیمارستانها، بیمارستان بقیهاللهالاعظم(عج) فعالیتهایش در زمینه ایمنی بیمار نسبت به دیگران شاخصتر بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار