به گزارش گروه بینالملل دفاعپرس، «غافلگیر کننده نبود که رژیم صهیونیستی رسانههای یمن را هدف قرار دهد؛ زیرا رسانههای یمنی، نه تنها در عرصه داخلی و منطقهای بلکه در عرصه بین المللی، نقش تاثیر گذاری ایفا کردهاند»؛ این مقدمه گزارش روزنامه الاخبار لبنان درباره نقش رسانههای یمن در رسواسازی جنایات رژیم صهیونیستی است.
در این گزارش که به قلم «لقمان عبدالله» نوشته شده، آمده است: با وجود امکانات مالی اندک، تحریمهای کمرشکن و تلاش برای جلوگیری از پوشش رسانهای خبرنگاران یمنی در خارج از مرزهای این کشور، میبینیم که رسانههای این کشور به بخش اصلی نیروی رزمی جنبش انصارالله بدل شدهاند. واقعیت این است، تصاویر و ویدیوهای با کیفیت بالا که این رسانهها منتشر میکنند، حاکی از توانمندی آنها در ارسال پیامهای روانی و سیاسی است و از این طریق توانستهاند ابرقدرتها را در «جنگ جهانی آگاهی» به زانو در بیاورند و تسلیم کنند.
به گزارش این روزنامه، حمله اخیر رژیم صهیونیستی به رسانههای یمن، حاکی از این است که تلآویو، ابزار کارآمدی برای مهار تاثیرگذاری این رسانهها پیدا نکرد و صرفا به حمله مستقیم به مقرها و دفتار روزنامهها روی آورد.
این مسئله اعتراف ضمنی است که صهیونیستها، رسانههای یمن را سلاح راهبردی میدانند که میتواند روایت آنها را تهدید کند و افکار عمومی را در سطح سیاسی هدایت کرده و فشار روانی را به داخل رژیم صهیونیستی وارد کند.
رسانههای جنبش انصارالله تصاویری را که از به آتش کشیده شدن کشتیهای وابسته به اسرائیل و صحنههای غرق شدن آن منتشر کردهند به یک اثر تبلیغاتی دارای تاثیرگذاری روانی و سیاسی مضاعف به بدل کردند.
این رسانهها با بهرهبرداری از نمادگرایی بسیار بالا، روایتی از مقاومت ارائه کردند که فرا مرزی بوده و بازتاب آن به سطح منطقه و جهان رسیده است؛ هرچند آمریکا و اسرائیل سانسور بسیار گستردهای انجام میدهند ولی باز هم نمیتوانند این فیلمها را مخفی کنند.
تحقیر اسرائیل به سبک مردم یمن
ارتش یمن دو سال پیش یک فروند کشتی رژیم اسرائیل موسوم به «گلکسی لیدر» را در آبهای دریای سرخ توقیف کرد و بعد از توقیف این کشتی عملا دریای سرخ برای تجارت صهیونیستها ناامن شد.
یمنیها در راستای جنگ روانی علیه رژیم صهیونیستی، امروز دوشنبه به مناسبت عید غدیر، در این کشتی، جشن برگزار کردند. رسانههای یمنی در آن برهه، با انتشار ویدئویی، نشان دادند که چگونه مردم این کشور، در این عید سعید، بر روی یک کشتی اسرائیلی مشغول پایکوبی و ابراز خوشحالی هستند.
این کشتی پیش از این نیز تبدیل به جاذبههای گردشگری برای یمنیها شد و دهها ویدیو و عکس از این کشتی منتشر شده که روح و روان صهیونیستها را آزار داده بود. در آن زمان، روزانه دهها یمنی برای بازدید از کشتی، خود را با قایقها به کشتی میرساندند.
این کشتی توقیف شده محل تفریح یمنیها شده بود، از برگزاری مراسم عروسی و جشن فارغ التحصیلی دانشجویان بر روی عرشه کشتی گرفته تا بساط سلفی مسافران.
در بخش دیگری از این جنگ روانی، ارتش یمن، صحنههایی از شلیک موشک و پرتاب پهپاد منتشر میکند که غالباً همراه با صدای آژیرهای قطر و لحظات فرار صهیونیستها به سمت پناهگاههاست. همین مسئله باعث فروپاشی روحی-روانی میشود که صهیونیستها در هنگام شلیک موشکهایی از سوی غزه و حزب الله با آن مواجه بودند.
مسئولان غربی و آمریکایی هم از شدت تاثیرگذاری رسانههای یمن بر افکار عمومی غرب به شدت وحشت زده هستند؛ به ویژه از طریق شبکههای اجتماعی. از زمان آغاز جنگ علیه غزه، رسانههای انصارالله با تولید محتواهای ترجمه شده به انگلیسی، بر این مسئله دامن زدهاند. از همان مراحل نخست آغاز جنگ، یمن روایت خود را با محتواهای نظامی مربوط به کمپینهای همبستگی با فلسطین در شهرهایی مانند لندن، نیویورک، پاریس و سایر شهرهای غربی گره زد؛ آن هم از طریق بازنشر تصاویر و ویدیو و ادغام آن با شعارهایی مانند «ما در راه قدس هستیم».
این مسئله، تلاقی نمادینی بین میدان و عرصه رسانه به وجود آورده است. در مقابل، برخی از روزنامههای غربی نیز مجبور هستند از اخبار یمن استفاده کنند؛ زیرا کیفیت بالایی دارد و از نظر میدانی از سایر رسانهها تازهتر است. همین مسئله باعث شده یمن بتواند روایت خود را در پوششهای رسانهای بینالمللی -هر چند به صورت جزئی- تحمیل کند.
با توجه به آنچه گفته شد، افزایش نگرانی آمریکا از رسانههای یمن عجیب نیست؛ به ویژه سنتکام که مسئول عملیات در یمن است و بارها از مطالبی که رسانههای انصارالله منتشر میکنند ابراز خشم کرده و آن را بخشی از تبلیغات برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی غرب دانسته است. در آگوست ۲۰۲۴ فرمانده ناوگان پنجم آمریکا ضمن ابراز خشم از تبلیغات رسانهای انصارالله اذعان کرد که این تبلیغات عنصر اصلی یمن در جنگ دریایی به ویژه در دریای سرخ است و این اخبار باعث ایجاد نگرانی در میان غربیها شده است.
انتهای پیام/955