هجرت مُبلغان مصداق کامل جهاد قرآنی است

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: اخلاص و زیست مؤمنانه، دو رکن اصلی موفقیت در مأموریت‌های تبلیغی است و بی‌توجهی به آن، اثرگذاری کار را به‌شدت کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۷۷۷۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۸:۵۰ - 16September 2025

به گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «علی خیاط» مدیر حوزه علمیه خراسان، در جمع مُبلغان طرح هجرت بلندمدت استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی که در مجتمع فرهنگی آموزشی حضرت جوادالائمه (علیه‌السلام) گلبهار برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش‌های مبلغان و خانواده‌های آنان اظهار داشت: خانواده‌های مبلغ، پشتوانه صمیمی و استوار این جهاد علمی و فرهنگی‌اند و بدون همراهی و حمایت آنان، مسیر تبلیغ با دشواری‌های جدی روبه‌رو می‌شود. 

هجرت مُبلغان مصداق کامل جهاد قرآنی است

وی با تبیین مفهوم قرآنی جهاد افزود: در منطق قرآن، جهاد تنها به مبارزه مسلحانه محدود نیست، بلکه هرگونه تلاش همه‌جانبه برای تحقق کلمه‌الله، به‌ویژه در برابر دشمنی‌های فرهنگی، جهاد محسوب می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: هجرت شما مبلغان برای خدمت در مناطق دور از محل زندگی خود، مصداق روشن این جهاد است؛ زیرا این هجرت، ترک خانه و کاشانه با هدف خدمت به دین و مقابله با تلاش دشمنان برای گرفتن تدین از مردم است. 

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مهمترین وظیفه مبلغ، برقراری ارتباط مؤثر و اثرگذار با مخاطبان است، افزود: این ارتباط الزاماتی دارد که تنها توصیه‌های اداری نیست، بلکه حاصل تجربه‌ای شخصی از سال‌ها کار تبلیغی، حتی در سخت‌ترین شرایط امنیتی و فرهنگی است.

اخلاص، ضامن ماندگاری اثر تبلیغ

حجت‌الاسلام خیاط با تأکید بر اینکه اخلاص شرط اصلی تأثیرگذاری در تبلیغ است، به آیه شریفه «وَ مَن یُهاجر فِی سَبِیلِ الله یَجِد فِی الأرضِ مَراغماً کَثیراً وَ سَعَةً» استناد کرد و گفت: هر عامل غیرالهی که در نیت ما راه یابد، همچون سمی مهلک، اثر کار را از بین می‌برد. 

وی با اشاره به دو نمونه تاریخی بیان داشت: کتاب ارزشمند «مفاتیح‌الجنان» شیخ عباس قمی که با نیت خدمت به مردم و برای در دسترس قرار دادن ادعیه و زیارات تدوین شد و امروزه در کنار قرآن در همه خانه‌ها حضور دارد؛ و کتاب «سفینه‌البحار» علامه مجلسی که با وجود ارزش علمی بالا، تنها با قصد اثبات توان علمی نوشته شد و در طول تاریخ تنها دو بار به سختی تجدید چاپ گردید. این تفاوت، اثر نیت و اخلاص را در ماندگاری آثار نشان می‌دهد.

زیست مؤمنانه، پلی به دل‌های مردم 

مدیر حوزه علمیه خراسان دومین رکن موفقیت تبلیغ را زیست مؤمنانه و رفتار اعتمادساز دانست و گفت: مردم، پیش از آنکه گوش به سخنان مبلغ بسپارند، به رفتار و سبک زندگی او می‌نگرند. حضور در شادی و غم مردم، رعایت آداب محلی و پرهیز از تکبر، راهی برای پیوند دل‌هاست. 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: مُبلغ باید خود را جزئی از مردم بداند و با آنان زندگی کند، نه این‌که جدا از آنان باشد. این همراهی و درک متقابل، چه برای خواهران مبلغ و چه برای برادران، سبب اعتماد و اثرپذیری بیشتر می‌شود. حتی در روستا‌های دورافتاده، این صمیمیت، فرصتی بی‌بدیل برای رساندن پیام دین فراهم می‌کند. 

مدیر حوزه علمیه خراسان، همچنین با تأکید بر لزوم مطالعه گسترده و عمیق علمی در تبلیغ نوین بیان داشت: حتی اهالی روستا‌ها امروز با تلفن‌های هوشمند و فضای مجازی آشنا هستند و سوالاتشان اغلب دقیق و علمی است. پس مُبلغ باید هم در علوم اسلامی تبحر داشته باشد و هم بتواند با ابزار‌های نوین، معارف دین را بیان کند. 

حجت‌الاسلام خیاط در پایان با تشکر از زحمات مُبلغان و خانواده‌های آنها ابراز داشت: تحمل سختی‌ها در این مسیر، ارزشمند و مأجور است و خداوند وعده داده که برای مجاهدان راه خویش، گشایش و رحمت فراوان قرار دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها