انقلاب سینما/۸

واهمه جشنواره‌های غربی از سینمای دفاع مقدس

امام خامنه‌ای در خصوص واهمه غرب از انعکاس ارزش‌های دفاع مقدس فرمودند: «در جشنواره‌های غربی، فیلم‌های ایرانی را نشان می‌دهند؛ فکه از لحاظ کیفیت به‌مراتب پایین‌تر از از فیلم‌هایی است که برای دفاع مقدس یا برای انقلاب ساخته می‌شود. معلوم می‌شود که می‌ترسند افکار عمومی دنیا را تحت تأثیر قرار بدهد.»
کد خبر: ۷۷۷۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۴ - ۰۵:۳۵ - 29September 2025

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ توانست جنبشی عظیم در ارکان فرهنگی کشور که بواسطه افراد ناکارآمد در مسیر انحطاط قرار گرفته بود ایجاد کند. در این میان سینما بیش از هر رسانه دیگری از این انحطاط آسیب دید. در دوره رژیم پهلوی سینما نه تنها رنگی از جامعه اسلامی نداشت که در بسیاری از موارد علیه جامعه دینی بود طبعا چنین سینمایی به مذاق مردم عادی خوش نمی‌آمد، به همین دلیل سینمای فارسی در سال ۱۳۵۶ به ورشکستگی افتاد. این انقلاب اسلامی بود که توانست به سینمای ایران را احیا کند.

واهمه جشنواره‌های غربی از سینمای دفاع مقدس

در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی رژیم بعث عراق با حمایت از اربابان غربی و شرقی خود حمله گسترده‌ای علیه ایران اسلامی انجام داد تا به این واسطه در انقلاب مردمی و اسلامی ایران را از بین ببرد که چنین هدفی محقق نشد. جنگ تحمیلی علیه ایران که با عنوان دفاع مقدس از آن یاد می‌شود در ابعاد وسیعی اثرگذار بود، سینما در کنار سایر گونه‌های هنری از واقعه دفاع مقدس تاثیر فراوان گرفت و سینمای دفاع مقدس به عنوان اولین و تنها ژانر بومی ایران متولد شد؛ که از سوی مردم و هنرمندان مورد استقبال قرار گرفت.

این سینما برای رسیدن به قله رفیعی که انتظار داریم فاصله بسیار دارد و باید در این مسیر شتاب بیشتری به خود دهد، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه هنر سینما می‌تواند اصحاب سینما را در طی این مرحله یاری رسان باشد. به مناسبت هفته دفاع مقدس نگاهی داریم به فرمایشات امام خامنه‌ای در حوزه سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که قسمت هشتم آن را در ادامه می‌خوانید:

توجه به ادبیات دفاع مقدس در حوزه سینما

«باید بگویم ما در باب دفاع مقدس کوتاهی کرده‌ایم ما به کار‌های زیادی احتیاج داریم. ببینید، ما هر چه از لحاظ زمان از دفاع مقدس دور می‌شویم، از لحاظ معرفت باید به دفاع مقدس نزدیک‌تر بشویم؛ چرا؟ چون تحریف در کمین است، دست‌های تحریف‌گر در کمین‌اند. خب شما‌ها که مردان جنگید الآن حضور دارید، بالاخره شما‌ها یک‌چیزی می‌گویید، یک دفاعی می‌کنید، اما بیست سال دیگر خیلی از این جمعیتی که امروز حضور دارند نیستند، سی سال دیگر عده‌ی بیشتری نیستند. دست تحریف، این بخش پردرخشش تاریخ ما را ممکن است مخدوش کند؛ لذا بایستی کار کنیم، معرفت ما بایستی زیاد بشود، ادبیات دفاع مقدس باید تقویت بشود.

ادبیات دفاع مقدس هم یک‌گونه‌ی ادبی در قبال سایر ادبیات نیست؛ یعنی این‌جور نیست که ما ادبیات حماسی داریم، عشقی داریم، اجتماعی داریم، پلیسی داریم، یکی هم حالا مثلاً دفاع مقدس؛ نه دفاع مقدس یک سرچشمه است، انواع و اقسام ادبیات را می‌شود از آن انتزاع کرد و استفاده کرد و از آن می‌جوشد؛ مثل یک چشمه‌ی جوشنده است که انواع و اقسام ادبیات را می‌شود خلق کرد در آن؛ می‌شود متن‌های عالی تاریخی، اجتماعی، سیاسی، عشقی، خانوادگی را از روی ادبیات دفاع مقدس و آن‌چه برای دفاع مقدس تولید می‌شود ایجاد کرد؛ اما نکته‌ی مهم تولید متن است، ما احتیاج داریم به تولید متن. اگر متن خوب و فاخر تهیه شد، آن‌وقت نمایش‌نامه از روی آن درست می‌شود، فیلم سینمایی درست می‌شود، شعر درست می‌شود.

مثلاً فرض کنید که شنیدم از کتاب شهید خوش‌لفظ، یکی از شعرای متعهد کشور ما ده غزل درست کرده؛ خیلی خب اگر شعرای متعهد وارد بشوند، ده‌ها دیوان از این کتاب‌های دفاع مقدس ممکن است شعر درست کنند؛ شعر هنر بزرگی است، همین‌طور فیلم، همین‌طور سینما، آثار سینمایی و مانند اینها. در دنیا هم همین‌جور است.

 در دنیا شاید بخشی از بهترین آثار سینمایی دنیا اقتباس از نوشته‌ها و متن‌های فاخر است؛ از رمان‌های فاخر و نوشته‌های فاخری که قبل از آنها نوشته شده. از روی آنها می‌سازند. ما هم باید همین کار را بکنیم، باید این متن‌های فاخر را تهیه کنیم، بر اساس این متن‌ها فیلم به وجود بیاید، تئاتر روی صحنه برود و از این قبیل؛ بنابراین کار مهمی است. حالا در داخل کشور من شنیدم که مثلاً فرض کنید آثار نویسنده‌های خارجی مثل ویکتور هوگو یا چارلز دیکنز را روی صحنه می‌برند، تئاتر اجرا می‌کنند. خیلی خب، کاری بکنیم که نوشته‌های ما هم در جا‌های دیگر دنیا ـ اول در خود اینجا، بعد در جا‌های دیگر دنیا ـ به صورت تئاتر روی صحنه برود و از آنها فیلم ساخته بشود؛ یعنی همت را باید این‌جوری بگذاریم روی تولید متن‌های فاخر.»

بیانات در ارتباط تصویری با شرکت‌کنندگان در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس ۳۱ شهریور ۱۳۹۹

کار متعهدانه در حوزه دفاع مقدس اثرگذر است

«ما در ادبیات‌مان، در سینمای‌مان، در تئاترمان، در تلویزیون‌مان، در روزنامه‌نگاری‌مان، در فضای مجازی‌مان بسیاری از کار‌ها را باید انجام بدهیم درباره‌ی دفاع مقدس که انجام نداده‌ایم؛ هر جا هم که انجام دادیم و متعهدانه انجام دادیم، ولو در حجم کم و نسبت به مجموع کاری که باید انجام بدهیم، اندک [بوده]، اما تأثیرگذار بوده. همین فیلم «به وقت شام» آقای حاتمی‌کیا در سوریه، در هر جایی که پخش شد، مورد استقبال قرار گرفت؛ چرا در اروپا پخش نشود؟ چرا در کشور‌های آسیا پخش نشود؟ چرا مردم اندونزی و مالزی و پاکستان و هندوستان ندانند که چه اتفاقی در این منطقه افتاده و ما با چه کسی طرف بودیم؟ این تازه مال این قضایای اخیر است؛ اهمیت و عمق و گسترش قضایای دوران دفاع مقدس به‌مراتب بیشتر از اینها است.

در جشنواره‌های غربی، فیلم‌های ایرانی را بعضاً می‌برند نشان می‌دهند؛ فیلم‌هایی که از لحاظ کیفیت حرف‌های به‌مراتب پایین‌تر از بسیاری از فیلم‌هایی است که برای دفاع مقدس یا برای انقلاب ساخته می‌شود. می‌روند با به‌به و چهچه آنها را نشان می‌دهند [اما]یک دانه فیلم دفاع مقدس را اینها نشان نمی‌دهند؛ چرا؟ معلوم می‌شود که می‌ترسند. می‌ترسند از این‌که این تصویر افشاگر به اطلاع مردم دنیا برسد و افکار عمومی دنیا را تحت تأثیر قرار بدهد؛ می‌ترسند. پس این سلاح کارآمدی است، این امکان بزرگی است در اختیار ما؛ چرا از این امکان استفاده نمی‌کنیم؟

خود ما باید دست به کار بشویم، برای قهرمان‌های‌مان باید فیلم بسازیم. ما قهرمان‌هایی داریم؛ همت قهرمان است، باکری قهرمان است، خرازی قهرمان است؛ رؤسا و فرماندهان قهرمان‌اند؛ بعضی از این زنده‌ها قهرمان‌اند. این‌جور نیست که اخلاص و مجاهدت اینهایی که زنده مانده‌اند، کم‌تر باشد از آن کسانی که رفته‌اند؛ نه خدای متعال اینها را ذخیره کرده، نگه داشته. خدا کار دارد با اینها؛ بسیاری‌شان این‌جوری هستند. این چهره‌ها باید معرفی بشوند، باید دنیا این چهره‌ها را بشناسد، عظمت اینها را بفهمد، بداند.»

بیانات در مراسم شب خاطره دفاع مقدس ۴ مهر ۱۳۹۷

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار