به گزارش خبرنگار دفاعپرس از البرز، حجتالاسلام والمسلمین «مجید صفدری»، امام جمعه شهر جدید مهستان در خطبههای نماز جمعه این شهر با اشاره به اینکه مبارزه بین حق و باطل، سنتی الهی و دیرپاست، اظهار داشت: آموزههای دینی به ما میآموزد که پیروزی جبهه حق جز در سایه مقاومت و پایداری میسر نیست. پیامبران و اولیای الهی هر یک نمونههایی زنده از ایستادگی مقابل ستم، تلاشی مستمر برای اصلاح و امتناع از کوتاه آمدن در برابر فشارها هستند.
وی اضافه کرد: آنکه در مسیر ابلاغ رسالت اندکترین ترسِ کشندهای را بپذیرد، از میدان خارج میشود؛ زیرا جریان باطل از هر نقطهای که ضعف ببیند برمیخیزد. نگاهی به سیره پیامبران نشان میدهد که همگی با اتکال به خداوند و بدون ترس از قدرتهای مادی، رسالت خود را ادامه دادهاند. ترسِ آنان فقط ترس خدای متعال بوده است، ترسی که انسان را از خطا بازمیدارد و عمل را خالص میسازد.
امام جمعه شهر جدید مهستان اذعان داشت: ولایتپذیری در زبان دین، تنها یک رفتار سیاسی یا تعلق قبیلهای نیست؛ بلکه اصلی بنیادین در مفهوم بندگی است. هر مسلمانی که خود را بنده خدا میداند، ناگزیر باید ولیِ برگزیده خدا را بهعنوان سرپرست، راهبر و نماینده احکام الهی در زمین بپذیرد. اطاعت از خدا در پهنه زندگی اجتماعی و سیاسی، از منظر آموزه دینی بهمعنای اطاعت از ولیِ منصوب الهی است.
صفدری با اشاره به اینکه آنگاه که مؤمنان حول محور یک ولایتِ واحد و مشروع گرد نیایند، امت اسلامی بهسرعت دچار گسست و اختلاف میشود، خاطرنشان کرد: تفرقِ ارکان رهبری، موجب چندپاره شدن تمایلات و مشیها میشود؛ هر گروهی به نحوی دیگری عمل میکند و نه تنها تکلیف دینیِ خویش را بهدرستی انجام نمیدهد، بلکه ظرفیت جمعی امت برای حرکت در مسیر حق مخدوش میشود.
رهبری مشروع، فصلالخطاب مصالح و حدود عمل است
وی بیان داشت: ولایتپذیری، پیوندی است که نصابِ عمل جمعی را حفظ میکند و امت را بهسوی تحقق مصادیق عدل و قسط رهنمون میسازد. رهبری در منظومه اسلامی فقط مدیریت و اداره امور مادی نیست؛ رهبری هویتساز، مرجعسازیِ فرهنگی و متکفلِ جهتدهی معنوی نیز هست. رهبریِ مشروع، برای هم اهل حق و پیروان مذاهب اسلامی، فصلالخطابِ مصالح و حدود عمل است.
امام جمعه شهر جدید مهستان با اشاره به اینکه پذیرش ولایت بهمعنای قرارگرفتن در مسیر یک نقشه راه عمومی برای جامعه مؤمن است، نه صرفاً تبعیت از سلوکِ سیاسیِ یک دسته، تابعِ ولایتپذیری را انسجام در عمل و استحکام در تکلیفپذیری دانست و افزود: کسی که در دایره ولایت باشد، چارچوبهای الهی را ملاکِ تصمیمگیری قرار میدهد و رفتارش مبتنی بر مصالح امت و حفظ حقوق عمومی تنظیم میشود.
صفدری با اشاره به اینکه در نبود این چارچوب، عملِ فردی یا گروهی معمولاً متشتت، متضاد و در نهایت کمثمر خواهد بود؛ زیرا برآیند تلاشها، بهجای تقویت امر دین، موجب تضعیف ظرفیت جمعی میشود، مطرح کرد: پذیرش ولایت، بهمعنای التزام عملی به قواعد هدایتشده، دوری از تفرقافکنی و تلاش برای تقویت پیوندهای اجتماعی و دینی است. ولایتپذیری، هم تکلیف فردی است و هم سازوکار نگهدارنده سلامتِ جمعی.
وی اظهار داشت: قطعنامه ۵۹۸ که به جنگ هشتساله تحمیلی پایان داد، در همان روزها برای بسیاری از مردم ایران طعم پیروزی نداشت. جامعه خسته از جنگ و فشارها، بیشتر به دنبال آرامش بود تا جشن پیروزی اما سالها بعد، با آنچه بر صدام و حزب بعث گذشت، از سقوط رژیمش تا ذلت حامیانش جهان خود گواهی داد که ایران اسلامی در جنگی نابرابر، پیروز واقعی میدان بوده است.
هراس دشمن از نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه
امام جمعه شهر جدید مهستان عنوان کرد: جنگ سال ۵۹ تنها یک رویارویی دو کشور نبود. آمریکا، اروپا، برخی کشورهای منطقه و حتی شوروی، همه پشت صدام ایستاده بودند. آنان انقلاب اسلامی نوپا را پدیدهای شکننده تصور میکردند و بیم داشتند که استمرار آن، توازن منطقه و منافع قدرتهای بزرگ را بر هم بزند. همین ترس و همین خطای محاسبه باعث شد جنگی هشتساله بر ملت ایران تحمیل شود.
صفدری اضافه کرد: امروز، پس از چهار دهه، همان جبهه غربی - صهیونیستی بار دیگر به میدان آمده است. آمریکا و اروپا همراه با متحدان منطقهای خود وارد صحنه شدند تا بار دیگر قدرت ایران را بیازمایند. آنان این بار نیز از نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه هراس داشتند و باز هم قدرت واقعی ملت ایران را دستکم گرفتند اما شرایط با سال ۵۹ متفاوت بود و ایران دیگر انقلاب نوپای بیتجربه نبود.
وی افزود: بلکه ایران کشوری با توان دفاعی پیشرفته، عمق راهبردی منطقهای و قدرت بازدارندگی عملی بود و همین توانمندی موجب شد جنگ ۱۲ روزه به یک رویارویی کوتاه تبدیل شود. دشمنان که انتظار داشتند ایران به زانو درآید، با ضربات سهمگین و توان تحمیل خسارت ایران مواجه شدند. جنگی که میتوانست سرنوشت رژیم صهیونیستی را تغییر دهد، تنها پس از یک هفته دشمن را وادار کرد بهدنبال آتشبس باشد.
امام جمعه شهر جدید مهستان با بیان اینکه نگرانی اصلی آنان این بود که ادامه جنگ، موجودیت اسرائیل را به خطر بیندازد، خاطرنشان کرد: این بار برخلاف دهه 60، ایران نه تنها توانست مقاومت کند، بلکه با اقتدار بازدارنده خود معادله جنگ را دگرگون ساخت. در جهان امروز یک حقیقت تلخ اما روشن است؛ تنها چیزی که طاغوت قدرتمند را متوقف میکند، قدرتِ متقابل و بازدارنده است.
ایستادگی ملتها در برابر استکبار با برخورداری از اهرمهای قدرت
صفدری ادامه داد: تجربههای تاریخی و معاصر نشان داده هرگاه ملتی یا مجموعهای از کشورها از اهرمهای قدرت سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی برخوردار شدهاند، توانستهاند در برابر زیادهخواهیهای خارجی ایستادگی کنند و از منافع و امنیت خود دفاع کنند. آمریکا و متحدان اروپاییاش، با حمایت از رژیم صهیونیستی، ساختاری را در غرب آسیا ایجاد کردند که هدفش تسلط بر منابع، مسیرها و معادلات منطقهای است.
امام جمعه شهر جدید مهستان اذعان داشت: هر بازیگری که در منطقه قوی شود و توان بروز حس نفوذ و بازدارندگی را پیدا کند، برای آن ساختار تهدیدآمیز خواهد بود و طبیعتاً مورد مقابله قرار خواهد گرفت. بنابراین پرسش محوری برای ما این است که آیا میخواهیم تکیهگاه امنیت و عزتمان را بر میل دیگران قرار دهیم یا با اتکا به ظرفیتهای داخلی و همپیمانان مستقل، قویتر شویم؟
وی با اشاره به اینکه راه نگهداشتن استقلال و تأمین منافع ملی، تنها از مسیر «قوت و توانِ واقعی» میگذرد، افزود: اما این قدرتِ واقعی چند بعد دارد؛ از جمله پایه نظامی ـ راهبردی: داشتن توانِ دفاعی و بازدارنده که دشمن را از حمله و ماجراجویی بازدارد و پایه سیاسی ـ دیپلماتیک: شبکهای از روابط محکم با کشورها و بلوکهایی که منافع مشترک و مقاومتی دارند.
امام جمعه شهر جدید مهستان بیان داشت: پایه اقتصادی: اتکای کمتر به نظامهای مالی سلطهگر، تنوع شرکای تجاری و تقویت تولید داخلی و پایه اجتماعی ـ وحدت داخلی: انسجام ملی، سرمایه اجتماعی و مشروعیت مردمی که هر نوع تزلزل را بیاثر میسازد. بدون این اجزا، «مقاومت» صرفاً شعاری پوچ خواهد ماند اما مقاومت تبدیل به قدرتی عملی و کارآمد میشود.
نابرابری قدرت، معادلات را تغییر میدهد
صفدری گفت: نشستهای اضطراری و صدور بیانیه، هرچند نمادینِ همبستگیاند، تا زمانی که به اقدام عملی، هماهنگی منطقهای و تمهید سازوکارهای اجرائی منجر نشوند، تأثیرشان محدود خواهد ماند. مثال اجلاس دوحه نشان داد که برخی اجلاسها بهجای تحکیم جبهه مقابله، به بیمارستان گفتوگوی دیپلماتیک و محکومیتهای لفظی قناعت میکنند؛ در حالی که در میدان عمل، نابرابری قدرت، معادلات دیگری را رقم میزند.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر تجربه نشان داد پیمانها و اعلام حمایتهای نظامی زمانی معتبرند که مبتنی بر منافع راهبردی متقابل و اراده عملی طرفها باشند، نه صرفا بیانیه و ژست رسانهای. برای تبدیلِ وحدتِ ادعاشده به قدرتِ مؤثر، چند اقدام محوری لازم است؛ از جمله تقویت بازدارندگی دفاعی و دفاع مردمی: ارتقای توان موشکی، پدافندی، سایبری و آموزش نیروهای مردمی در چارچوب قانون و عقلانیت دفاعی.
امام جمعه شهر جدید مهستان خاطرنشان کرد: همچنین ایجاد اتحادهای عملی منطقهای: گسترش همکاریهای نظامی و اطلاعاتی با کشورهایی که واقعاً خواستار استقلال منطقهاند؛ نه صرفاً اعلامیههای لفظی. اتکای اقتصادی متقابل و شبکهسازی تجاری: تقویت تجارت داخلی - منطقهای، خطوط ترانزیتی جایگزین و کاهش وابستگی به مسیرها و سازوکارهای تحت نفوذ دشمن.
صفدری افزود: دیپلماسی اثرگذار و نه نمایشی: تبدیل اجلاسها به کارگروههای عملیاتی با جدول زمانبندی و معیارهای قابل راستیآزمایی؛ همبستگی مردمی و نه صرفاً دولتی: بسیج جامعه مدنی، نهادهای دینی و مردمی برای کمکهای انسانی، اطلاعرسانی و پشتبانی مشروع از مقاومت مشروع و مقابله حقوقی و رسانهای: افشای همزمان حمایتهای خشونتبار و دوگانهگرایانه در مجامع بینالمللی و بهکارگیری ابزارهای حقوقی و رسانهای برای جلب افکار عمومی جهانی.
قدرت بازدارنده، شرط حفظ منافع در برابر طغیانگران
وی با اشاره به اینکه این اقدامات، مجموعهای از گفتمان تا عمل را در بر میگیرند و نه تنها باید اعلام شوند، بلکه نیازمند زمانبندی و ارزیابی، شفافیت و مسئولیتپذیری هستند، اذعان داشت: تجربه نشان داده پیمانهایی که بر پایه منافع لحظهای یا برتری موقت شکل میگیرند، در بزنگاه حساس فرو میپاشند. نکته قابل توجه این بوده که قدرتِ بازدارنده شرط لازمِ حفظِ موجودیت و منافع در برابر طغیانگران است.
امام جمعه شهر جدید مهستان با بیان اینکه کشورهای اسلامی و بهویژه ایران که در راس جریان مقاومت قرار گرفتهاند، باید همزمان در سه جبهه دیپلماسی، اقتصاد و دفاع سرمایهگذاری کنند تا ادعای حمایت و رهبری به واقعیت تبدیل شود، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید خطاب به دانشآموزان گفت: امیدوارم امسال سرشار از تلاش، کوشش، موفقیت و پیشرفت در عرصههای علمی، معنوی، ورزشی، اجتماعی و فرهنگی باشد.
صفدری خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت صحیح نیازمند همکاری و همافزایی سه رکن مهم خانواده، مدرسه و مسجد است. ارتباط سازنده و مستمر این سه کانون میتواند ثمرهای گرانبها داشته باشد و انسانهایی جامع، عالم، موفق، مؤمن و کارآمد را تحویل جامعه دهد. بیتردید هرگونه کوتاهی یا گسست در ارتباط این ارکان، موجب میشود مسیر تعلیم و تربیت ناقص بماند و نتیجه مطلوب حاصل نشود.
انتهای پیام/