آشنایی با گروهک‌های تروریستی

گروهک الشباب یا رانده شدگان از سومالی

سومالی یک کشور ناکام است. این کشور در ۲۰ سال اخیر هیچ حکومت ملی کارآمدی نداشته و در این مدت محدوده مرزهایش میدان جنگ گروه‌‏های مختلف بوده است و امروز جولانگاه گروهک تروریستی "الشباب" است.
کد خبر: ۷۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳ - 14December 2013

گروهک الشباب یا رانده شدگان از سومالی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "الشباب" نام گروهی از شبه نظامیان اسلام گرای سومالی است که به القاعده پیوسته و به سازمان یافتهترین و بزرگترین متحد القاعده در شرق قاره آفریقا تبدیل شده است. الشباب در سالهای اخیر مناطق وسیعی از سومالی را تحت کنترل گرفته بود. در دو سال گذشته، نیروهای اتحادیه آفریقا، شهرهای بزرگ را از دست الشباب خارج کردهاند. با این حال این گروه هنوز تهدیدی برای دولت مرکزی سومالی است. از طرفی جامعه جهانی این متحد القاعده را به عنوان تهدیدی تروریستی برای امنیت منطقه میشناسد.

اعضای الشباب چه کسانی هستند؟

گروه الشباب که در عربی به معنی جوانان است در سال ۱۳۸۴ به وجود آمد. این گروه تندرو در آغاز شاخه جوانان گروهی به نام اتحادیه دادگاه های اسلامی سومالی بود که در حال حاظر منحل شده است. این گروه در آن سالها علیه حکومت مرکزی و ارتش اتیوپی که در حمایت از دولت وقت وارد خاک سومالی شده بود میجنگید.گزارشهای زیادی از پیوستن نیروهای جهادی خارجی به الشباب منتشر شده است. الشباب مانند طالبان قوانین شریعت اسلامی و مجازاتهایی مانند سنگسار و قطع اعضای بدن را اجرا می کنند.

الشباب چه بخشهایی از سومالی را کنترل میکند؟

با وجود آنکه الشباب کنترل بیشتر شهرها را در سومالی از دست داده، اما احکامی که صادر میکند که همچنان در مناطق روستایی اجرا میشود.

نیروهای الشباب در تابستان ۱۳۹۰ از موگادیشو، پایتخت سومالی بیرون رانده شدند و یک سال بعد بندر کیسمایو در جنوب موگادیشو را هم از دست دادند.

کیسمایو برای الشباب اهمیت زیادی داشت چون هم امکان پشتیبانی از مناطق تحت کنترل آنها را فراهم میکرد و هم با گرفتن مالیات از محمولههای تجاری پول به دست میآوردند.

نیروهای اتحادیه آفریقا که از دولت سومالی حمایت میکنند تصرف این دو منطقه را یک پیروزی بزرگ خواندند. با این وجود الشباب همچنان در مناطقی که از دست داده عملیات انتحاری انجام می دهد.

الشباب که به اعتقاد برخی کارشناسان دربرابر قدرت آتش نیروهای اتحادیه اروپا دست به عملیات ایذایی میزند، از چند جهت تحت فشار نیروهای خارجی است. کنیا، که الشباب را متهم به گروگان گرفتن گردشگران خارجی میکند، نیروهایش را در سال ۱۳۹۰ وارد خاک سومالی کرد و یک جبهه در جنوب تشکیل داد. نیروهای اتیوپی هم از غرب وارد سومالی شدند. این دو کشور زیر پرچم اتحادیه آفریقا و به دنبال تامین امنیت منطقه هستند.

رهبر الشباب کیست؟

احمد عبدی غودان که با عنوان "مختار أبو الزبیر" هم شناخته میشود رهبر این گروه است. او اهل سومالیلند، منطقه ای در شمال سومالی است که اعلام خودمختاری کرده است.

گزارشهایی از اختلاف نظر میان رهبری و بدنه عملیاتی الشباب منتشر شده است. جنگجویان الشباب حدود ۷ تا ۹ هزار نفر و بیشتر اهل جنوب سومالی هستند. الشباب وجود این اختلافهای قومی را رد میکند.

احمد عبدی غودان، برخلاف معمول بیشتر گروههای جهادی در پیام ویدئویی فرستاده و چهرهاش شناخته شده است.

حدود شش سال پیش، عدن هاشی فرح از رهبران سابق الشباب در حمله هوایی آمریکا کشته شد.

الشباب چه ارتباطی با گروههای اسلامی دیگر دارد؟

الشباب زمستان پارسال به القاعده پیوست. رهبر این گروه در یک ویدئو گفت که گروهش متعهد به پیروی از رهبر القاعده، ایمن الظواهری است.

این دو گروه سوابق طولانی در همکاری دارند و مشخص شده که جنگجویان خارجی به همراه الشباب در سومالی می جنگند. پارسال رهبران الشباب یکی از اعضای القاعده را که برای کمک رسانی به جنگ زدگان مناطق تحت کنترل اسلامگراها به سومالی آمده بود، همراهی کردند. ظاهرا این عضو القاعده، ابو عبدالله المهاجر شهروند آمریکا و از مهرههای مهم القاعده بوده است.

مقامهای آمریکایی معتقدند، نیروهای القاعده بعد از کشته شدن اسامه بن لادن و در تلاش برای فرار از افغانستان و پاکستان، به سومالی پناه میبرند.

آیا الشباب به هدفهای خارج از سومالی هم حمله میکند؟

حدود سه سال پیش این گروه مسئول دو بمب گذاری انتحاری در کامپالا، پایتخت اوگاندا شناخته شد. در این حمله ۷۶ نفر که برای تماشای فینال جام جهانی ۲۰۱۰ فوتبال جمع شده بودند کشته شدند. دلیل این حمله همکاری ارتش اوگاندا با اتحادیه آفریقا برای نبرد در سومالی بود.

همچنین یک سال بعد از حمله های ۱۱ سپتامبر، احتمال می رود حمله انتحاری در مومباسا، شهر ساحلی کنیا، توسط گروههای مرتبط با القاعده داخل خاک سومالی طرح ریزی شده باشد. این حمله علیه اهداف اسرائیلی بود.

گزارشهایی از رفت و آمد شببه نظامیان به نایروبی، پایتخت کنیا حتی برای درمان منتشر شده است. تحلیلگران می گویند اعضای الشباب بدون بازرسی از مرز می گذرند.

متحدان الشباب چه کسانی هستند؟

اریتره، تنها متحد منطقه ای الشباب شناخته می شود که برای مقابله با نفوذ دشمن دیرینهاش، اتیوپی، از این گروه حمایت میکند. اریتره اتهام مسلح کردن الشباب را رد میکند.

در سال ۲۰۰۶، اتیوپی با حمایت آمریکا نیروهایش را به خاک سومالی فرستاد تا با گروههای تندروی اسلامی مقابله کند. سه سال بعد این کشور بعد از تلفات سنگین نیروهایش از سومالی خارج شد.

اتیوپی بعد از ورود دوباره ارتشش به سومالی در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که مناطقی که تصاحب کرده را به اتحادیه آفریقا تحویل میدهد.

وضع دولت سومالی چطور است؟

حسن شیخ محمود، رئیس جمهوری فعلی سومالی، یک دانشگاهی و فعال سیاسی سابق است. او پارسال توسط پارلمان جدید سومالی و تحت یک روند صلح با پشتیبانی سازمان ملل انتخاب شد.

پیش از او شیخ شریف شیخ احمد، شبه نظامی سابق، رئیس جمهوری سومالی بود. او در دوران سه ساله ریاست جمهوریش به فساد مالی در توزیع کمک های بین الملی متهم بود.

سومالی یک کشور ناکام است. این کشور در ۲۰ سال اخیر هیچ حکومت ملی کارآمدی نداشته و در این مدت محدوده مرزهایش میدان جنگ گروههای مختلف بوده است.

ناامنی مشکل اصلی مردم سومالی بوده و هست و به همین دلیل زمانی که الشباب ظهور کرد، با وعده برقراری امنیت میان مردم هوادار پیدا کرد.

اما مشروعیت الشباب، دو سال پیش با رد کمکهای غذایی غرب تضعیف شد.

این گروه مدافع اسلام وهابی است که ریشه در عربستان سعودی دارد. اما بیشتر مردم سومالی اهل سنت و صوفی هستند. الشباب که با برداشتهای غیر وهابی از اسلام مخالف است، تعداد زیادی از زیارتگاههای صوفیان را تخریب کرد. این اقدام باعث کاهش بیشتر محبوبیت و مشروعیتش شد.

از پارسال با تشکیل دولت جدید و خارج شدن موگادیشو و شهرهای دیگر از تسلط الشباب، بسیاری از سومالیاییها از تبعید بازگشتهاند و پول و مهارتهایشان را به کار گرفتهاند.

حالا در سومالی خشک شویی و خدمات جمع آورزی زباله به راه افتاده و امیدها برای برخاستن این کشور شاخ آفریقا، از خاکستر دو دهه جنگ پررنگ شده است.

گروهکی که زنان مخالف خود را قطع عضو می کند

این گروهک تروریستی هیچ گونه سیاستی برای جذب جوانان آفریقایی نداشته و تنها عامل سیطره ان بر مردم موگادیشا ، ایجاد رعب و وحشت در میان  جمعیت غیر نظامی می باشد. الشباب گرد هم آیی عمومی توسط مردم ، در شهر های تحت سیطره خود را ممنوع اعلام کرده و به نوعی بر هر کجا که حاکم می شود ، حکومت نظامی بر قرار می کند.

زنانی که با این گروهک تروریستی همراهی نکنند با جرایمی هم چون شلاق و قطع عضو مواجه میشوند. اعضای این گروهک تروریستی تحت تاثیر تفکرات وهابیت قرار دارند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار