«محمد زنگنه» رئیس خانه کاریکاتور ایران در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، اظهار داشت: در سالهای اخیر بسیاری از هنرمندان کشور به جای تکیه بر اصالتهای بومی، به پیروی از سبکها و جریانهای هنری غربی روی آوردهاند؛ در حالی که ایران از پیشینهای غنی در هنرهای سنتی و اصیل همچون نگارگری و مینیاتور برخوردار است؛ آثاری که میتوانند بهدرستی هویت و فرهنگ ایرانی را به جهان معرفی کنند.
وی افزود: اگر قرار باشد هنر ایرانی در سطح بینالمللی معرفی شود، طبیعیترین و مؤثرترین مسیر، اتکا به همین هنرهای ریشهدار است، نه تقلید از جریانهای نوگرای غربی؛ در حالی که در مراکز آموزشی کشور رشتههایی مانند نگارگری و خوشنویسی فعال هستند، اما در رویدادها و جشنوارههای هنری، معمولاً نگاهها معطوف به نقاشیهای مدرن و سبکهای وارداتی است.
رئیس خانه کاریکاتور ایران ادامه داد: هنر خوشنویسی ایرانی از قرنها پیش تا امروز یکی از شاخصترین جلوههای فرهنگی ما بوده است، اما در طول سال رویدادهای محدودی با محوریت خوشنویسی برگزار میشود. این در حالی است که کشورهای دیگر در معرفی و پاسداشت هنرهای سنتی خود بسیار فعالتر عمل میکنند.
زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم حمایت از هنرمندان متعهد گفت: بسیاری از هنرمندان جوان و مستعد به دلیل نداشتن ارتباطات یا شهرت کافی، از دیده شدن باز میمانند و حتی برای عرضه آثار خود با مشکلات اقتصادی مواجهاند. گاهی ناچارند آثار ارزشمندشان را با قیمتهای پایین واگذار کنند تا فقط بتوانند در چرخه نمایش یا فروش حضور داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: در این میان، برخی سرمایهگذاران با هدف کسب سود، روی چند هنرمند جوان سرمایهگذاری میکنند و با بستن قراردادهای انحصاری، آنان را در مسیر خاصی هدایت میکنند. حتی اگر از میان چند نفر فقط دو نفر موفق شوند، برای تثبیت جایگاه این جریان کافی است. چنین روندی نشان میدهد که فضای هنر کشور نیازمند ساماندهی و حمایت منسجم از واقعی و اصیل ایرانی است.
انتهای پیام/ 121