مواضع قاطع رهبری علیه آمریکا؛

تا وقتی دشمنی دولت آمریکا با ایران ادامه دارد تعامل با آنها هیچ وجهی ندارد

آمریکا از گذشته تا به امروز با رفتار متناقض و عهدشکنی‌های فراوان باعث عدم اعتماد ایران اسلامی نسبت به خود گشته، به طوری که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری اعتماد به سردمداران آمریکایی امری غیرممکن است.
کد خبر: ۷۸۳۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸ - 19April 2016

تا وقتی دشمنی دولت آمریکا با ایران ادامه دارد تعامل با آنها هیچ وجهی ندارد

به گزارش خبرنگار گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ عهدشکنی، بدعهدی و تناقض در رفتار سیاسی از بارزترین خصایص دولتمردان آمریکایی از گذشته محسوب میشود. این رفتارِ خاص آمریکاییها از امروزه براکثر کشورهای جهان مبهن گشته و اختلالات وافری را در امور سیاسی دولتهای مختلف ایجاد کرده است؛ از این رو کشور ایران که در طول تاریخ با بدعهدیهای متداولی از سوی دولتمردان این کشور مواجه شده ، ضربات سهمگینی را بر خود دیده است که باعث موضع گیریهای خاصی در راستای واکنشهای سیاست خارجه آمریکا شده که عمده این موضع گیریها به دلیل عدم اعتماد به آمریکا است.

حائز اهمیت آنکه مسئله بیاعتمادی به آمریکا و دلایل خاص آن همواره مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و در اکثر سخنان ایشان نیز به این مهم اشاره شده است. که البته با توجه به روند جدید توافقات هسته ای (برجام) ، این روند از اهمیت دوچندانی برخوردار گشته و رهبری نیز به دلیل اهمیت خاص آن در اکثر سخنرانی های خود به شرح و بازخوانی تاریخی سیاست های سوگیرانه ی ایالات متحده و دشمنی دیرینه ی این کشور با ایران پرداخته اند.

ایشان با تعابیر مختلف و مصادیق فراوانی به بدعهدیها، عهدشکنیها و سیاستهای متناقض سردمداران آمریکایی، نسبت به خوش بینی به آمریکاییها ، هشدار جدی دادهاند و تلاش برای بزک کردن چهره آمریکا را امری عبث و مدافعان این مسئله مهم سیاسی را خائن دانسته اند.

خوش بینی سیاسی (Political optimism)

آنها میگویند اگر رهبری ایران هم مخالفتی با مذاکرات کند، سخن واقعی آنها نیست بلکه برای آبروداری داخلی است در حالی که آنها واقعیات داخل ایران را نمیفهمند.

رهبرمعظم انقلاب طی سخنانی در نماز جمعه تهران به تاریخ 90/4/11 با اشاره به نامههای ارسالی رییس جمهور آمریکا فرمودند : "همین نامهها ، نشان محکمی بر تناقض گوییهای آمریکاییها ست. برخی افراد لبخند دشمن را باور می کردند اما بتدریج پشت صحنه این وعدهها را فهمیدند و متوجه شدند که دشمن چه راحت دروغ میگوید و چگونه بدون واهمه و دغدغه عهد شکنی میکند و بدون احساس خجالت زیرحرف و قولش میزند ... روزی که لازم شد و این نامهها در اختیار افکار عمومی ملت ها قرار گرفت همه میفهمند وعده ها و حرفهای امریکا چقدر ارزش دارد و آنها چگونه برخلاف حرف هایشان عمل می کنند ... همه تلاش ها و تبلیغات سیاسی آمریکا و صهیونیستها ، در راستای اسلام هراسی و ایجاد وحشت در افکار عمومی مردم و تخریب حکومت اسلامی و اسلام ناب نتیجه بخش نخواهد بود." (نماز جمعه تهران ٓ90/4/11)

آمریکای صهیونیسمی (Zionist America)


حضرت آیت الله خامنهای (مدظله العالی) در بیانات مراسم تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران   به انتقاد از برخی رفتارهای تیم مذاکره کننده کشورمان پرداخته و فرمودند : "... برخی از آنچه که در سفر نیویورک پیش آمد، به نظر ما بجا نبود؛ لکن ما به هیئت دیپلماسی ملت عزیزمان و دولت خدمتگزارمان خوشبین هستیم؛ البتّه به آمریکایی ها بدبینیم؛ به آنها هیچ اعتمادی نداریم. ما دولت ایالات متحده آمریکا را دولتی غیرقابل اعتماد میدانیم؛ دولتی خودبرتربین، دولتی غیرمنطقی و عهدشکن، دولتی که سخت در پنجه ی تصرّف و اقتدار شبکه صهیونیسم بین المللی قرار دارد و به خاطر رعایت خواستهها و منافع نامشروع شبکه ی صهیونیستی بینالمللی مجبورند با رژیم غاصب و جعلی اِشغال کننده فلسطین مماشات کنند، در مقابل او نرمش نشان بدهند؛ اسمش را می گذارند منافع آمریکا، در حالی که بکلی منافع ملی آمریکا با آنچه امروز اینها در حمایت از [آن ] رژیم جعلی انجام میدهند، منافات دارد؛ از همه دنیا دولت ایالات متّحده آمریکا باج میگیرد و به رژیم جعلی صهیونیستی باج میدهد؛ این حقایق را ما داریم مشاهده میکنیم - به دولت آمریکا اعتمادی نداریم، به مسئولین خودمان اعتماد داریم، خوشبین هستیم، از آنها می خواهیم که با دقّت، با ملاحظه همه جوانب گامها را درست بردارند، محکم بردارند، منافع ملی را یک لحظه به فراموشی نسپرند. (دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران - 92/7/12)

تهدیدات پنهان (Hidden threats)

در دیداری که با مسئولان وزارت خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران به تاریخ 93/5/22 برگزار شد، بار دیگر مسئله چرایی عدم اعتماد به آمریکا توسط مقام معظم رهبری مورد بحث قرار گرفت. ایشان در این دیدار افزایش توقعات آمریکا و لحن تند آنها همزمان با ادامه مذاکرات را مورد انتقاد شدید قرار داد و اعلام کرد این اقدام آمریکایی برکات خیری داشت چرا که سبب شد عده ای در داخل ماهیت سیاست های آمریکا را بهتر بشناسند و زیاد از حد به مذاکرات دل خوش نکنند. ایشان فرمودند تا وقتی وضع کنونی یعنی دشمنی آمریکا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره آمریکا درباره ایران ادامه دارد تعامل با آنها نیز هیچ وجهی ندارد.

آمریکاییها نه تنها دشمنی ها را کم نکردند بلکه تحریم ها را هم افزایش دادند! البته می گویند این تحریمها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه ی تحریم هم، فایدهای نداشته است. البته در زمینه ادامه مذاکرات هستهای، منع نمی کنیم و کاری که دکتر ظریف و دوستانشان شروع کردند و تا امروز هم خوب پیش رفتند دنبال می شود اما این، یک تجربه ی ذیقیمت دیگر برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با آمریکایی ها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آنها ندارد و بدون فایده است...

برخی این کار ما را در افکار عمومی ملت ها و دولت ها به تذبذب متهم میکند و غربی ها با تبلیغات عظیم خودشان، جمهوری اسلامی را دچار انفعال و دوگانگی جلوه می دهند. تا وقتی وضع کنونی یعنی دشمنی امریکا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره آمریکا درباره ایران ادامه دارد تعامل با آنها نیز هیچ وجهی ندارد...  (دیدار مسئولان وزارت خارجه و سفرا جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با رهبر انقلاب - 93/5/22)

آمریکا هرگز مورد اعتماد ایران نیست

موضوع بدعهدی آمریکا و در نتیجه عدم اعتماد به آمریکاییها در دیدار شاعران و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در آستانه ولادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)  نیز مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت. حضرت آیت الله خامنه ای در این بیانات ، موضع گیریهای متناقض آمریکایی، درست بعد از توافق لوزان را دلیلی بر عدم اعتماد بر آمریکا برشمردند.

ایشان با اشاره به طرف مقابل که اهل فریب و دروغ و عهد شکنی و حرکت درخلاف مسیر صحیح است، علت دغدغه جدی را این موضوع دانستند و گفتند: "یک نمونه از چنین رفتارهای طرف مقابل در مذاکرات اخیر اتفاق افتاد و کاخ سفید بعد از گذشت حدود دو ساعت از پایان مذاکرات، بیانیه چند صفحهای را در تبیین مذاکرات منتشر کرد که در اغلب موارد خلاف واقع بود. نگارش چنین بیانیهای در مدت 2 ساعت امکان پذیر نیست بنابراین آنها در همان زمانی که در حال مذاکره با ما بودند، مشغول تدوین بیانیه ای مخدوش، غلط و برخلاف محتوای مذاکرات بودند."

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه طرف مقابل ما، طرف بد عهد و متقلبی است، خاطرنشان کردند: نمونه دیگر این است که آنها بعد از هر دور مذاکرات، سخنان علنی بیان میکنند و سپس خصوصی میگویند، این سخنان برای آبروداری در داخل و برای مقابله با مخالفان است در حالی که این مسائل به ما ربطی ندارد. آنها براساس همان ضرب المثل معروف که "کافر همه را به کیش خود پندارد" میگویند اگر رهبری ایران هم مخالفتی با مذاکرات کند، سخن واقعی آنها نیست بلکه برای آبروداری داخلی است در حالی که آنها واقعیات داخل ایران را نمی فهمند."

ایشان تأکید کردند: سخنان رهبری با مردم براساس اعتماد متقابل است و همانطور که مردم به بنده حقیر اعتماد دارند، من هم نسبت به مردم اعتماد کامل دارم و معتقدم که همواره دست خدا با این مردم است. حضور مردم در سرمای 22 بهمن، و در گرمای ماه رمضان در روز قدس، همه نشانه های دست خدا است و ما هم بر همین اساس به مردم اعتماد کامل داریم و سخن ما با آنان در چارچوب این احساس و صدق و بصیرت مردم است. (دیدار شاعران و مداحان اهل بیت - 95/1/20)

نتیجه

آنچه گفتیم نشان میدهد که آمریکا و دولتمردان آن نه تنها قابل اعتماد نیستند بلکه تلاشی هم ندارند تا این دیوار بی اعتمادی را فروریخته و دشمنیها را بزدایند. دولتمردان آمریکا همچنان میخواهند بر رویه خود که بر یک تسلسل باطل شکل گرفته اصرار ورزند و نظام جمهوری اسلامی ایران را از بین ببرند که زهی خیال باطل.

توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری خود درسی بزرگ است که ما از گزند شیطنت آمریکاییها دور داشته تا بتوانیم با چشمانی باز با آنان وارد مذاکره شویم تا آنان نتوانند با دستان شیطانی خود صدمه ای به نظام اسلامی و منافع ملی ما بزنند.

از اینرو بر مسئولین نظام است تا با توجه به چراغ راه رهبری که در واقع سخنان و مواضع ایشان می باشد ، به تبیین و واکاوی رفتار پنهانِ سیاسی آمریکایی ها و اعلام مرزبندی شفاف خود با این قبیل مواضع ، به اشاعه آن در سطح کشور و به منظور افزایش سطح آگاهی و بصرت بخشیِ بپردازند تا با این روند برنامه ریزی ها و طرح های آنان را خنثی نموده و در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و استحکام پایه های نظام  قدمی عظیم برداشته شود.

نظر شما
پربیننده ها