به گزارش دفاعپرس از یزد؛ «هـادی امـامـی» دانشآموخته کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی و رسانه و کارشناسی علوم سیاسی در یاداشتی نوشته است.

به گفتهی اروینگ گافمن (Erving Goffman) و در بیان دکتر قدیری ابیانه، تکنیک «برچسبزنی» (Labeling) یعنی «الصاق واژه یا صفتی ارزشی به افراد و رویدادها برای هدایت ذهن مخاطب». این برچسبها بهجای استدلال، «احساس» تولید میکنند و به تعبیر گافمن «واقعیت اجتماعی را قاب میگیرند».
در رسانههای داخلی، جریانهای فکری مستقل یا منتقد، گاهی با واژههایی، چون «تندرو»، «افراطی»، «ضد آزادی» یا «دلواپس» توصیف میشوند تا از دایره گفتوگو حذف شوند؛ چنانکه دکتر قدیری ابیانه اشاره میکند، «برچسب، جای تحلیل را میگیرد».
در رسانههای غربی، علیه ایران این ترفند بارها تکرار شده است. در پوشش حملات اخیر رژیم صهیونیستی به ایران، شبکههایی چون BBC، CNN و منوتو نیروهای مدافع ایران را hardliners (تندروها) مینامند؛ اما حملات اسرائیل را defensive response (واکنش دفاعی)!
درهمانحال، جریانهای خشونتبار در اروپا یا ایالاتمتحده با واژههایی نرمتر، چون freedom activists (فعالان آزادیخواه) یا protesters (معترضان) معرفی میشوند؛ تضادی که هدفش «جهتدهی احساسی به افکار عمومی» است.
در «جنگ رسانه»، واژهها گلولهاند! «برچسبها» حقیقت را نمیکشند؛ فقط لباس دروغ به تنش میکنند.
انتهای پیام/