سردار اشراق: ویژگی‌های شخصیتی یک پلیس در تراز انقلاب اسلامی باید در آموزش تثبیت شود

معاون هماهنگ کننده فراجا گفت: ویژگی‌های شخصیتی مورد نیاز یک پلیس در تراز انقلاب اسلامی باید در دوره آموزش تثبیت شود؛ از جمله روحیه انقلابی، اسلامی، جهادی و دانش تخصصی لازم برای انجام مأموریت‌ها.
کد خبر: ۷۹۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۹ - 08November 2025

به گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، سردار «حمیدرضا اشراق» معاون هماهنگ کننده فراجا در آیین تکریم و معارفه فرمانده مراکز آموزش فراجا، با تسلیت ایام فاطمیه و درود بر ارواح مطهر شهدا، اظهار داشت: امیدواریم در روز قیامت همگی ما از شفاعت حضرت زهرا (س) بهره‌مند شویم.

سردار اشراق: ویژگی‌های شخصیتی یک پلیس در تراز انقلاب اسلامی باید در آموزش تثبیت شود

وی با اشاره به اینکه در سازمان انسان‌محور، آموزش یکی از ارکان اساسی و حیاتی است، گفت: سازمان انسان‌محور بدون توجه به آموزش قادر به ایفای مسئولیت، مأموریت و رسالت خود نیست. آموزش، مدخل اصلی ورود افراد به سازمان است و فرد از طریق مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها وارد ساختار سازمان می‌شود.

سردار اشراق افزود: چند موضوع مهم در این زمینه وجود دارد که به اختصار به آنها اشاره می‌کنم. نخست، تعیین نیاز‌های آموزشی است. زمانی که از آموزش سخن می‌گوییم، نخستین سؤال این است که نیاز ما چیست. تعیین نیاز آموزشی برمی‌گردد به ذی‌نفعان و مطالبه‌گران حوزه سازمان و آموزش؛ مردم و حاکمیت از ما چه انتظاری دارند؟ سازمان باید در ایفای نقش خود و پاسخگویی به مطالبات مردم و حاکمیت، آموزش‌هایی را طراحی کند که خروجی آن پاسخگوی این نیاز‌ها باشد.

معاون هماهنگ کننده فراجا بیان داشت: رده‌های به‌کارگیرنده به‌ویژه پلیس‌های تخصصی نیز از مطالبه‌گران حوزه آموزش هستند؛ بنابراین در طرح‌ریزی آموزشی باید به نیاز‌ها و تقاضا‌های آنان توجه کرد تا بدانیم چه افرادی با چه مهارت‌ها و ویژگی‌هایی باید آموزش ببینند.

وی ادامه داد: موضوع بعدی این است که چه کسانی را آموزش بدهیم. ممکن است تصور شود هر کس از گزینش عبور کرد باید آموزش ببیند، اما باید بدانیم که انسان‌ها از لحاظ ویژگی‌های شخصیتی و توانمندی‌ها متفاوت‌ هستند. مراکز آموزشی باید ابتدا ویژگی‌های فردی و شخصیتی آموزش‌گیرندگان را بشناسند. به‌ویژه در حوزه‌های مأموریتی و تخصصی که هرکدام ویژگی‌های متفاوتی می‌طلبند. مثلاً فردی که برای یگان ویژه تربیت می‌شود با کسی که برای راهنمایی و رانندگی یا پلیس آگاهی آموزش می‌بیند متفاوت است.

سردار اشراق تأکید کرد: برای همین لازم است در بدو ورود و در طول دوره، غربالگری‌های جسمی، شخصیتی و روان‌شناختی انجام شود تا انتقال مفاهیم آموزشی به‌درستی صورت گیرد. محیط آموزشی نیز باید محیط ارزیابی باشد، چرا که پایان گزینش به‌معنای استخدام نیست؛ بلکه پایان آموزش باید پایان مراحل استخدام باشد.

وی عنوان کرد: در دوره آموزش، افراد در زیست سازمانی شبانه‌روزی قرار دارند و این فرصت ارزیابی واقعی است. ممکن است فردی همه ویژگی‌های کاغذی لازم را داشته باشد، اما در عمل برای محیط انتظامی مناسب نباشد؛ بنابراین محیط آموزشی باید ارزیابی‌کننده نیز باشد.

سردار اشراق با اشاره به اینکه باید توجه کنیم «چه چیزی آموزش دهیم»، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات در آموزش بدو خدمت، انتقال فرهنگ سازمانی است. فرهنگ سازمانی مجموعه‌ای از قواعد و باورهاست که باید در دوره آموزشی به نسل جدید منتقل شود. آموزش شبانه‌روزی بدین منظور است که فرد یاد بگیرد چگونه در فضای سازمانی زندگی کند و شخصیت انتظامی‌اش شکل گیرد.

معاون هماهنگ کننده فراجا عنوان کرد: در فرهنگ سازمانی ما هنجار‌ها و ناهنجاری‌هایی وجود دارد که باید به آموزش‌گیرنده منتقل شود. ویژگی‌های شخصیتی مورد نیاز یک پلیس در تراز انقلاب اسلامی باید در دوره آموزش تثبیت شود؛ از جمله روحیه انقلابی، اسلامی، جهادی و دانش تخصصی لازم برای انجام مأموریت‌ها.

وی با تأکید بر اهمیت مهارت‌های اجتماعی گفت: مأمور انتظامی دائماً با مردم سروکار دارد و باید توانمندی ارتباط مؤثر و رفتار صحیح با مردم را بیاموزد، چرا که فراجا یک نیروی اجتماعی است که در بطن زندگی مردم حضور دارد. اگر مأمور آموزش نبیند که چگونه با مردم رفتار کند، سرمایه اجتماعی سازمان از بین خواهد رفت.

معاون هماهنگ کننده فراجا تصریح کرد: کنترل خشم نیز از مهارت‌های ضروری است. آستانه تحمل افراد در مراحل گزینش مشخص نمی‌شود، اما در دوره آموزش شبانه‌روزی قابل سنجش است و باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

سردار اشراق اضافه کرد: در بحث «چگونه آموزش دادن»، مهم است که چه کسی آموزش می‌دهد. کسی باید آموزش دهد که باور‌ها و انضباط سازمانی در وجودش نهادینه شده باشد. اگر مربی یا فرمانده آموزشی خود به این اصول پایبند نباشد، قادر به انتقال آنها به دیگران نخواهد بود. انتخاب فرماندهان و مربیان شایسته در مراکز آموزش اهمیت زیادی دارد.

معاون هماهنگ کننده فراجا یکی از چالش‌ها را به‌روز نبودن برخی مربیان دانست و گفت: باید مربیان و محتوای آموزشی دائماً به‌روزرسانی شوند. تعامل مستمر بین حوزه مأموریتی و حوزه آموزش ضروری است تا بازخورد‌ها و تجارب میدانی به آموزش منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه اغلب مشاغل انتظامی مهارتی‌اند، تأکید کرد: آموزش باید مهارت‌محور باشد. دوران آموزش‌های تئوریک و ثابت گذشته است؛ باید وضعیت‌های واقعی مأموریتی ایجاد شود تا مهارت‌ها در عمل شکل بگیرند.

سردار اشراق خاطرنشان کرد: فضای آموزشی و تجهیزات نیز اهمیت زیادی دارند. محیط فیزیکی آموزش بر رفتار و شخصیت فراگیر تأثیر می‌گذارد. اگر فضای آموزشی تحقیرآمیز یا نامطلوب باشد، تصویر مثبتی از سازمان در ذهن فراگیر شکل نخواهد گرفت. همچنین ابزار آموزشی باید با ابزار‌های واقعی مأموریتی تطبیق داشته باشد.

وی ادامه داد: بازخوردگیری از صحنه عمل نیز باید مورد توجه باشد. همان‌طور که کارخانه‌ها بازخورد محصولات خود را از مشتری می‌گیرند، مراکز آموزشی نیز باید بازخورد آموزشی خود را از میدان عمل بگیرند تا بتوانند اصلاح و ارتقا یابند. آموزش یک جریان مستمر است و نباید با پایان دوره آموزشی خاتمه یابد.

معاون هماهنگ کننده فراجا با اشاره به تشکیل مجدد فرماندهی مراکز آموزش، ضمن تقدیر از تلاش‌های دو ساله سردار هوشیار، بیان داشت: انتخاب وی به‌عنوان نخستین فرمانده این دوره تصمیمی موفق بود، چرا که وی با روحیه جهادی، دلسوزی و تجربه ارزشمند آموزشی توانستند این طرح را به موفقیت برسانند.

وی با شاره به انتصاب سردار سلیمانی به‌عنوان فرمانده جدید مراکز آموزش گفت: سردار سلیمانی از چهره‌های شناخته‌شده و موفق حوزه آموزش هستند و سال‌ها تجربه ارزشمند در مرکز آموزش شهید بهشتی دارند. ان‌شاءالله با انرژی و ابتکار بیشتر، مسیر موفق گذشته را ادامه خواهند داد.

سردار اشراق در پایان از همه همکاران و مدیران حوزه آموزش خواست که همچون گذشته با همدلی و همراهی، به سردار سلیمانی یاری رسانند تا مجموعه آموزشی فراجا به نهادی پویا، مؤثر و در تراز انقلاب اسلامی تبدیل شود.

انتهای پیام/ 261

برچسب ها: فراجا ، پلیس ، آموزش
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار