گروه سیاسی دفاعپرس، متخصصان ایرانی در قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) در یکی از بزرگترین دستاوردهای فنی تاریخ دریایی کشور موفق شدند برای نخستینبار در غرب آسیا فناوری ارتقا و بازطراحی لایروبهای سنگین را بومیسازی کنند. این اقدام که با تعمیرات اساسی و بهروزرسانی سه شناور بزرگ به انجام رسید ایران را به جرگه قدرتهای بزرگ لایروبی جهان وارد کرد و وابستگی کشور به تجهیزات خارجی را بهطور کامل از میان برد. به عبارت دیگر در روزهایی که بسیاری از صنایع جهان با وابستگی به فناوریهای وارداتی روبهرو هستند، فرزندان ایران در قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) توانستند در یکی از پیچیدهترین عرصههای مهندسی یعنی لایروبی دریایی، انحصار شرکتهای خارجی را بشکنند؛ این فناوری تا پیش از این تنها در اختیار چند کشور محدود جهان بود.

دستاوردی که با اجرای موفق پروژه بازطراحی و ارتقای لایروب پردیس ۵ و تعمیرات اساسی سه شناور بزرگ در مجتمع کشتیسازی پرشیا هرمز محقق شد؛ جایی که مهندسان ایرانی با دستان خود، قدرت و دقت ناوگان لایروبی کشور را دو تا هفت برابر افزایش دادند به نحوی که به گفته کارشناسان، این تحول صنعتی نهتنها پاسخگوی نیازهای داخلی بنادر کشور است بلکه ایران را به یکی از قدرتهای فنی لایروبی در خاورمیانه تبدیل کرده و دیگر در حوزه لایروبی و تجهیزات بندری به هیچ کشور بیگانهای وابسته نیست.
هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) توانست در یک عملیات پیچیده مهندسی، سه شناور لایروب راهبردی شامل پردیس ۵، پردیس ۵۹ و نوسود را بازطراحی و نوسازی کند به نحوی که اکنون بزرگترین این شناورها یعنی پردیس ۵، پس از ارتقا، قدرتی بیش از دو برابر گذشته یافته و توان انجام عملیات لایروبی در بسترهای سخت و صخرهای را داراست.
سید مسعود حسینی مدیرعامل هلدینگ دریایی قرارگاه درباره پروژه مورد اشاره اظهار داشت: در این پروژه بازمهندسی سیستمهای هیدرولیکی لایروبها به سامانههای برقی صورت گرفت، قطعه اصلی ۱۷۰ تنی طراحی و در داخل کشور ساخته شد، گیربکسها و پمپها تغییر یافتند و توان موتور و ژنراتور افزایش یافت تا انرژی لازم برای لایروبی در سختترین بسترهای دریا تأمین شود.
لذا این دستاورد را میتوان گامی عملی در جهت تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد دریامحور دانست، زیرا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با تکیه بر دانش فنی و نیروهای متخصص خود، توانسته زنجیرهای از صنایع زیرساختی را از ساخت بنادر بزرگ و حوضهای خشک تا طراحی اسکلههای نفتی و آبگیرهای پتروشیمی، در کنار دریاها شکل دهد و اکنون نیز با خودکفایی در فناوری لایروبهای سنگین، ایران نهتنها قادر به توسعه بنادر داخلی است، بلکه میتواند در پروژههای منطقهای و صادرات خدمات فنی مهندسی نیز نقشآفرینی کند.
بنابراین دستیابی به فناوری لایروبهای سنگین، تنها یک موفقیت صنعتی نیست؛ بلکه نشانهای از بلوغ تمدنی در مهندسی ایرانی است چرا که قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) در این مسیر نشان داد «تحریم» میتواند سکوی پرتاب باشد، البته اگر ارادهای انقلابی پشت آن باشد؛ بدین ترتیب ایران با این دستاورد، نهتنها به خودکفایی کامل در لایروبی رسید بلکه پایههای اقتدار دریایی، استقلال فنی و امنیت اقتصادی خود را در سواحل جنوبی مستحکم کرد.
انتهای پیام/ 231