دومین روز جام رسانه امید/

جام رسانه امید؛ رزمایش امیدآفرینی در کشور/ خبرگزاری دفاع مقدس حائز دو مقام شد+ تصاویر

دومین روز جشنواره جام رسانه امید با حضور فعالان رسانه‌ای از سراسر کشور، خبرنگاران رسانه‌های خارجی و تیم‌های رسانه‌ای جهادی برگزار شد که در مراسم اختتامیه این رویداد، با اعلام برترین‌های رسانه، تیم رسانه خبرگزاری دفاع مقدس حائز دو مقام شد.
کد خبر: ۷۹۳۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۴ - ۰۸:۵۱ - 19November 2025

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، دومین روز جشنواره جام رسانه امید با حضور حدود ۷۰۰ فعال رسانه‌ای از سراسر کشور، خبرنگاران رسانه‌های خارجی و تیم‌های رسانه‌ای جهادی صبح امروز (چهارشنبه) در اردوگاه تربیتی الزهراء (س) تهران برگزار شد.

روز دوم جشنواره بین‌المللی جام رسانه امید+ تصاویر

بر اساس این گزارش، مراسم اختتامیه این جشنواره نیز عصر امروز باحضور «علیرضا زاکانی» شهردار تهران و جمعی از فرماندهان و مسئولین سازمان بسیج مستضعفین انجام شد.

کارآموزیان: جام رسانه امید رزمایشی برای امیدآفرینی است

«مرتضی کارآموزیان» رئیس بسیج رسانه کشور در دومین روز این جشنواره اظهار داشت: فعالانی که در این جشنواره دو روزه حضور دارند از نخبگان رسانه‌ای کشور هستند؛ این افراد منتخب، تیم و گروه شدند و در بزرگترین رویداد رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا کردند.

روز دوم جشنواره بین‌المللی جام رسانه امید+ تصاویر

کارآموزیان افزود: دومین جشنواره جام رسانه امید، تنها لیگ رسانه‌ای ایران است که وظیفه آن تولید و انتشار محتوای امیدآفرین، خبر خوب و خبر خوش در عرصه رسانه است.

رئیس بسیج رسانه کشور ادامه داد: این رقابت‌ها از صبح روز گذشته شده است و تا امروز ظهر تولیدات دوستان خبرنگار ادامه خواهد داشت. سپس مراسم اختتامیه را با حضور خبرنگاران برگزار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: بحث تولید محتوا توسط خبرنگارانی که در سالن مجاور سالن برگزاری مراسم قرار دارد، انجام می‌شود. پس از تولید مطالب، آنها در سکوهای که معرفی شده و سپس توسط داوران مورد بازبینی قرار خواهد گرفت و به آنها امتیازاتی تعلق خواهد گرفت.

کارآموزیان اضافه کرد: در بحث انتشار، مطالب منتشر شده توسط پایشگرهای هوش مصنوعی بررسی می‌شود و بیشترین میزان تحلیل احساسی واکنش مثبت توسط مردم ارزیابی می‌شود و در نهایت از خبرنگاران برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

رئیس بسیج رسانه کشور عنوان کرد: تمام سعی و تلاش ما این بود که یک دوره باکیفیت را برگزار کنیم و هدف این است که انتشار محتوای امیدآفرین در جمهوری اسلامی افزایش پیدا کند.

وی در پایان تصریح کرد: در نهایت هدف ما این است که این کار شبکه‌سازی را با هم تمرین کنیم و در نهایت جشنواره جام رسانه امید یک رزمایش برای امیدآفرینی خواهد بود.

سردار نائینی: جنگ ۱۲ روزه آزمونی تمام‌عیار برای کشور بود  

معاون روابط عمومی و سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم اختتامیه این جشنواره با بیان اینکه امروز رسانه‌ها در قلب یک نبرد سنگین و پیچیده قرار  دارند، اظهار داشت: رسانه‌ها باید روایتگر انسجام، پیروزی و اقتدار در این نبرد سنگین باشند.

سردار نائینی

سردار نائینی با اشاره به امیدواری و قدرتمندی بسیج در همه میدان‌ها از جمله میدان مبارزه با استکبار، عنوان کرد: بسیج فرمول قدرت‌سازی، اقتدار و آرمان‌گرایی است و با ترکیب این‌ها یک هویت می‌سازد؛ همچنین بسیج در حقیقت معادلات قدرت را در جنگ و صلح و در نبرد‌های نیمه‌سخت، سخت و نرم تغییر می‌دهد.

وی با بیان اینکه بسیج یک پدیده استثنایی در جهان است که با همه ارتش‌های دنیا فرق می‌کند، افزود: بسیج پاسخ مجاهدانه، مؤمنانه، عاشقانه و عادلانه به نیاز‌های متغیر جامعه است.

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: بسیج پایان‌ناپذیر، بی انتها، یک شجره طیبه با جغرافیایی نامحدود و یک گفتمان پویا و زنده است که بن‌بست در مکتب آن وجود ندارد.

سردار نائینی یادآور شد: بسیج تن به ذلت دشمن نمی‌دهد و دشمن را به شکست وادار می‌کند؛ میدان‌های نقش‌آفرینی بسیج غیرقابل شمارش است و در دفاع سخت، نیمه‌سخت و نرم موفق بوده است.

وی با اشاره به اینکه بسیج قدرت‌های جهان را وادار به پذیرش اراده خود کرد، تصریح کرد: بسیج تهدیدشناس و فتنه‌شناس است و هر جا به حضورش نیاز بوده در خط مقدم مبارزه قرار گرفته است.

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امروز رسانه‌ها آرایش جنگی دارند، عنوان کرد: نبرد رسانه در جنگ ۱۲ روزه با سربلندی و موفقیت رسانه‌ها همراه بود؛ رسانه‌ها در نبرد‌های سخت درز‌های پولادین امنیت جامعه هستند.

وی تأکید کرد: رسانه‌ها در جنگ ۱۲ روزه عظمت و اقتدار و بازدارندگی ایران را نشان دادند و یک بار دیگر پیام انقلاب اسلامی در جنگ ۱۲ روزه به جهان مخابره شد.

سردار نائینی با اشاره به پیام‌ها و ابعاد جنگ ۱۲ روزه، یادآور شد: شکست دشمن در جنگ ۱۲ روزه بسیار اساسی بود و ابعاد مختلفی داشت؛ همچنین مراکز مطالعات نظامی غرب به شکست گزینه نظامی علیه ایران اذعان دارند.

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با یک محاسبه جهانی به دنبال ضربه‌زدن به اقتدار ایران و نیرو‌های مسلح و در روز اول جنگ به دنبال محقق‌کردن این موضوع بود، تصریح کرد: جنگ ۱۲ روزه یک نقطه عطف و یک آزمون تمام‌عیار برای ایران بود که در آن، میزان توانمندی نظام و تاب‌آوری اجتماعی کشور سنجیده شود.

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: دشمن با جنگ ۱۲ روزه به دنبال ایجاد شورش و آشوب و جنگ داخلی در کشور بود که این یک طرح براندازی کامل به شمار می‌آمد، اما این موضوع محقق نشد و رجز خوانی‌های دشمن به نتیجه نرسید و باور‌های دشمن درباره براندازی نظام و تجزیه ایران از هم فروپاشید.

وی با اشاره به طرح کامل دشمن برای براندازی نظام جمهوری اسلامی، تاکید کرد: دشمن فکر می‌کرد نهایتا ایران یک موج عملیات موشکی انجام خواهد داد و آن هم نمادین خواهد بود؛ اما مشاهده کردیم که موج‌های مختلف عملیات موشکی علیه رژیم صهیونیستی انجام شد.

یادداشت/ جشنواره رسانه امید؛ هم‌افزایی با هوش مصنوعی برای بازسازی هویت 

دومین جشنواره «جام رسانه امید» که با همت سازمان بسیج رسانه به مدت دو روز در اردوگاه فرهنگی تربیتی الزهراء برگزار شد، به بزرگ‌ترین رویداد رسانه‌ای ایران تبدیل شده است؛ رویدادی که نه تنها عرصه‌ای برای رقابت رسانه‌هاست، بلکه بستری برای تمرین امیدآفرینی، جریان‌سازی در دفاع از منافع ایران و روایت‌پردازی خلاقانه به شمار می‌رود.
 
جشنواره رسانه امید؛ هم‌افزایی با هوش مصنوعی برای بازسازی هویت
 
این جشنواره با حضور بیش از ۷۰۰ فعال رسانه‌ای از سراسر کشور و ۴۵ فعال رسانه‌ای از ۱۳ کشور آسیایی، اروپایی و آمریکایی، جلوه‌ای از همگرایی رسانه‌ای را به نمایش گذاشت. شرکت‌کنندگان در قالب گروه‌های پنج تا شش نفره یا به صورت انفرادی در نقش‌های متنوعی همچون ویراستار خبر، گزارشگر، عکاس، فیلمبردار، متخصص هوش مصنوعی، تولیدکننده محتوای غیرمتنی، متخصص انتشار محتوا و تدوینگر به رقابت پرداختند. این تنوع نقش‌ها نشان می‌دهد که رسانه امروز دیگر صرفاً به خبرنویسی محدود نیست، بلکه شبکه‌ای گسترده از تخصص‌ها و مهارت‌ها را در بر می‌گیرد.
 
ویژگی برجسته این جشنواره، تأکید بر امیدآفرینی در جامعه و بازسازی اعتماد رسانه‌ای است. رسانه‌ها در این رویداد تلاش کردند دستاورد‌های ایران را برجسته سازند، از تحریف تاریخ جلوگیری کنند و با تولید و نشر هنرمندانه آثار سمعی و بصری به ایجاد یک جبهه رسانه‌ای قدرتمند کمک کنند. 
 
این رویکرد، رسانه را از اطلاع‌رسانی صرف به سطحی بالاتر -یعنی نقش‌آفرینی اجتماعی و فرهنگی- ارتقا می‌دهد. در شرایطی که اعتماد عمومی به رسانه‌ها در جهان با چالش‌های جدی مواجه شده، جشنواره جام رسانه امید فرصتی را فراهم می‌کند تا رسانه‌های ایران هویت خود را بازتعریف و با تمرکز بر روایت‌های امیدبخش، اعتماد افکار عمومی را بازسازی کنند.
 
از سوی دیگر، اهمیت شبکه‌سازی در این جشنواره به‌خوبی مورد تاکید قرار گرفت. حضور صد‌ها فعال رسانه‌ای از نقاط مختلف ایران و جهان فرصتی بی‌بدیل برای تبادل تجربه‌ها، هم‌افزایی و شکل‌گیری همکاری‌های جدید فراهم آورد. شبکه‌سازی رسانه‌ای نه تنها به ارتقای کیفیت تولید محتوا کمک می‌کند، بلکه زمینه‌ساز شکل‌گیری گفتمان‌های مشترک و تقویت جبهه رسانه‌های ایرانی در برابر هجمه‌های بیرونی است.
 
نکته مهم دیگر ورود هوش مصنوعی به عرصه رسانه است. در این جشنواره متخصصان هوش مصنوعی در کنار خبرنگاران و تولیدکنندگان محتوا قرار گرفتند تا نشان دهند آینده رسانه بدون بهره‌گیری از فناوری‌های نوین قابل تصور نیست. این هم‌افزایی میان انسان و ماشین، الگویی نوین برای ارتقای استاندارد‌های رسانه‌ای و افزایش دقت و کیفیت در تولید محتواست.
 
داوری آثار در این جشنواره نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. داوران باید با بررسی دقیق محتوا، معیار‌های حرفه‌ای‌گری، خلاقیت و تأثیرگذاری اجتماعی به رسانه‌ها کمک می‌کنند تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند و مسیر ارتقا را بیابند. تقدیر از خبرنگاران برتر، در واقع تأکید بر ضرورت حرفه‌ای شدن رسانه‌های ایران و بازتعریف جایگاه آنها در عرصه ملی و بین‌المللی است.
 
جشنواره جام رسانه امید، بیش از آنکه یک رقابت باشد، یک کارگاه بزرگ آموزشی و تمرینی جدی برای رسانه‌هاست. رسانه‌های ایران در این رویداد می‌آموزند که چگونه امید را به جامعه تزریق کنند، چگونه دستاورد‌های ملی را روایت کنند و چگونه در برابر تحریف‌ها بایستند. 
 
در نهایت، دومین جشنواره جام رسانه امید را می‌توان نقطه عطفی در مسیر ارتقای استاندارد‌های رسانه‌ای ایران دانست. این رویداد با ترکیب امیدآفرینی، شبکه‌سازی، بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بازسازی اعتماد و داوری حرفه‌ای، الگویی نوین برای آینده رسانه‌های کشور ارائه می‌دهد. رسانه‌های ایران با حضور در چنین جشنواره‌هایی می‌توانند هویت خود را بازتعریف کنند، حرفه‌ای‌تر شوند و نقش مؤثرتری در دفاع از ایران و روایت دستاورد‌های آن ایفا کنند.
 
زیبایی‌نژاد: برقی‌سازی شهر تهران در دست پیگیری است
 
مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران نیز در این جشنواره اظهار داشت: اصل همگرایی مردمی موضوع هویت ما است؛ هویت ملی ما موجب شده تا همه در کنار هم جمع شوند؛ از این‌رو در ایام جنگ ۱۲ روزه دیدیم که با وجود اینکه برخی منتقد بودند، اما در مقابل دشمن ایستادند.
 

زیبایی‌نژاد: برقی‌سازی شهر تهران در دست پیگیری است

زیبایی‌نژاد با اشاره به اهمیت اعتلای شهر تهران، تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم تا در زمینه فرهنگی و زیرساختی برای اعتلای شهر تهران هر کاری انجام دهیم. 

وی گفت: موضوع برقی‌سازی شهر تهران پیگیری شده، آقای زاکانی دستوراتی صادر کرده است و اقداماتی انجام شده؛ همچنین در این زمینه طرح اتوبوس و تاکسی برقی با موفقیت انجام شده است. 

مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: دو هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان تهران اضافه شده و در آینده نزدیک هم تعداد بیشتری اضافه خواهد شد؛ ما جهت امیدآفرینی برای مردم در شهرداری هر تلاشی انجام خواهیم داد. 

وی همچنین با اشاره به برگزاری جشن امام رضایی‌ها و مراسم‌های مذهبی در تهران، اظهار کرد: در حوزه فرهنگی اقدامات خوبی انجام شده و جشن‌های ملی و مذهبی یکی از اقداماتی است که در سال‌های اخیر به خوبی برگزار شده است که نشان می‌دهد مردم، هم به کشور خود اهمیت می‌دهند و هم دیندار هستند و در ترویج شعائر دینی تلاش می‌کنند. 

عتیقی: گل‌گهر حاصل دسترنج نظام جمهوری اسلامی ایران است 

مدیرعامل مجتمع صنعتی معدنی گل‌گهر در این جشنواره اظهار داشت: بیشترین تولید با ظرفیت ۲۰ میلیون تن را مجموعه صنعتی معدنی گل‌گهر داشت ضمن اینکه باید اشاره کنم که این صنعت تکمیل زنجیره فولاد است.

مدیرعامل مجتمع صنعتی معدنی گل‌گهر: گل‌گهر حاصل دسترنج نظام جمهوری اسلامی ایران است

عتیقی افزود: خوشبختانه با نگاهی عالی که در این حوزه وجود دارد، اکتشافات صنعتی خوبی در دستور کار قرار گرفته است. ضمن اینکه شرکت گل‌گهر ۱۰ دستگاه حفاری را تهیه کرده است. البته در بحث آزمایشگاهی بخشی از تجهیزات ما قدیمی بودند که با آزمایشگاهی که در جنوب شرق‌ کشور افتتاح خواهیم کرد، مقداری روند کار تسهیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کار‌هایی که پیگیری می‌کنیم بحث آموزش است و در این مسیر سعی می‌کنیم آموزش‌های بسیار خوب و مفیدی را به کارشناسان مربوطه بدهیم. گل‌گهر حاصل دسترنج نظام جمهوری اسلامی ایران است. ما در سال‌های اخیر از ۲ میلیون تن تولید به ۲۰ میلیون تن رسیدیم. ضمن اینکه تولید کنسانتره به ۲۰ میلیون تن رسیده است.

مدیرعامل مجتمع صنعتی معدنی گل‌گهر عنوان کرد: برای گل گهر سند چشم انداز ۱۴۱۰ را پیش‌بینی کرده‌ایم که در سه سال اخیر به برخی از اهداف خود دست پیدا کرده‌ایم. ضمن اینکه در این سند چشم‌انداز پایداری گل‌گهر برای ۲۰ سال آینده را هم درنظر گرفته‌ایم.

وی تصریح کرد: یکی از بحث‌های مهم کشور پرورش نیرو‌های انسانی است. این موضوع در سند چشم انداز ۱۰ ساله آینده قرار گرفته است. ضمن اینکه تکمیل چرخه فولاد نیز در دستور‌کار ما قرار دارد. از برنامه‌ها و چشم انداز‌های گل‌گهر برای ۸ سال آینده این است که جزو ۲ شرکت برتر ایران و ۵۰ شرکت فلزی برتر دنیا شویم.

مروت: توجه به زیست‌بوم فناورانه در حکمرانی صنعتی ضروری است

مدیر راهبرد، فناوری و زیر ساخت هلدینگ خلیج فارس در این جشنواره با اشاره به صنعت پتروشیمی کلیدی‌ترین بخش‌های اقتصاد جهانی است، اظهار داشت: این صنعت نقش تعیین کننده‌ای در اشتغال و اقتصاد دارد، که زنجیره‌های پایین دستی مثل خودرو، ساختمان، دارو و... به آن وابسته است و البته همپوشانی با معدن و فولاد ندارد.

مروت: توجه ویژه به زیست بوم فناورانه کشور از ارکان مهم حکمرانی هلدینگ خلیج فارس است

وی گفت: در ایران به دلیل گاز و خوراک ارزان این صنعت مزیت اقتصادی مناسبی دارد و ارز آوری پایدار برای کشور ایجاد کرده است.

مروت افزود: سهم مهمی از صادرات غیر نفتی کشور را دارد و موتور توسعه صنعتی ایران همین صنعت است که جایگاه راهبردی دارد.

وی ادامه داد: هلدینگ خلیج فارس بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور است که ۴۰ درصد پتروشیمی و بزرگترین شرکت بورسی ایران را شامل می‌شود در منطقه هم در این حوزه دوم است.

مدیر راهبرد، فناوری و زیر ساخت هلدینگ خلیج فارس، تصریح کرد: رتبه بندی جهانی در بین صد هلدینگ دنیا در سال ۱۴۰۲، ۱۸ بوده و سال گذشته به رتبه ۱۲ رسیده است.

وی تاکید کرد: ۱۹ میلیارد دلار فروش و پنج میلیارد دلار سود چشم انداز رسیدن به ده شرکت برتر دنیا را برای این هلدینگ ایجاد کرده است.

مروت عنوان کرد: ۲۷ میلیون تن فروش در سال ۱۴۰۳ عملکرد این هلدینگ است که ۱۵ درصد سهم بازار سرمایه را در اختیار دارد با نماد فارس فعال است.

وی در خصوص طرح‌های توسعه این هلدینگ اضافه کرد: ما در پروژه‌ها شتاب داریم و ۲۵ پروژه اصلی و شش پروژه درون مجتمعی هم اکنون فعال است و مجموع سرمایه گذاری هشت میلیارد دلار و ۱۷۵ همت برای توسعه فعالیت را داریم که ۱۵ میلیون تن به طرفین اسمی اضافه خواهد کرد.

مدیر راهبرد، فناوری و زیر ساخت هلدینگ خلیج فارس یکی از مهمترین این طرح‌ها را پروژه جمع آوری گاز مشعل پروژه بید بلند خلیج فارس یاد کرد و گفت: برای تولید محصول در پروژه بید بلند خلیج فارس ۵۷ مشعل در یک و نیم میلیون هکتار وجود دارد که با کاهش ده میلیون تن کربن در این پروژه ۲۶ درصد از حجم توافق ایران در توافقنامه پاریس را محقق ‌می‌کنیم.

مروت افزود: صنعت پتروشیمی های‌تک است و در رقابت برای ارزآوری باید در لبه دانش حرکت کند، فلذا نقش پژوهش، فناوری و نوآوری در این مجموعه بسیار مهم است؛ در این مسیر توجه به زیست بوم فناوری و نوآوری فناورانه کشور از ارکان اصلی حکمرانی صنعتی این هلدینگ است؛ به‌عنوان مثال در شش ماه اول امسال پنج همت داخلی سازی داشتیم که تا پایان سال رکورد هم خواهیم زد.

آقامیری: زیست‌بوم کامل فضای مجازی برای کشور در حوزه خدمات یک مزیت است

«سید محمدامین آقامیری» دبیر شورای فضای مجازی کشور در جشنواره لیگ رسانه‌ای امید با تقدیر از بسیج رسانه برای برگزاری چنین برنامه‌ای اظهار داشت: اینکه تجمعی بزرگ از فعالان این حوزه را برای دو سه روز در یک جا جمع کنید، کار بسیار سختی است که خدا قوت دارد.

جام رسانه امید؛ رزمایش امیدآفرینی+ تصاویر

آقامیری گفت: طبق آخرین نظرسنجی میزان مصرف جامعه ما افراد بالای ۱۵ سال بصورت روزانه از شبکه و پیام‌رسان‌ها با زمان متوسط برای کسب درآمد برابر است.

دبیر شورای فضای مجازی کشور افزود: متوسط جامعه ۳/۶ ساعت در این فضا هستند و بیشترین تاثیر پذیری در این فضا در جامعه رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: این فضا برای مدیریت افکار عمومی مفید است و از منظر جنگ و درگیری و تهدیدات که انواع جنگ را در پنج حوزه زمینی، دریایی و هوایی سنتی، جنگ فضایی و در یک دهه اخیر در ادبیات اتحادیه اروپا جنگ سایبری هم نوع پنجم جنگ مطرح شده، فضای مجازی مهمترین ابزار این جنگ است.

آقامیری جنگ سایبری را در چهار دسته تقسیم کرد و گفت: حملات سایبری نوع اول است که هم در قبل از جنگ روزه، هم حین و بعد از آن در مورد ما اجرا شد، این یک سرفصل جدی برای ما است و ادامه دارد و هدفش ایجاد نارضایتی در خدمات عمومی و نارضایتی اجتماعی است که به کمک فعالین این حوزه اکثرا این جملات مهار شده است.

وی دومین حوزه را استفاده از اطلاعات فضای مجازی برای اهداف نظامی بویژه کسب اطلاعات دانست و افزود: اطلاعات در جنگ قدرت ایجاد می‌کند و دشمن برای ضربه وارد کردن نیازمند اطلاعات است.

آقامیری جنگ افزار‌های سایبری را سومین بحث این حوزه دانست و افزود: ویروس‌ها از این دسته هستند که مشهورترین آن اکستاسنت بود، در جنگ اخیر هم حمله به سامانه‌های بانکی و مالی برای تخریب و آسیب و ایجاد نارضایتی انجام شد.

وی نوع چهارم جنگ سایبری را جنگ شناختی و عملیات روانی یاد کرد و افزود: بعد از بروز پدیده فضای مجازی بحث دسترسی به آحاد جامعه خارج از حکمرانی حکومت‌ها توسط دیگران فراهم شده است و بحث محتوا و مسائلی که مردم در این شبکه و سکو دارند بی طرف است یا جهت دهی شده و اختصاصی شده بر اساس سلایق و اهداف.

آقامیری افزود: اسناد اخلاق در فضای مجازی و بحث عدم استفاده از شبکه‌ها و سکو‌ها به عنوان یک وسیله برای دستکاری در اذهان و افکار و افعال مردم در مجامع بین‌المللی قبول شده و لذا برای آن قوانین اخلاقی در دست تصویب دارند.

وی با اشاره به اینکه امروز در حال عبور از نسل یک وب هستیم که در این فضا شاید فیلترینگ جواب می‌داد.

دبیر شورای فضای مجازی ادامه داد: نسل دوم وب که شبکه‌های اجتماعی محتوا محور است، موضوع مدیریت افکار عمومی را نشانه گرفته که توسعه سکو‌ها و کنترل آنها دغدغه حاکمان شده است.

وی ادامه داد: حکمرانی دغدغه اصلی حاکمیت‌ها برای آرامش جامعه و حفظ حقوق جامعه در مقابل افرادی که می‌خواهند به اذهان و افکار برای اهداف خود ضربه بزنند.

دبیر شورای فضای مجازی افزود: سکو داری و توسعه خدمات اقتصاد دیجیتال در اروپا و آمریکا با دو روش کنترل شده است، تنظیم گری در اروپا و تصاحب سکو در آمریکا.

وی ادامه داد: این دو توانستند مردم را به سمت خود نگه دارند و سکودار را مجبور به تبعیت کنند، اما روش تصاحب سکو‌ها بیشتر پاسخ داده است، چراکه در تنظیم‌گری اگر صاحب سکو خدمت ندهد مردم دچار چالش می‌شوند و حاکمیت را دچار چالش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بستر برای خدمات به مردم در اقتصاد دیجیتال باید فراهم شود، گفت: ما سال‌های سال قانون و مقررات با هدف شفافیت نوشتیم، اما نوآوری شورش علیه فرآیند‌های موجود است و اغلب دستور‌العمل‌های ما مانع بر سر این راه ایجاد می‌کند، لذا هدف‌گذاری و آشتی با حوزه نوآوری و آرامش برای مردم و ایجاد سرمایه اجتماعی در این فضا پیگیری می‌شود.

آقامیری توسعه حکمرانی و ارتقای آن از مسیر توسعه خدمات را تاکید کرد و افزود: زیست بوم فضای مجازی ما تقریبا کامل است و در دنیا کشور‌های کمی داریم که اینگونه زیست بوم تکمیل در همه حوزه‌ها داشته باشند از این جهت می‌توانیم به ادامه کار خود برای ارتقای خدمات امیدوار باشیم.

سردار شکارچی: راهبرد نظام اسلامی دفاع از مظلوم است/ قدرت موشکی ایران دشمن را شگفت‌زده کرد

سردار «ابوالفضل شکارچی» معاون فرهنگی و جنگ نرم ستاد کل نیروهای مسلح و سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح، عصر امروز (چهارشنبه) در جشنواره جام رسانه امید، اظهار داشت: ما به لحاظ زمانی در شرایط خطیری هستیم و تمام جبهه کفر و باطل در یک سو و جمهوری اسلامی ایران در سویی دیگر در یک آرایش کاملاً جنگی هستند.

جام رسانه امید؛ رزمایش امیدآفرینی+ تصاویر

سردار شکارچی ادامه داد: دشمنان از روزی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، همه سعی و تلاش خود را به کار گرفتند تا انقلاب ادامه نیابد؛ اما امام راحل با پشتوانه مردم و با توکل بر خدا، دشمنان را شکست داد و جمهوری اسلامی را تشکیل داد.

وی با اشاره به راهبرد اساسی نظام سلطه مبنی بر به بندکشیدن همه ملت‌ها،  عنوان کرد: اقدامات نظام سلطه ضد ایران و ملت‌های آزاده چندین برابر شده و علت این همه دشمنی، روحیه استقلال‌خواهی نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران است. 

معاون فرهنگی و جنگ نرم ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: راهبرد نظام جمهوری اسلامی دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم است و نقش رسانه در تقابل جبهه حق و باطل تبیین حق برای ملت‌هاست. 

سردار شکارچی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش رسانه در همه تحولات کشور، گفت: امروز دشمنان ما هر جا خلأیی دارند از رسانه کمک می‌گیرند و بدین‌وسیله شکست خود را پیروزی تلقی می‌کنند و پیروزی ما را شکست جلوه می‌دهند.

وی با اشاره به برنامه دشمن در جنگ ۱۲ روزه،  یادآور شد: دشمن به دنبال تعرض، تجاوز، سرنگونی جمهوری اسلامی و تجزیه کشور بود، اما در این راهبردش با شکست مواجه شد.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به دنبال تجاوز نبوده، اما دشمنِ ما، همیشه به دنبال تضییع حقوق ملت‌هاست. 

سردار شکارچی افزود: دشمن یک جنگ ترکیبی تمام‌عیار را با استفاده از همه مؤلفه‌های جنگ ترکیبی انجام داد؛ اما شکست خورد؛ به‌عنوان مثال، سراغ نداریم که دشمن، همه فرماندهان سطح یک کشور را به شهادت برساند و به کشور آسیب نرسد؛ اما ایران در جنگ ۱۲ روزه آسیب ندید و به سرعت خود را بازیابی کرد. 

وی با اشاره به حمایت ۳۳ کشور از رژیم صهیونی، بیان کرد: در حقیقت با وجود حمایت غیرمستقیم ۳۳ کشور، اما رژیم صهیونی و آمریکا در نوک پیکان این جنگ بودند. 

معاون فرهنگی و جنگ نرم ستاد کل نیروهای مسلح یادآور شد: دشمن از امپراطوری رسانه‌ای خود هم برای ضربه‌زدن به ایران استفاده کرد و ۹۰ درصد رسانه‌های خارجی بیگانه در جنگ روانی به کمک آمریکا و رژیم صهیونیستی شتافتند. 

سردار شکارچی با اشاره به پیروزی ایران در جنگ ۱۲ روزه با وجود برتری تجهیزاتی رژیم صهیونی و آمریکا، اظهار داشت: زمانی که به خدا توکل می‌کنید و وارد جنگ می‌شوید، قطعاً پیروز خواهید شد. 

وی تصریح کرد: متأسفانه یکی دو مورد از رسانه‌ها و افراد در داخل در طول جنگ ۱۲ روزه به رژیم صهیونیستی کمک کردند و هر کسی که این کار را به هر شکلی انجام می‌دهد به کشور خیانت می‌کند. 

سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح با بیان اینکه رسانه‌ها پرچم‌دار جنگ ترکیبی دشمن هستند، یادآور شد: رسانه‌های داخلی در جنگ ۱۲ روزه خوب درخشیدند و دشمن را به زانو درآوردند؛ رسانه‌ها نگذاشتند که انسجام داخلی از بین برود و در ضمن نشان دادند که دشمن، طبل توخالی است. 

سردار شکارچی با اشاره به اینکه دشمن در جنگ شکست خورد و رسانه‌ها می‌توانند این شکست دشمن را تبیین کنند، افزود: نه‌تنها اهداف دشمنان در جنگ ۱۲ روزه محقق نشد، بلکه جمهوری اسلامی ایران قوی‌تر و مستحکم‌تر شد. 

وی با اشاره به دوران هشت سال دفاع مقدس و پیروزی‌های نیرو‌های مسلح در آن دوران، عنوان کرد: ما از آرمان‌های خود عقب نخواهیم نشست و با عنایت خدا و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری، کشور ما قوی‌تر و دشمن ضعیف‌تر خواهد شد. 

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح یادآور شد: زمانی ما می‌توانستیم از نهایتاً فاصله ۱۰۰ کیلومتری، دشمن را هدف قرار دهیم؛ اما امروز دشمنان را از فاصله خیلی بیشتر هدف قرار می‌دهیم و این موضوع را در جنگ ۱۲ روزه شاهد بودیم؛ در حقیقت قدرت موشکی ما دشمن را متحیر کرد و دشمنان شکست خود را از روز سوم جنگ پذیرفته بودند. 

وی افزود: دشمن در اواخر جنگ تحمیلی ۱۲ روزه از کشور‌های منطقه درخواست کرد که وساطت کنند تا آتش‌بس شود و ترامپ خبیث این موضوع را در روز آخر جنگ اعلام کرد. 

سردار شکارچی خاطرنشان کرد: در جنگ ۱۲ روزه، مردم به صحنه آمدند، تفرقه ایجاد نشد و وحدت ملی تقویت شد که همه این‌ها در سایه همبستگی و اقدام مثبت رسانه‌ای بود. 

حجت‌الاسلام درویشی: ویژگی رسانه طراز انقلاب معتقد بودن به هنجار‌های جامعه اسلامی و دینی است

حجت‌الاسلام «علی درویشی» مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در بسیج اقشار در مراسم اختتامیه دومین جشنواره جام رسانه امید، اظهار داشت: در دنیای امروز همه کار‌ها توسط رسانه انجام می‌شود. هیچ رسانه‌ای در دنیا بدون هدف پایه گذاری نشده است. 

حجت الاسلام درویشی افزود: بر همین اساس هیچ رسانه‌ای هم بدون عقیده در دنیا نیست؛ بنابر این رسانه‌های غرب بدون استثناء پایبند به قانون اساسی خود هستند که پایهٔ‌های آن سکولاریسم و اومانیسم است.

جام رسانه امید؛ رزمایش امیدآفرینی+ تصاویر

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در بسیج اقشار ادامه داد: سکولاریسمی که آنها معتقد هستند به نوعی است که هیچ رسانه‌ای را آنجا نمی‌بینید که به اصل اعتقاد خود بی توجه باشند. در واقع اتفاقا باید گفت که رسانه‌های غرب به شدت به اصول و مبانی خودشان پایبند هستند.

وی خاطرنشان کرد: اثرگذارترین رسانه آن است که در طراز انقلاب بوده و به اصول و مبانی انقلاب پایبند باشد. زیرا اگر پایبند نباشند نمی‌تواند در دفاع از مردم و انقلاب موفق باشد.

حجت الاسلام درویشی اضافه کرد: دومین ویژگی رسانه طراز انقلاب، رسانه‌ای است که به هنجار‌های جامعه اسلامی و دینی ما معتقد باشد و به آن عمل کند. زیرا بسیاری از این قبیل رسانه‌ها هستند که این ویژگی‌های بسیار مهم و اساسی را ندارند.

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در بسیج اقشار عنوان کرد: رسانه‌ای که به ولایت فقیه معتقد نباشد در طراز انقلاب نیست. مهمترین خصوصیت رسانه‌ها در کشورمان این است که به مصلحت و دین جامعه توجه کند.

وی تصریح کرد: در دنیای موضوع غرب آزادی رسانه‌ها آنگونه‌ای که ادعا می‌کنند وجود ندارد و این موضوع را رسانه‌ها می‌توانند به همه نشان بدهند.

حجت الاسلام درویشی در پایان صحبت‌های خود گفت: درست عمل کردن در این صحنه‌ها مهمترین اقدامی است که می‌توانیم در میدان رسانه‌ها انجام بدهیم. بر همین اساس امروز باید ذهن مردم را برای برخورد درست با رسانه‌ها و داشتن دیدی درست و اصولی در این رابطه آماده سازی کنند.

زاکانی: راه نجات کشور مردمی‌سازی اقتصاد است

«علیرضا زاکانی» شهردار تهران در سخنرانی خود در جشنواره «جام رسانه‌ای امید» که به همت سازمان بسیج رسانه در اردوگاه الزهرای بسیج برگزار شد، با اشاره به اینکه تا امروز چهار سال و دوم ماه در مجموعه شهرداری خدمت مردم هستیم، اظهار داشت: زمان تحویل این مسئولیت از شهردار قبل پیغام دریافت کردم که سردار محمدرضا یزدی برایم آورد و پیغام این بود که هجده روز هم در این مسئولیت دوام نمی‌آورید.

جام رسانه امید؛ رزمایش امیدآفرینی+ تصاویر

وی ادامه داد: علت اصلی این سخن بدهی‌های شهر بود، در داخل شهرداری هم دوستی گفت به آخر سال نمی‌رسید و یا سر سال بعد زمین می‌خورید اما الان که این مدت از مسئولیتم گذشته عمده منابع بدهی بانکی را تسویه کرده‌ایم.

شهردار تهران افزود: در دوره‌های قبلی شهرداری تهران تحقق اعتبار بودجه شهرداری ۱۰۱ درصد تا ۹۰ درصد بوده، اما در دوره ما این به متوسط سالانه ۱۳۰ درصد رسیده است. در دوره‌های قبلی عمدتا بودجه شهرداری از تورم سالانه عقب می‌افتاد که از پنج درصد تا ۲۳ درصد داریم، مادر دوره جدید توانستیم بطور متوسط ۲۳ درصد از تورم رشد بیشتری داشته باشیم و از تورم جلو افتادیم.

زاکانی تاکید کرد: جهش امکان دارد و اعتبار هم هست، ببینید که در شهرداری ۶۴ درصد بودجه‌اش عمرانی است. اینکه پیش بینی برخی با یک مسیر صحیح واقع نشد و پیش بینی جدید ایجاد کرد مهم است، چراکه با عینک دیگری مسائل را دیدیم.

شهردار تهران ادامه داد: برای بازسازی منازل شخصی مردم در جنگ۱۲ روزه ۹۵ درصد تخریب منازل در تهران بود و ما متولی شدیم و دولت متولی پنج درصد دیگر، که امروز پرونده ۸۵۲۰ واحد تقریبا بسته شده و در دست اجرا است و ۶۵۳ واحد هم باید بازسازی و نوسازی شود و مابقی آماده هستند.

وی گفت: در کشور ۲۹ واحد به غیر از تهران داریم که تخریب شده که ظاهراً ۵۴۰۰ میلیارد پرداخت شده، هنوز تمام نشده ما در تهران پرونده را بستیم بدون اینکه دریافتی از بودجه دولت داشته باشیم.

زاکانی افزود: دولت قرار است خسارت خودرو و لوازم منزل را پرداخت کنند که انجام نشده و مردم تقاضا دارند این را هم شهرداری متولی شود. امروز در سخت‌ترین شرایط باید بهترین تصمیمات را بگیریم، در یک نگاه عادی ساید تا یکصد سال دیگر بودجه اتمام پروژه‌های عمرانی تا امروز تامین شود، در حوزه آب ۳۰ سال و در حوزه فاضلاب هم ۳۱ سال و مالقی حوزه‌ها همین‌طور است. یعنی بدون پروژه جدید تا این حد وضعیت با این نگاه خراب است.

وی گفت: متاسفانه رویکرد غلط از گذشته به جا مانده مسیر طمع دشمنان را ایجاد می‌کند، ما ناترازی‌های جدی و مختلفی داریم، کسری بودجه و... ولی نقدینگی در کشور به دلار ۲۰۰ میلیارد دلار است که در اختیار مردم قرار دارد.

زاکانی تاکید کرد: هم اکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان و ۲۰۰ میلیارد دلار نقدینگی در کل کشور وجود دارد. همچنین دولت نقدینگی را به  ۱۵ درصد رسانده است.

وی اضافه کرد: در حوزه مالی برای اینکه ما وابستگی از نفت را کاهش دهیم روی به مالیات آوردیم؛ من در جلسه‌ها گفته‌ام شما باید مالیات را از جایی بگیرید که حامی در بدن باشد و تولید باید جان داشته باشد. 

شهردار تهران با اشاره به وجود لیست بلند بالای مشکلات اضافه کرد: راهکار حل مشکلات کشور مردمی سازی اقتصاد است؛ همچنین بهبود توانایی بالقوه و بهبود سرمایه گذاری خارجی وضعیت بهبود خواهد یافت. 

وی همچنین با اشاره به اهمیت مدیریت مالی دولتی، گفت: دولت‌ها باید در زمینه مدیریت ارقام و اعداد  توجه و اهتمام لازم را داشته باشد. 

زاکانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توطئه‌های دشمنان تاکید کرد: دشمن امروز روی آشوب و تلاطم و عدم ثبات بازار برنامه‌ریزی کرده است؛ لذا باید مراقب بود و برای آینده برنامه داشته باشیم. 

وی تاکید کرد: ما در فرهنگ و اقتصاد باید تحول ایجاد کنیم؛ همچنین در زمینه خصوصی سازی باید رویکرد تغییر کند؛ چون رویکرد خصوصی سازی در گذشته غارت بیت المال بوده است. 

زاکانی با اشاره به اهمیت تهیه مسکن برای آحاد جامعه، اظهار داشت: برای اساتید دانشگاه و آحاد جامعه باید مسکن تهیه شود و اجاره‌ها بالا است؛ ۵۱ درصد تهران اجاره نشین هستند و برای این موضوع باید تمهیداتی اندیشیده شود. 

وی با اشاره به لزوم شراکت ملت در اقتصاد و مدیریت مصرف بنزین، تاکید کرد: در مدیریت مصرف بنزین راه دولت اشتباه است؛ چرا که هم چوب و هم پیاز را می‌خورد. 

شهردار تهران با بیان لزوم مدیریت مصرف بنزین از طریق مشارکت مردمی، یادآور شد: با این طرح فقر در کشور ریشه کن خواهد کرد. 

وی تاکید کرد: در حوزه آب، تهران یک میلیارد و دویست میلیون متر مکعب مصرف سالیانه دارد؛ مدیریت مصرف باید عادلانه باشد و این نمی‌تواند صرفا از طریق فشار بر ملت باشد؛ چرا که همه مردم مصرف یکسانی ندارند. 

زاکانی در پایان خاطرنشان کرد: کشور بن‌بست ندارد؛ بلکه بن‌بست آن راه‌های اشتباهی است که برخی اصرار به انجام آن دارند؛ ما یک طرح سه ساله داریم که در آن همه مشکلات کشور حل شود و این موضوع را از ما مطالبه کنید. 

کسب دو مقام توسط خبرگزاری دفاع مقدس در جشنواره رسانه امید

مراسم اختتامیه جشنواره رسانه امید، عصر امروز (چهارشنبه) با اعلام برترین‌های رسانه خاتمه یافت و به کار خود پایان داد. در این جشنواره تیم رسانه خبرگزاری دفاع مقدس (دفاع‌پرس) در حوزه چند رسانه‌ای «رتبه دوم» و در حوزه تیمی حائز «رتبه سوم» شد. 

جام رسانه امید؛ رزمایش امیدآفرینی در کشور/ خبرگزاری دفاع مقدس حائز دو مقام شد+ تصاویر

جام رسانه امید؛ رزمایش امیدآفرینی در کشور/ خبرگزاری دفاع مقدس حائز دو مقام شد+ تصاویر

بر اساس این گزارش، دومین جشنواره جام رسانه امید به همت سازمان بسیج مستضعفین و به‌مناسبت هفته گرامیداشت بسیج، طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۷ و ۲۸ آبان) با حضور بیش از ۷۰۰ خبرنگار داخلی و ۴۵ فعال رسانه‌ای از ۱۳ کشور آسیایی، اروپایی و آمریکایی در اردوگاه تربیتی الزهراء (س) تهران برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار