انصاری:

اقتصاد مقاومتی هرگز به معنای انزوای اقتصادی ایران نیست

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت:‌ تحمل تحریم برای تسلیم نشدن یک موضوع است و هموار سازی مسیر برای سرعت بخشیدن به حرکت توسعه ای کشور مسأله دیگر است که باید مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۷۹۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰ - 25April 2016

اقتصاد مقاومتی هرگز به معنای انزوای اقتصادی ایران نیست

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری در مراسم گرامیداشت روز جهانی کارگر و تقدیر از کارگران نمونه شهرستان ری که در شرکت پالایش نفت تهران برگزار شد، با تاکید بر اینکه ملت ایران اهل جنگ نیست، اظهار کرد: ملت ایران صلحطلب است اما اگر جنگ بر آنها تحمیل شود، مثل دوران دفاع مقدس جانانه دفاع خواهند کرد، شهید میدهند، تسلیم نمیشوند و پیروز خواهند شد.

وی با بیان اینکه هیچ ملت و دولتی از تحریم و قطع روابط جامعه جهانی استقبال نمیکنند گفت: تحریمها یک ظلم بود و در واقع به معنای اشغال سرزمین اقتصادی ما به وسیله دشمنان متجاوز بود. پس همانطور که در دوران دفاع مقدس مردم و مسئولان برای آزاد سازی کشور مجاهدت کردند و شهید دادند در عرصه دیپلماسی نیز باید فداکارانه اقدام میشد تا تحریمها برداشته شوند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت یازدهم با حمایت و هدایتهای مقام معظم رهبری و مردم و با مجاهدت تیم مذاکره کننده در راستای برطرف شدن تحریمها تلاش کرد، گفت: امروز دولت سربلند است و در پرتو به ثمر نشستن تلاشها همه تحریمها لغو شده و به خصوص پرونده PMD بسته شده است.

وی درباره حساسیت پرونده PMD گفت: آقای ظریف در آغاز کار، بسته شدن پرونده PMD را شبیه محال می دانستند که این کار با تلاشهای پیگیرانه محقق شد.

انصاری با اشاره به اینکه مجاهدتهای سختی انجام شده و مذاکرات نفس گیر و عزت مندانهای اتفاق افتاد، گفت: مذاکره کنندگان با تمام قدرتهای جهانی بیش از 18 ماه متوالی بر سر منافع ملت ایستادند و مقاومت کردند و گام به گام برای تبیین خواستههای مردم بر اساس تئوری برد- برد پیش رفتند چرا که امروز هیچ کشوری در دنیا تئوری برد- باخت را قبول ندارد.

وی با اشاره به اینکه امروز آثار لغو شدن تحریمها آشکار میشود، تصریح کرد: عدهای دلواپس در کشور عجله دارند اما همینها وقتی که تحریمها وضع میشد میگفتند ورق پارهای بیش نیست و تاثیری ندارد اما حالا که سه ماه از برجام گذشته نگران نتیجه هستند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در مدت سه ماه بعد از برجام مسأله سوئیفت حل شده، تحریمهای دارویی، قطعات کشتیرانی و هواپیمایی برطرف شده است و مسافرتهای بسیاری در حد مقامات عالی رتبه کشورهای دنیا به ایران انجام میشود و از مقامات ایرانی برای سفر به این کشورها دعوت میشود، گفت: تیمهایی که به ایران سفر میکنند همه متشکل از مسئولان اقتصادی، بازرگانی و مقامات عالی رتبه هستند که تنها برای گردش به ایران نمی آیند بلکه اهداف سرمایهگذاری دارند.

انصاری با اشاره به اینکه در شرایط مذاکره و وجود سایه تحریمها در سال 94 بازرگانی غیر نفتی ما به تراز مثبت رسید گفت: هنوز آغاز راه هستیم و گامهای بلندی در عرصه توسعه کشور و به خصوص بحث کشاورزی پیش رو داریم.

وی با اشاره به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل افزود: دولت با همه توان و اعتبار این نسخه شفابخش را نقشه راه خود قرار داده و آقای جهانگیری در این راستا مسئولیت دارد و به تک تک دستگاههای اجرایی برنامههای اقتصاد مقاومتی در سال 95 را ارائه کردند که در حال اجرا است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت از آغاز به کار خود تا به حال توانسته ذخایر استراتژیک کشور را به میزانی برساند که از تاریخ بعد انقلاب تا کنون و حتی پیش از انقلاب بی سابقه است، تصریح کرد: برای بیش از ده ماه ذخیره گندم داریم که عمدتا از تولیدات داخلی تهیه شده است، در حالیکه در آغاز کار دولت ذخیره گندم در برخی استانها به سه روز رسیده بود.

انصاری با بیان اینکه امروز استان خوزستان به کارخانه بزرگی برای تحویل اراضی زیر سدها تبدیل شده است، گفت: در سال سوم کار دولت طرح اراضی خوزستان مراحل نهایی خود را طی میکند که البته پیشنهاد این کار در سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان مطرح شده بود.

وی با بیان اینکه برخی اقتصاد مقاومتی را انزوای اقتصادی معنا میکنند گفت: اقتصاد مقاومتی هرگز به معنای انزوای اقتصادی ایران نیست بلکه اقتصاد مقاومتی درون زا و برون نگر است یعنی با تکیه بر دارایی های داخل کشور که مهمترین آن نیروهای انسانی هستند و البته در تعامل سازنده با دنیا.

انصاری با اشاره به اینکه امروز در دنیا سالانه دو هزار میلیارد دلار گردش اقتصادی در حوزه غذای حلال اتفاق می افتد، خاطر نشان کرد: غذای حلال مسأله جدیدی در دنیا است که حتی غیر مسلمانان امروزه از کالای حلال استقبال میکنند. جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر تقریبا در این بازار غایب است در حالیکه ایران تنها کشوری است که هر چه در آن تولید میشود مطابق شاخصهای حلال است لذا جمهوری اسلامی ایران باید حداقل ده درصد از بازار غذای حلال را در دنیا به خود اختصاص دهد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی درونزا و برونگر است گفت: در اقتصاد مقاومتی ایران با کل اقتصاد جهان ارتباط دارد و البته باید از تک محصولی بودن و خام فروشی فاصله بگیرد.

وی با بیان اینکه برای پیوند اقتصاد ایران با جهان چارهای جز تعامل سازنده با جهان نداریم گفت: با ادبیات پرخاشگری و فحاشی نمیشود ارتباط برقرار کرد البته در برابر دشمن و صهیونیست ها مقاوم هستیم.

انصاری با اشاره به اینکه شعار اسلام، سلام و پاسخ سلام دادن حتی در نماز واجب است گفت: دین ما دین صلح است اما مقابل زورگویی هم میایستیم.

وی با اشاره به اینکه فضای ایران هراسی و شیعه هراسی در دنیا ایجاد شده بود و شهدای ما نشانه خشونت معرفی کرده بودند، گفت:شهدای ما نشانه دفاع از سرزمین و ناموسمان هستند وزمانی که به ما تجاوز شده بود دست متجاوزان را قطع کردند و جمهوری اسلامی ایران در 36 سال گذشته به هیچ کشوری حمله نکردند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به این رئیس دولت یازدهم با منطق موضوع جهان عاری از خشونت را در سازمان ملل مطرح کردند، گفت: امروز در کشور امنیت، آرامش و نشاط داریم اما باید بدانیم که نمیشود فقط به پول نفت و بودجه دولت چشم داشته باشیم بلکه باید به فکر آینده فرزندانمان نیز باشیم.

وی با بیان اینکه تنها راه توسعه سرمایهگذاری است، خاطر نشان کرد: باید امنیت فضای کسب و کار و امنیت شغلی کارگر و نشاط جامعه تولیدگر تقویت شود که این با همبستگی و همراهی و توسعه روابط با جامعه جهانی امکان پذیر است.

انصاری با ابراز امیدواری از این که مخالفان دولت به انتقاد بسنده کنند، خاطر نشان کرد: عده ای در داخل دانسته و ندانسته دولت را تحت فشار تبلیغاتی قرار میدهند که عملا همسو با فشار اسرائیل عربستان سعودی و لابی صهیونیستها است. برخلاف فضای مسمومی که از صحبت های آقای سیف در جامعه منتشر شده است گزارشاتی خوبی توسط ایشان و آقای ظریف از روند مذاکرات در دولت ارائه شده و امیدواریم رسانهها و صدا و سیما بدون بزرگنمایی عیبها خدمات دولت را برای جامعه روشنگری کنند تا روح امید در جامعه دمیده شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ابتدای صحبتهای خود ضمن تبریک به مناسبت بزرگداشت روز کارگر گفت: در عرصه میدان عمل عامل اصلی خلاقیت و تولید، کارگران هستند که جان و مال و آسایش خود را به میدان خلاقیت میآورند تا جامعه سعادتمند شوند. پس وظیفه اخلاقی و قانونی همه مسئولان است که بستر را برای خدمت بیشتر مجاهدات عرصه کار و تولید فراهم کنند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و آغاز به کار مجلس دهم در اوایل خردادماه گفت: با ترکیبی که مردم در انتخابات هفتم اسفند برای مجلس دهم رقم زدند به نظر میرسد این مجلس با مشی اعتدالی بیشتری شکل گرفته باشد و دولت نیز برای همکاری با مجلس اعلام آمادگی میکند تا با هم فکری نمایندگان ملت قوانین راهگشا در عرصه اقتصادی تصویب شود.

انصاری همچنین در بخش دیگری از صحبتهای خود در تقدیر از کارگران، مدیران و بخشهای تولیدی شهر ری گفت: در مورد تجزیه حوزه انتخابیه شهرستان ری و حتی لواسانات باید اقدامات لازم صورت گیرد تا انتخابات در این حوزهها راحتتر برگزار شود و دسترسی مردم این شهرستان به نمایندگان شان راحتتر باشد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار