مهندس ضرغامی:

روی خوش نشان دادن دشمنان به خاطر ترس از قدرت مسلمانان است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر دشمنان به ما روی خوش نشان می‌دهند به دلیل ترس از قدرت مسلمانان است؛ به همین خاطر نباید نسبت به کید دشمنان غفلت کنیم؛ چرا که در غیر این‌صورت غافلگیر می‌شویم.
کد خبر: ۸۰۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴ - 29April 2016

روی خوش نشان دادن دشمنان به خاطر ترس از قدرت مسلمانان است

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، سید عزتالله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی پیش از خطبههای این هفته نمازجمعه تهران طی سخنانی پیرامون تفکرات شهید مطهری که در آستانه سالروز ترور این علامه شهید مطرح شد، اظهار داشت: یکی از مشخصترین موضوعاتی که شهید مطهری به آن پرداخته و امروز در شرایط فعلی هم موضوعیت دارد مربوط به تفسیر آیات سوره ممتحنه است؛ لذا به جوانان و مسئولان توصیه میکنم این تفسیر را مطالعه کنند.

وی افزود: این آیات مربوط به استکبارستیزی و شناخت دشمنان است، و مطالعه آن باعث میشود مرزبندی خود با کسانی که با اسلام سرِ ستیز دارند، را تعیین کنیم.

ضرغامی عنوان کرد: این تفسیر شهید مطهری مربوط به آیات صلح حدیبیه است؛ در واقع او به تدبیر جالبی که پیامبر(ص) در امضای صلح موقتی حدیبیه اتخاذ کرد، اشاره میکند.

وی ادامه داد: در این صلح مقرر شده بود چنانچه مسلمانی از مدینه به مکه فرار کرد او همانجا بماند و اما اگر یکی از ساکنین مکه با فرار به مدینه آمد و مسلمان شد، او را به مکه بازمیگردانند؛ البته در صورتی که تعدی به او صورت نگیرد؛ البته هر چند برخی مسلمانان با این صلح مخالف بودند، ولی پیامبر آن را قبول کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شهید مطهری در تفسیر این اقدام پیامبر میگوید: «کسی که در مدینه به اسلام ایمان آورده و بعد به مکه فرار میکند، ایمان این شخص هیچ ارزشی ندارد؛ اما وقتی کسی که با فرار از مکه به مدینه میآید و مسلمان میشود چنانچه جان او را تأمین کنند، این شخص باید به مکه بازگردد، تا به ترویج اسلام بپردازد».

وی توضیح داد: این افرادی که به مکه بازمیگشتند در واقع هر کدام خود یک رسانه و بودند و با تبلیغ خود شرایط را برای فتح بدون خونریزی مکه توسط مسلمانان آماده ساختند؛ بنابراین اگر مسلمانان مکه را بدون خونریزی فتح کردند به این دلیل بود که مکه قبلا توسط افرادی که به آن اشاره شد، فتح شده بود.

ضرغامی همچنین با اشاره به تفسیر شهید مطهری مبنی بر اینکه وقتی با دشمن مواجه میشویم باید بدانیم با چه پدیدهای روبرو هستیم، گفت: قرآن هشدار میدهد کسانی که با اسلام و مسلمین ستیزهجویی دارند، دوستی کنیم، روزی «زهرشان را میریزند»؛ به عبارت دیگر اگر روی خوش نشان میدهند به دلیل ترس از قدرت شماست؛ به همین خاطر نباید نسبت به کید دشمنان غفلت کنیم؛ چرا که در غیر این صورت غافلگیر میشویم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آیات قرآن وقتی با دشمنان که القای مودت و دوستی میکنند، ارتباط برقرار کنیم، در صورت تسلط یافتن کفر میورزند، تصریح کرد: آن روزی که دشمن بر شما دست یابند و مسلط شوند، دست و زبانشان را به روی شما باز میکنند؛ بنابراین بازخوانی این آیات و تفاسیر آن که با شرایط فعلی هم بسیار منطبق است، را به همه توصیه میکنم.

ضرغامی با بیان اینکه شهید مطهری در پاسخ به شبهات و شبههآفرینان با سعه صدر، اخلاقمداری و متانت رفتار میکرد، گفت: شهید مطهری پیشنهاد داده بود برای کسانی که مبلغ اصول مارکسیسم هستند یک کرسی رسمی در دانشگاه تهران برپا کنند، تا این افراد بیایند و حرفشان را بزنند و زمینه لازم برای پاسخگویی به اعتقادات آنها فراهم شود.

وی با بیان اینکه "اخلاق" گمشده امروز جامعه گفتمانی ماست، اظهار کرد: ما کمطاقت شدهایم؛ صبوری نمیکنیم و برای شنیدن حرفهای مخالفان کمتر وقت میگذاریم؛ در حالی که رهبری چندین بار در سال به دانشجویان اجازه میدهند تا بیایند و آزادانه پرسشهایشان را در محضر ایشان مطرح کنند؛ اما برخی ظرفیت پذیرش اینگونه برخورد را ندارند.

رئیس سابق سازمان صداوسیما با بیان اینکه شهید مطهری دانش بهروزی داشت و از آخرین نظرات اندیشمندان مکاتب گوناگون آگاه بود، عنوان کرد: برخی به شهید مطهری ایراد گرفته بودند که ایشان چون بسیاری از کتب مکاتب گوناگون را از زبان اصلیشان که انگلیسی یا آلمانی بوده، نخوانده و فقط به ترجمهها یا گفتوگو با اساتید بسنده کرده، نمیتواند درباره آنها به خوبی اظهارنظر کند؛ اما کتاب کاپیتال (سرمایه) مارکس چیز پیچیدهای نبوده است که بگویم شهید مطهری متوجه آن نشده و آن را نفهمیده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شهید مطهری از هیاهوی مخالفان و از توقعات هواداران خود تأثیری نمیگرفت، گفت: امروز برخی شخصیتهای سیاسی اسیر هواداران خود هستند و فکر میکنند اگر چیزی را خلاف انتظار هوادارانشان بگویند پایگاه سیاسی و اجتماعی خود را از دست میدهند؛ در حالی که شهید مطهری هرگز تحت تأثیر هواداران و یا جوسازی مخالفان خود قرار نمیگرفت.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار