موافقت مجلس با دو فوریت اصلاح اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز خود با دوفوریت طرح اصلاحیه اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال 1392 برای اجرا در سال 1395 موافقت کردند.
کد خبر: ۸۰۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲ - 01May 2016

موافقت مجلس با دو فوریت اصلاح اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ با اصلاح اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو، تغییراتی در نحوه پذیرش دانشجو در سال 95 به وجود خواهد آمد و سوابق تحصیلی سه سال آخر متوسطه در آزمون سراسری تأثیرگذار خواهد بود.

رضا صابری عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در توضیح این دوفوریت، گفت: در حال حاضر استدلال شورای سنجش و پذیرش دانشجو این است که این قانون توانسته روند پذیرش دانشجو در کشور را به شکل مناسبی انجام دهد. یکی از ظرفیتهای خوب این قانون اعمال سوابق تحصیلی بر اساس امتحاناتی است که نمرات آنها به صورت سراسری و استاندارد برگزار میشود، اما بر اساس رأیی که دیوان عدالت اداری صادر کرده نگرانیهایی برای دانشآموزان پیش آمده است.

او ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که اصلاحات عبارتی ایجاد شود تا نگرانی داوطلبان کنکور را برطرف و با اصلاح آن آرامش را در کشور ایجاد کنیم. با توجه به پیش رو بودن کنکور امسال و ضرورت اصلاح این قانون از نمایندگان میخواهم با دوفوریت این طرح موافقت کنند.

در ادامه مهرداد لاهوتی در مخالفت با دوفوریت این طرح اعلام کرد: نیازی به بازنگری این طرح نیست و اگر دیوان عدالت اداری هم رأی صادر کرده باید در مورد آن رفع نگرانی کرد. در حال حاضر دو ماه با کنکور فاصله داریم و طبق آییننامه داخلی مجلس اگر ظرف 72 ساعت این طرح را بررسی نکنیم خساراتی به کشور وارد نخواهد شد.

حاجی دلیگانی، نماینده موافق دوفوریت این اصلاحیه نیز با اشاره به نگرانی دانشآموزان، گفت: فرزندان این کشور نگران هستند. کمیسیون آموزش باید با دقت این قانون را بررسی و به نحوی اصلاح کند که در آینده ثبات قانون داشته باشیم و کسانی که وارد مقطع متوسطه میشوند از همان سال اول بدانند که نمراتشان تا چه میزان در روند پذیرش دانشگاه موثر است.

با این حال هادی قوامی نماینده اسفراین در مخالفت با دوفوریت اصلاح اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو تأکید کرد که این طرح فوریت ندارد.

این نماینده مجلس گفت: اینکه این طرح بعد از دو سال اصلاح میشود نشان میدهد درست و جامع و مانع دیده نشده. خیلی از دانشآموزان به دیوان عدالت اداری شکایت میکنند و میخواهند جلوی طرح گرفته شود. لحاظ کردن سوابق آموزشی در پذیرش دانشگاه،رقابت منفی در آموزش و پرورش ایجاد میکند و کسی که معدلش بالاتر باشد جایگاهش ارتقاء پیدا میکند در حالی که معلوم نیست شرایط اخذ نمرات استاندارد و طبیعی بوده است. لذا این مسأله تبعیض و بی عدالتی ایجاد میکند.

او سپس از حجم بالای طرحهای اصلاحی در دستور کار نمایندگان نیز انتقاد کرد و گفت: ما در این زمینه مشکلات جدی داریم. اگر چنین دوفوریتی را تصویب کنیم معلوم نیست چه اثراتی در جامعه میگذارد.

به گزارش ایسنا، در پایان کمال علیپور نماینده موافق این دوفوریت نیز بر لزوم رفع نگرانی خانواده بیش از یک میلیون دانشآموز تأکید کرد و گفت: اگر تصمیمی برای رفع این مشکل گرفته شود، تصمیم درستی است.

پس از پایان صحبتهای موافقان و مخالفان، باهنر که ریاست جلسه را بر عهده داشت اعلام کرد که وزارت بهداشت و وزارت علوم با اصلاح این طرح موافقاند.

سپس دوفوریت طرح اصلاحیه اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو به رأی گذاشته شد که نمایندگان با 139 رأی موافق با آن موافقت کردند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار