صندوق توسعه حمل‌ونقل با سرمایه 200 هزار میلیارد ریالی تاسیس می‌شود

مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور با تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل موافقت کرد.
کد خبر: ۸۰۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴ - 02May 2016

صندوق توسعه حمل‌ونقل با سرمایه 200 هزار میلیارد ریالی تاسیس می‌شود

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ براساس این مصوبه مجلس، به منظور ایجاد سازوکارهای تأمین منابع مالی پایدار برای توسعه زیرساخت و ناوگان حمل و نقل کشور تشویق، حمایت و مشارکت در سرمایهگذاری زیرساختها، بیمه سرمایهگذاریها در حوزه حمل و نقل و مشارکت در ساخت، توسعه و نگهداری شبکهها و زیرساختها، صندوق توسعه حمل و نقل با سرمایه اولیه 10هزار میلیارد (000/000/000/000/ 10) ریال از منابع عمومی دولت و یکصدونودهزار میلیارد (000/000/000/000/ 190) ریال از داراییهای دولت که در اختیار وزارت راه و شهرسازی، سازمانها و شرکتهای تابعه و وابسته به آن قرار دارد، با استفاده از منابع پیشبینی شده در این ماده و نیروی انسانی موجود وزارت راه و شهرسازی و با شخصیت حقوقی مستقل دولتی وابسته به وزارت راه و شهرسازی تشکیل میشود.

این صندوق، طبق اساسنامه خود و در چارچوب مصوبات هیأت امناء متشکل از وزرای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور توسط هیأت عامل، فعالیت میکند.

همچنین شرایط و مقررات فعالیت، منابع، مصارف، انحلال، ارکان صندوق، وظایف و اختیارات هیأت امناء و هیأت عامل، به موجب اساسنامه آن صندوق است که بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، حداکثر ظرف مدت سهماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران میرسد. در صورت انحلال صندوق، کلیه اموال و داراییهای آن پس از کسر تعهدات و بدهیها، به دولت تعلق دارد. فعالیتهای صندوق از هرگونه مالیات و عوارض معاف است.

براساس این مصوبه مجلس، منابع صندوق عبارتند از:

الف- سرمایه اولیه دولت از طریق سازوکار بودجههای سنواتی تأمین میشود.

ب- تمام یا بخشی از عوارض خودرو، جاده، سوخت که در قوانین درج گردیده است بر اساس اساسنامه مصوبه هیأت دولت.

پ- درآمدهای حاصل از طرحهای دولتی که بهرهبرداری و نگهداری آن به بخش غیردولتی واگذار میشود.

ت- درآمدهای حاصل از پروژههای مشارکتی که استهلاک اصل و فرع سرمایهگذاری آن اتمام یافته و به دولت منتقل شده است.

ث- درآمد حاصل از واگذاری املاک و اراضی مازاد وزارت راه و شهرسازی.

به گزارش ایسنا، همچنین در این ماده از لایحه مذکور انجام کلیه عملیات پولی صندوق صرفاً از طریق بانکهای دولتی و غیردولتی طرف قرارداد عاملیت با صندوق، صورت میگیرد. صندوق موظف است منابع مالی خود را صرفاً در بانکهای طرف قرارداد، سپردهگذاری نماید و اعطای تسهیلات و ارائه تضامین به متقاضیان متناسب با سپردهگذاری صندوق نزد بانکهای عامل صورت میپذیرد.

این مصوبه با 122 رأی موافق، 61 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در مجلس مورد موافقت قرار گرفت.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار