جابری انصاری خبر داد:

برگزاری اولین دور مذاکرات ایران و کانادا

سخنگوی وزارت خارجه از برگزاری اولین دور مذاکرات نمایندگان ایران و کانادا در چارچوب روابط دوحانبه در نیویورک خبر داد.
کد خبر: ۸۰۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰ - 02May 2016

برگزاری اولین دور مذاکرات ایران و کانادا

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ حسین جابری انصاری در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: در سفر رییس جمهور کره جنوبی به تهران ۴۴ تفاهم نامه امضا خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین ادامه داد: رییس جمهور کره جنوبی با مقام معظم رهبری و رییس جمهور دیدار میکند.

وی از سفر رییس کابینه و وزیر خارجه ترکمنستان در ۱۸ اردیبهشت به تهران خبر داد.

مجموعهای از اقدامات برای استیفای حقوق ایران در حال پیگیری است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین نتایج پیگیری حکم دادگاه آمریکایی در مصادره دو میلیارد دلار داراییهای ایران گفت : این موضوع با توجه به کمیتهای که در هیات وزیران به سرپرستی رئیس جمهور تشکیل شد در حال پیگیری است و نتایج را رئیس جمهور اعلام میکند. همچنین اقداماتی در سطح وزارت خارجه در حال پیگیری است که شاخصه آن نامه وزیر خارجه کشورمان به دبیر کل سازمان ملل است.

وی ادامه داد: در پی این اقدام سخنگوی دبیر کل، آمادگی سازمان ملل برای پیگیری درخواست ایران و به کارگیری مساعی جمیله مابین دو کشور را اعلام کرد. همچنین سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت خارجه فرا خوانده شد و یادداشت رسمی ایران به خاطر اقدام غیر قانونی آمریکا تحویل او شد و وی قول داده است که این یاددشت به آمریکا ارسال شده و پاسخ دریافتی را به جمهوری اسلامی ایران اعلام کنند. به طور کلی مجموعهای از اقدامات برای استیفای حقوق ایران در حال پیگیری است.

استمرار بحران سوریه تداوم یک فاجعه بزرگ انسانی است

جابری انصاری درباره اقدامات و مواضع ایران در ضرورت توقف حملات در حلب سوریه تصریح کرد: استمرار بحران سوریه تداوم یک فاجعه بزرگ انسانی است و اقدام جدی و همه جانبه تمامی طرفها را برای جلوگیری از این فاجعه انسانی ضروری میکند. گروه ها و کشورهایی که ادعای ضرورت خاتمه دادن به کشتار و خشونت در سوریه را دارند به طور مکرر موازین انسانی چنین درگیریهایی را نقض کردهاند. ایران استمرار بحران سوریه را ادامه ابعاد فاجعه انسانی میداند و تلاش خود را برای حل سیاسی و مسالمت آمیز این بحران به کار گرفته و میگیرد اما خروج از وضعیت فاجعه آمیز در سوریه و رسیدن به راه حل سیاسی منوط به آن است که دیگرانی که تحقق خواسته هایشان را از طریق خشونت و درگیری پیگیری میکنند بپذیرند که این روش منفعتی برایشان ندارد و امیدوارم فهم مشترک برای رسیدن به یک راه حل سیاسی در سوریه بین کشورهای مختلف منطقه ایجاد شود.

وی ادامه داد: این فهم مشترک کمک میکند تا راه حل سیاسی بین طرفهای سوری برای رسیدن به یک انتخابات سراسری فراهم شود و امیدواریم هر چه زودتر زمینه این کار فراهم شود.

اولین دورگفتوگوهای ایران و کانادا اخیرا در نیویورک انجام شده است

خبرنگاری از جابری انصاری پرسید : با توجه به ابراز تمایل دولت کانادا برای برقراری روابط سیاسی و بازگشایی سفارت خانه در تهران تاکنون چه اقدامات و تحولاتی صورت گرفته است که وی پاسخ داد: قطع رابطه بین ایران و کانادا تصمیم دولت قبلی کانادا بوده که تصمیمی غیر منطقی و برخلاف منافع دو کشور بوده است و در شرایط پسابرجام دولت جدید کانادا آمادگی و علاقه خود را برای اعاده روابط سیاسی و دیپلماسی اعلام کرد و بین دو کشور توافق شد تا گفتوگوهایی صورت گیرد.اولین دور این گفتوگوها اخیرا در نیویورک انجام شده است . البته روند گفتوگوها زمانبر و مبتنی بر احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی هر یک از کشورها است. با توجه به تغییر سیاست کانادا برای اعاده روابط با جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا دراین مسیر حرکت کند.

همه طرفهای سیاسی عراق را به آرامش دعوت میکنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگر درباره تحولات اخیر در عراق با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همه طرفهای سیاسی عراق را به آرامش و ایجاد فضای مناسب برای حل و فصل مسائل جاری از طریق گفتوگو و تفاهم سیاسی دعوت میکند افزود: حفاظت از دستاوردهای سیاسی ملت و دولت عراق در سالهای گذشته و التزام نسبت به حاکمیت قانون ضامن تعمیق ثبات و توسعه و وفاق ملی عراق است و امیدواریم مسائل جاری با درایت دولت ، ملت و جریان های سیاسی و با رهنمودهای مراجع تقلید به نفع آحاد ملت حل و فصل شود تا زمینه تحقق امن ملی برای رویارویی همه جانبه با تروریسم و فساد به عنوان مطالبه مجموعه گروهها و نخبگان سیاسی عراق فراهم شود. تمرکز بر این دو مسأله اصلی که مسأله روز عراق است نیازمند گفتوگوی جدی بین همه جریان های سیاسی ، احزاب و گروههای عراقی است و امیدواریم زمینه این گفتوگوی سیاسی فراهم شود. ما نیز اعلام آمادگی میکنیم که از همه ابزارها برای تسهیل گفتوگوهای سیاسی در صورت تمایل استفاده کنیم.

عربستان در منطقه با بحران مصداقیت مواجه است

سخنگوی وزارت خارجه درباره تلاش عربستان برای تشدید درگیریها در منطقه به ویژه در سوریه و ایجاد مانع بر سر صلح و آتش بس اظهار کرد: عربستان برخی اقدامات پوششی را برای پنهان سازی اقدامات عملی خود انجام میدهد. اقداماتی از جمله شکلگیری ائتلافهای ضد تروریستی و امنیتی بین کشورهای منطقه. اما تا وقتی این کشور اقداماتش را در یک مسیر و شعارها و مواضعش را در مسیر دیگر پیش می برد تلاش هایش برای صلح در سوریه مصداقی ندارد. عربستان در منطقه و جهان با بحران مصداقیت مواجه است و بسیاری از شعارهایی که میدهد چون مبنای عملی ندارد از سوی بسیاری از بازیگران منطقه و جهان جدی گرفته نمیشود.

مصادره داراییهای ایران از سوی آمریکا، نقض صریح قوانین بینالمللی است

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری درباره مصادره دو میلیارد دلار دارایی های ایران از سوی یک دادگاه آمریکایی تصریح کرد: ما بارها اعلام کرده ایم اقدام این دادگاه نقض صریح قوانین بینالمللی است و استنادات و استدلال های خود را در نامه وزیر خارجه به دبیر کل سازمان ملل عنوان کردیم. طبیعی است طرف مقابل در مقابل واکنش تند ایران به این رای از اقدام خود دفاع میکند اما این دفاع لزوما به معنی منطقی بودن اقدام صورت گرفته نیست.

عربستان سعی دارد اختلافات و تحولات موجود در منطقه را اختلافات طایفهای نشان دهد

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین به تهران و برخی جوسازی ها در رسانههای کشورهای منطقه گفت: دبیر کل جنبش جهاد اسلامی با مقامات مختلف کشورمان از جمله مقام معظم رهبری دیدار داشتند که اخبار آن منتشر شد اینکه برخی کشورها به دنبال تصویر سازی از مشکلات و اختلافات در منطقه به عنوان اختلافات طایفه ای و قومی هستند سیاست آشکاری است که از سوی برخی کشورها از جمله عربستان دنبال میشود. آنها سعی دارند اختلافات و تحولات موجود در منطقه را اختلافات طایفه ای نشان دهند چرا که در روند تحولات زمانه خود و مطالبات داخلی مردمشان و پاسخ به این مطالبات ناتوان هستند. از این رو سعی دارند اختلافات و تحولات را فرقه ای و طایفه ای جلوه دهند و با تعقیب موضوعات سیاسی از روند تحولات طبیعی برای خود قدرت کسب میکنند. البته این پاک کردن صورت مسأله است. تعجب ما از برخی کشورهای دوست است که تحت تاثیر سیاست تفرقه افکنانه عربستان قرار گرفته و سیاست هایشان را تغییر داده و به اختلافات منطقهای دامن می زنند.

وی ادامه داد: ایران سیاست خود را در تعامل با کشورهای مختلف در منطقه به طور روشن و آشکار دنبال کرده و امیدواریم با همراهی کشورهای دیگر فهم مشترکی بین نخبگان این کشورها ایجاد شود .

آخرین تصمیمگیریها درباره حج بر اساس مواضع عربستان اتخاذ میشود

جابری انصاری در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه آقای اوحدی اخیرا اعلام کرده است تصمیم گیری درباره حج به شورای عالی حج واگذار شده است موضع وزارت خارجه در این شورا چه خواهد بود گفت: همانطور که قبلا اعلام کردم دولت عربستان در مسیر رایزنی ها ایجاد تاخیر کرد و گفت وگوها به کندی انجام شد. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران درخواست فوق العاده و ویژه ای از عربستان نداریم جز اینکه این دولت به وظایف طبیعی و بدیهی خود به عنوان میزبان مناسک حج عمل کند. آنچه تاکنون از رفتار عربستان مشاهده شده این است که در ادامه تناقض بین سیاستهای اعلامی و اعمالی این کشور در بحث حج نیز تناقض وجود دارد. عربستان اعلام کرده است که مسأله حج خارج از مباحث و اختلافات سیاسی بررسی میشود اما عملا همه مسائل از جمله موضوعات ورزشی را به اختلافات سیاسی آغشته کرده است و به کارشکنی در تحقق خواستههای کاملا بدیهی و طبیعی ایران در چارچوب قوانین بینالمللی مبادرت ورزیده است.

وی ادامه داد: ما خواستار حفظ سلامت حجاج و برگزاری طبیعی حج و سفر حجاج ایرانی در کمال امنیت به این کشور هستیم و می خواهیم که براساس رویههای سال گذشته مناسک حج اجرا شود. اگر روند فعلی رفتار و عملکرد عربستان ادامه یابد و تا زمان های پایانی تغییری در سیاست اشتباه عربستان صورت نگیرد دولت این کشور مسئول ایجاد مانع بر سر راه حجاج ایرانی خواهد بود و این پرونده هم به مجموعه پرونده های عربستان در نقض آشکار قوانین بینالمللی اضافه خواهد شد.

وی گفت: مرجع تصمیم گیری در رابطه با حج، سازمان حج و زیارت به لحاظ اجرایی است اما تصمیم گیری در رابطه با موضوع حج امسال در شورای عالی حج انجام میشود که وزارت خارجه نیز عضوی از این شورا است و آخرین تصمیمگیریها بر اساس مواضعی که عربستان اتخاذ میکند به دست خواهد آمد.

اگر درخواست ایرلند برای بازگشایی سفارتش رسمی باشد، نگاه مثبت داریم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرنگاری در رابطه با درخواست ایرلند برای بازگشایی سفارتش در تهران اظهار کرد: دولت ایرلند در سال 2011 به خاطر مشکلات مالی سفارت خود در تهران را بست. ما نیز موضع گیری جدید دولت ایرلند را دیده ایم و طبیعی است این چنین اقداماتی باید از مسیر رسمی خود دنبال شود. اگر چنین درخواست رسمی صورت گیرد ما با نگاه مثبت به آن می پردازیم. معتقدیم این درخواست دولت ایرلند از اقدامات و گشایش های پسابرجامی است.

جابری انصاری در خصوص ادعای فرزند لوینسون مبنی بر اینکه با مقامات ایرانی در ماه های گذشته در تهران دیدار و گفتوگو کرده است گفت: این سوال را بررسی کرده و در آینده به آن پاسخ خواهم داد.

احکام دادگاههای آمریکا، نوعی بیاعتمادی کامل را در ایران ایجاد کرده است

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید چقدر این اطمینان وجود دارد که آمریکایی ها برای پرداخت پول آب سنگین خریداری شده از ایران مطابق رفتاری که با دو میلیارد دارایی ایران انجام داده اند ، برخورد نکنند؟ که وی پاسخ داد: نحوه برخورد غیر منطقی با بلوکه کردن دارایی بانک مرکزی با صدور حکم اخیر دادگاه آمریکایی و نیز احکام سابقی که در رابطه با ایران صادر شده نوعی بی اعتمادی کامل را در ایران نسبت به اقدامات آمریکا ایجاد کرده است. در بحث آب سنگین طرف قرارداد سازمان انرژی اتمی است. همه تدابیر لازم اجرایی برای اطمینان از حصول مبلغ قرارداد پیشبینی شده است.

گزینه ما استمرار همکاری راهبردی بین ایران و ترکیه است

خبرنگار دیگری از جابری انصاری دررابطه با اظهارات اخیر رحیم صفوی مبنی براینکه باید در روابط ایران و ترکیه بازنگری انجام شود پرسید که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران و راهبردهای اساسی مطابق قوانین کشور توسط رهبری ، رئیس جمهور و وزیر خارجه اعلام میشود. طرح نظرات مختلف از سوی شخصیت های دیگر همانطور که در همه جای دنیا نظرات شخصی قلمداد میشود در ایران هم همین گونه است و این مسأله هم هیچ مانعی ندارد اما آنچه تصمیم ایران درباره روابط با ترکیه است و بارها از سوی مقامات عالی اعلام شده گسترش روابط ایران با ترکیه است. ما دو کشور همسایه بزرگ با تاریخ طولانی و دارای روابط عمیق هستیم البته اختلافات خاصی هم داشته ایم و در سالهای اخیر در تفسیر تحولات منطقه در ابعادی از آن دیدگاه های متفاوتی بین این دو کشور وجود داشته است. اما گزینه ما استمرار همکاری راهبردی بین دو کشور است.

وی گفت: ادامه بحران های فعلی در منطقه به مصلحت دولت های منطقه ، ترکیه و ایران نیست و امیدواریم با فهم مشترک و همراهی دولت مردان ترکیه تفاسیر اشتباه از تحولات اصلاح شود. متاسفانه برخی اقدامات و اظهارات مقامات ترکیه مبتنی بر تفسیرهای اشتباهی است که از تحولات منطقه وجود دارد .

رسیدگی به موضوع پناهجویان در وزارت خارجه دنبال میشود

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص برخی اخبار مبنی بر خودسوزی و یا ناپدید شدن پناهجویان ایرانی در برخی کشورها هستیم اظهار کرد: شنیدن چنین اخباری دردآور و تاسف بار است و امیدواریم با ابزارها و برنامه های توسعه ملی در کشور بتوانیم برای همه اتباع خود احساس زندگی همراه با کرامت ، رفاه و تامین نیازهای طبیعی را هر چه بیشتر فراهم کنیم تا زمینه به وجود آمدن چنین مسائلی فراهم نشود. در عین حال در مسیر برنامههای ملی اهتمام به این موضوع و معالجه مشکلاتی که برای برخی پناه جویان به وجود آمده در سطح سیاسی ، کنسولی و وزارت خارجه دنبال میشود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی دولت ها با موازین غیر اصولی وغیرمنطقی به صحنه پردازی و ارائه تصاویر جنجالی از کشورهای خود می پردازند که موجب حرکت اتباع یک کشور به سمت این کشورها میشود و در مواجهه با مشکلات حرکت این اتباع به سمت کشور خود با سیاستهای اشتباه سعی در جلوگیری از ورود آنها به کشورهایشان می کنند. در عین حال وزارت خارجه مواجهه با این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و تلاش میکند اقدام فوری برای بهبود این وضعیت در پیش گرفته شود.

از فرصت های به وجود آمده در پسابرجام در تعامل با اروپا استقبال می کنیم

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برخی تلاش ها برای جلوگیری از گسترش روابط ایران و کشورهای اروپایی خاطر نشان کرد: روابط ما با کشورهای جهان از جمله اروپا در مسیر طبیعی خود قرار دارد و ما از فرصت های به وجود آمده در پسابرجام استقبال کرده و به علاوه کشورهای دیگر در این فرصت شناسی تمایل با گسترش روابط با ایران دارند. البته این رفت و آمدها بلافاصله آثار خود را نشان نمی دهد بلکه نماد تحولات جدید است . در این بین برخی کشورها به دنبال آن هستند تا مانع از برقراری این تعاملات شوند اما ما بر اساس منافع ایران رفت و آمدها و توافق ها را به طور حداکثری دنبال میکنیم و چالش های موجود بر سر راه را مدیریت کرده و سعی داریم پرانتز تاریخی ایجاد شده در تعاملات سیاسی ایران با کشورهای دیگر از جمله اروپا از دوره تحریم تا کنون را هر چه سریعتر برطرف کنیم.

سیاست ایران مبتنی بر انفعال و کوتاه آمدن نیست

جابری انصاری در پاسخ به خبرنگاری که نسبت به برخی سیاست ها و مواضع وزارت خارجه انتقاد کرده و رفتار وزارت خارجه را انفعالی دانست گفت: ما در سیاستها و برخورد با مسائل و کشورهای مختلف حد یقفهایی داریم اما این گونه نیست که در زمین طرف مقابل بخواهیم بازی کنیم. گاهی این محدودیت ها به کوتاه آمدن تفسیر میشود در حالیکه سیاست جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر انفعال و کوتاه آمدن نیست. ما هوشمندانه و مبتنی بر انتخاب اقدام میکنیم ممکن است انتخاب ما مورد مناقشه از سوی برخی گروهها ، شخصیتها قرار گیرد که البته از آن هم استقبال میکنیم. اما وقتی سیاستی مبتنی بر انتخاب و برداشت از موقعیت ها است غیرمنفعلانه و خردمندانه است.

وی ادامه داد: در برخی موضوعات تعمدانه سعی کرده ایم که در زمین برخی کشورها سعی که دارند با ایران رویارویی داشته باشند حرکت نکنیم و ما در این مسیر اهداف راهبردی خود را دنبال میکنیم. نحوه تنظیم ادبیات سیاسی ممکن است برای برخی این تصور را به وجود آورد که این سیاست منفعلانه است ما به نظر این افراد احترام می گذاریم اما باید به آنها بگوییم صبر کنید . جوجه را آخر پاییز می شمارند. دولت هایی که همه هستی نظام های خود را در تشدید درگیری قرار داده اند دیر یا زود مجبور به تسلیم در مقابل واقعیت ها و روند تحولات منطقه خواهند شد. جمهوری اسلامی ایران معرکه های خود را در طول تاریخ با آرامش مدیریت کرده است و با احساسات ، نفرت وسیاست های مبتنی بر برداشت های آنی به تحولات وارد نشده است. بلکه براساس تدبیر و عقلانیت منافع خود را دنبال کرده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار