۱۰محور کلیدی سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان؛

دشمن وقتی قدرت شما را ببیند، ناچار به عقب‌نشینی خواهد شد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از معلمان و نومعلمان سراسر کشور به مسایل مهمی اشاره کردند که مهمترین محورها در ادامه می‌آید.
کد خبر: ۸۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸ - 04May 2016

دشمن وقتی قدرت شما را ببیند، ناچار به عقب‌نشینی خواهد شد

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس؛ حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از معلمان و نومعلمان سراسر کشور به مسائل مهمی اشاره کردند که باید به آنها توجه ویژه داشت.

برنامه نظام سلطه برای نسل جوان ما

۱- ما برای تربیت نسل آینده در یک فضا و میدان خالی از رقیب قرار نداریم، بلکه با حریفی به نام «نظام سلطهی بینالمللی» مواجه هستیم.

.......متفکران غربی بارها گفتهاند که بهجای کشورگشاییهای استعماریِ قرن نوزدهم، بهترین و کمهزینهترین روش، تزریق فکر و فرهنگ خود به نسل جوان کشورها و تربیت زبدگان و نخبگانی است که همچون سربازان نظام سلطه عمل خواهند کرد.

ترویج زبان بیگانه چرا؟

۲- متأسفانه در برخی مواقع بهجای ترویج زبان فارسی، زبان انگلیسی ترویج میشود و اکنون کار به جایی رسیده است که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودکها کشیده شده است.

..... این موضوع بهمعنای مخالفت با یادگیری زبان خارجی نیست بلکه بحث اصلی، ترویج فرهنگ بیگانه در کشور و در میان کودکان، نوجوانان و جوانان است.

.... متأسفانه در کشور ما برای مقابله با این موضوع برنامهی خاصی وجود ندارد و میدان را برای گسترش فرهنگ بیگانه باز گذاشتهایم.

..... در شرایطی که آنها (در برخی از کشورهای غربی ) اجازهی ترویج زبان فارسی را نمیدهند، ما زبان و فرهنگ آنها را ترویج میکنیم، آیا این کار واقعاً عقلانی است؟

...... این سخنان بهمعنای تعطیل کردن آموزش زبان انگلیسی در مدارس نیست، بلکه بحث اصلی این است که بدانیم با چه حریفی مواجه هستیم و طرف مقابل چه برنامهریزیهای دقیقی برای تأثیرگذاری بر نسل آیندهی کشور دارد.

تحمل مخالف

۳- تحمل مخالف در جامعه نهادینه نشده است زیرا تا فردی مختصر طعنه ای می زند، با مشت به سینه او کوبیده می شود؛ این، یعنی عدم تحمل مخالف..

انتقاد از صدا و سیما

۴- سال گذشته هم درباره لزوم برنامه ریزی دقیق و صحیح صدا و سیما برای نسل جوان مطالبی بیان شد اما متأسفانه عمل نشده است.

.... صدا و سیما باید با استفاده از افراد صاحب اندیشه و متخصص، یک سرفصل کاری ویژه برای آموزش و پرورش داشته باشد.

..... باید در رسانه ملی با شیوههای هنرمندانه و کارشناسانه، برنامههایی برای اقناع فکری، روحی، دینی و علمی جوانان تهیه شود و برنامههای کنونی در برخی شبکهها به هیچ وجه با نیازها در این زمینه همخوانی ندارند.

بستن فضای مجازی عاقلانه نیست اما...

۵- کسی مخالف استفاده از فضای مجازی نیست بلکه موضوع اصلی این است که در چنین عرصه ای که لغزشگاه است باید زمینه استفاده صحیح فراهم شود نه آنکه فضای مجازی بصورت رها و غیرقابل کنترل باشد.
.... کسی به دنبال بستن فضای مجازی نیست، زیرا این کار عاقلانه نیست، اما چرا هنگامی که کشورهای دیگر برای حفاظت از فرهنگ خود، در استفاده از فضای مجازی چارچوبهایی قرار می دهند ما فضای مجازی را رها کرده ایم؟

نوسازی نظام آموزشی

۶- نظام آموزشی کنونی برگرفته از نظام آموزشی اروپاست و همچون «اثری موزهای»، دستنخورده باقی مانده و کهنه شده است، در حالیکه لازم است نوسازی شود..

توجه به "مهارت افزایی و کارآمدی نسل جوان"

۷- طبق گزارشها، ۱۲ هزار نوع شغل در جامعه وجود دارد، اما آیا باید همه دانشآموزان با استعدادهای گوناگون، مسیر واحد و یکسانی را در تحصیلات خود طی کنند؟

باید استعدادهای دانشآموزان شناسایی و پرورش داده شوند تا استعدادهای پرورشیافته بتوانند منشأ ابتکار در مشاغل و حرفههای گوناگون شوند.

عدم استفاده از نامهای طاغوت

۸- انتقاد از «استفاده ی برخی نامها و نشانهای مربوط به دوران طاغوت همچون پیشاهنگان» یکی دیگر از محورهای سخنان رهبر انقلاب خطاب به مسئولان آموزش و پرورش بود.

.... در آموزش و پرورش با وجود عناوین و تشکلهایی همچون بسیج دانشآموزی و اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، نباید از تعابیر و الفاظ گذشته که معانی خاصی را بهدنبال خود منتقل میکنند، استفاده شود.

تبدیل مدارس دولتی به مدارس غیر انتفاعی چرا؟

۹- تبدیل کردن روزافزون مدارس دولتی به مدارس غیر انتفاعی که بعضی از آنها نیز شهریههای سنگینی میگیرند، لزوماً کار درست و سنجیدهای نیست.

....باید سطح و کیفیت مدارس دولتی آنچنان ارتقا یابد که رغبت خانوادهها به این مدارس افزایش پیدا کند.

غلط اضافی نکنند

۱۰ - دشمن وقتی قدرت شما را ببیند، ناچار به عقبنشینی خواهد شد، اما وقتی در نشان دادن مبانی و عناصر قدرت خود در مقابل دشمن، ملاحظه و اجتناب کنیم و یا بترسیم، دشمن «گستاخ» میشود.

..... امروز دشمنان حرفهایی میزنند که بزرگتر از دهانشان است و مثلاً طراحی میکنند که «ایران در خلیج فارس نباید رزمایش نظامی داشته باشد»؛ درحالیکه این سخنان، غلط اضافی است.

..... ما باید در این منطقه حضور، رزمایش و اظهار قدرت داشته باشیم، و این آمریکاییها هستند که باید بگویند چرا از آن سوی دنیا به اینجا آمده و رزمایش بهراه میاندازند؟

نظر شما
پربیننده ها