سرافراز:

تبلیغات و مشارکت رسانه ملی را سرپا نگه‌داشته است

رئیس رسانه ملی گفت: رسانه ملی در حال حاضر از طریق تبلیغات و مشارکت توانسته به فعالیت‌های خود ادامه دهد تا کمک دولت و لذا باید بخشی از درآمدهای خود را از این طریق حاصل کند.
کد خبر: ۸۰۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳ - 04May 2016

تبلیغات و مشارکت رسانه ملی را سرپا نگه‌داشته است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست مشترک معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با رئیس رسانه ملی برگزار شد.

محمد سرافراز رئیس صداوسیما با اشاره به نقش و اهمیت رسانه در گسترش صنعت گردشگری، گفت: یکی از مسائلی که مورد توجه شبکههای مختلف استانی، ملی، برونمرزی سیما و صدا بوده، موضوع گردشگری و میراث فرهنگی و تاریخی است که در دور جدید سیاستها و برنامههای رسانه ملی، این موضوع از اهمیت ویژهای برخوردار شده است.

وی تصریح کرد: بعد از اجرای برجام که باعث شده رفت و آمدهای توریستی افزایش یابد، توجه رسانه نیز به موضوع گردشگری افزایش یافته است.

سرافراز افزود: آثار تاریخی، اماکن مذهبی و محیطهای گردشگری کشور همواره مورد توجه گردشگران و بهخصوص گردشگران کشورهای اسلامی که برای زیارت به ایران مسافرت میکنند، بوده و لذا صداوسیما اهمیت زیادی را برای معرفی جاذبههای گردشگری کشور قائل است و به آن میپردازد.

رئیس رسانه ملی با اشاره به افزایش همکاریهای بین رسانه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اظهار داشت: اگر گردشگری بهعنوان یک افق و برنامهریزی بلندمدت مورد توجه است، باید به آن بهعنوان یک پروژه ملی توجه شود و این میطلبد که هم زیرساختهای این موضوع فراهم شود و هم اینکه سازمانهای مرتبط در این مورد همکاری داشته باشند.

وی افزود: یک گردشگر خارجی وقتی به کشور وارد میشود از لحظه ورود باید اطلاعات مربوط به مکانهای دیدنی و اقامتی در اختیارش قرار گیرد.

رئیس سازمان صداوسیما تصریح کرد: آنچه اهمیت دارد این است که قبل از هر چیزی باید چهره واقعی کشور با توجه به قابلیتها و جاذبههای آن به گردشگران نشان داده شود تا بر میزان آنها افزوده شود.

سرافراز در ادامه یادآور شد: زمانی که در برونمرزی شبکه پرستیوی را راهاندازی کردیم، یکی از مهمترین اهداف راهاندازی این شبکه، معرفی ایران بود و بنابراین بر این هدف متمرکز شدیم تا تصویری واقعی از کشور به مخاطبان برونمرزی نشان داده شود که بسیار موفق بودیم و باعث شد مردم دیگر کشورها که تصویری غیرواقعی و تحت تأثیر شبکههای خارجی از ایران داشتند، با شناخت واقعیتها تصویری واقعی از جمهوری اسلامی ایران پیدا کنند.

وی تصریح کرد، تبلیغات و معرفی جاذبههای کشور توسط رسانه ملی باعث شده که چهره واقعی کشور از ابعاد مختلف پیشرفت و امنیت نمایان شود که مخاطبان، تفاوت حال و گذشته را بهخوبی متوجه خواهند شد، لذا ضروری است که از ظرفیتهای رسانه در معرفی ایران نهایت بهرهبرداری انجام شود.

رئیس رسانه ملی با اشاره به تبلیغ یکی از کشورهای منطقه در معرفی جاذبههای توریستی پایتخت خود از طریق برخی شبکههای بینالمللی گفت: در این تبلیغ تلاش شده بود که چهره این کشور که کشوری نهچندان توسعه یافته است، بهشکلی غلوآمیز پیشرفته نشان داده شود، در حالی که چنین نبود و بسیاری از مناطق آن کشور سنخیتی با آن تبلیغ ندارد.

وی افزود: ما در تبلیغ و معرفی پیشرفتهای کشور نه احتیاج به بزرگنمایی داریم و نه خلاف واقع، چرا که قابلیتها، پیشرفتها و جاذبههای کشور بهقدری است که معرفی واقعی آنها، نقش مهمی در افزایش گردشگردی خواهد داشت.

رئیس رسانه ملی با اشاره به اینکه در این روزها جریان ضدتبلیغی در خصوص سفر به ایران در برخی شبکههای اجتماعی شکل گرفته است، افزود: برخی شبکههای اجتماعی در تلاش هستند که سفر به ایران را ناامن نشان دهند، لذا باید مراقبت کرد که تصویر واقعی سفر به کشور مخدوش نشود، بنابراین سازمان میراث فرهنگی باید کمک کند تا از طریق شیوههای جدید تولید محتوا اطلاعات لازم در اختیار مردم قرار گیرد.

وی همراه بودن دوربین رسانه ملی با گردشگران را در جذابیت بخشیدن به محتواهای خاص گردشگری مؤثر دانست.

سرافراز اشاره به اینکه همه سازمانها حسب وظایف و فعالیتهایی که انجام میدهند، انتظار دارند رسانه ملی به آنها توجه ویژه نشان دهد، گفت: با توجه به ظرفیتها و محدودیتهایی که وجود دارد در تلاشیم که این اتفاق بیفتد، اما باید پذیرفت که رسانه ملی در حال حاضر از طریق تبلیغات و مشارکت توانسته به فعالیتهای خود ادامه دهد تا کمک دولت و لذا باید بخشی از درآمدهای خود را از این طریق حاصل کند.

وی در پایان خواست تا اطلاعاتی که در برنامهسازی گردشگری و صنایع دستی میتواند مؤثر باشد دراختیار برنامهسازان قرار گیرد تا در پرداختن به موضوع کمک شود.

مسعود سلطانیفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این دیدار ضمن اشاره به همکاری ارزنده صداوسیما با سازمان میراث فرهنگی در مناسبتهای مختلف گفت: پرداختن به موضوع گردشگری و معرفی جاذبههای آن با توجه به نیازهایی که در این بخش داریم ضرورتی است که هم در فرایند توسعه اقتصادی مطرح است و هم با توجه به تحقق اقتصاد مقاومتی میتواند بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به چهار بخش جاذبههای گردشگری کشور گفت: گردشگری مذهبی که سال گذشته بیش از 50 درصد از سفرهای اتباع کشورهای دیگر به ایران را به خود اختصاص داد ظرفیت بالایی است که در هدفگذاریهای ما بر اساس اهداف سند چشمانداز 2020 میتواند سهم بالایی را به خود اختصاص دهد.

وی در ادامه با اشاره به گردشگری فرهنگی گفت: کشور ایران با سابقه تمدن دههزار ساله و بیش از هزاران بنای تاریخی که تا کنون صد هزار اثر آن شناسایی شده است و سی و دو هزار اثر به ثبت ملی رسیده و با نوزده اثر که ثبت جهانی شده است میتواند از جاذبههای گردشگری و میراثی بالا برای گردشگران خارجی به حساب آید.

معاون رئیس جمهور در ادامه به جاذبههای جغرافیایی و تنوع اقلیمی کشور اشاره کرد و افزود: توریستدرمانی اکنون یکی از جاذبههای گردشگری ایران است که در این بخش با ارائه خدمات صد و سی بیمارستان؛ به این مقوله پرداخته میشود و روز به روز خدمات آن رو به توسعه است و استقبال خارجیها از گردشگری سلامت هم بهدلیل کیفیت سرویسدهی است و هم قیمت آن یکسوم کشورهای پیشرفته است.

سلطانیفر در بخشی از سخنانش گفت: تراز گردشگر خارجی ما اکنون منفی است یعنی حدود شش میلیون و ششصد هزار گردشگر ایرانی به خارج سفر کردند و پنج میلیون و دویست هزار نفر گردشگر خارجی به ایران آمدند که البته آمار سفر خارجی ایرانیان در اربعین حسینی(ع) گردشگری مطلوبی به حساب میآید و هدفگذاری ما این است که گردشگران را ساماندهی زمانی و مکانی کنیم و با ارائه خدمات مطلوب بخش گردشگری داخلی را رونق بخشیم.

وی افزود: ما معتقدیم برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی باید از ظرفیتهای گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی بهره ببریم و حاضریم در این زمینه بهویژه در امر تبلیغ با بخش خصوصی وارد عمل شویم و در این زمینه برای تولیدات بیشتر در رسانه ملی بهویژه در بخش برونمرزی خواستار تعامل و همکاری هستیم.

وی اقدامات رسانه ملی در زمینه معرفی جاذبههای تاریخی و گردشگری ایران را مورد تأیید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دانست و گفت: رویکرد صدا و سیما، رویکرد خوبی است و ما انتظارات زیادی داریم و امیدواریم با تعامل بیشتر و ایجاد کمیته کاری در این زمینه به اهداف مشترک نائل شویم.

وی ظرفیت آینده گردشگری از ایران را تا 20 میلیون نفر در سال ارزیابی کرد که تا 10 سال دیگر تحقق یابد و از این ظرفیت 30 میلیارد دلار درآمد نصیب کشور شود. وی با اشاره به وجود اقلیم متنوع آب و هوایی کشور، گفت: گردشگران خارجی با سفر به ایران میتوانند از اقلیمهای متنوع در مناطق مختلف استفاده کنند که این ظرفیت در کمتر کشوری وجود دارد.

سلطانیفر با اشاره به ساماندهی زمانی سفرها و بهخصوص برای گردشگران داخلی افزود: درخصوص سفرها دو بخش پرترافیک مانند تعطیلات نوروز و تابستان داریم که 110 روز طول میکشد و بخش کمترافیک آن نیز 250 روز است که تلاش میکنیم بهسمتی برویم تا با ارائه بستههای تشویقی مانند تخفیف در اقامت و پذیرایی، گروههایی از مردم را تشویق به سفر در روزهای کمترافیک کنیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه صحبتهای خود با اشاره به نقش صنایع دستی در اقتصاد مقاومتی، کاهش بیکاری و درآمدزایی آن برای مردم، تصریح کرد: در صنایع دستی جزو سه کشور بزرگ جهان چین، هند و ایران هستیم، که در 360 رشته فعالیت داریم و در خیلی از این رشتهها سرآمد دنیا هستیم و این ظرفیت بالایی است که اگر از طریق رسانه به معرفی صحیح آن بپردازیم، نقش مهمی در اشتغال پایدار و ارزان خواهد داشت.

در پایان این نشست مقرر شد تا با تشکیل کمیتهای مشترک از طریق روابط عمومی دو سازمان، زمینه همکاریهای بیشتر فراهم شود.

نظر شما
پربیننده ها