سردار اخوان به دفاع مقدس خبر داد

ساخت 24 بیمارستان صحرایى تا پایان برنامه پنج ساله پنجم

فرمانده بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه، نقش راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی را در تأمین امنیت پایدار مهم دانست و گفت: اثربخشى این بیمارستان‏‌ها در ایجاد رضایت مردم به گونه‌ای است که هر بیمارستان صحرایى به اندازه چند لشکر عملیاتى در تأمین امنیت نقش دارد.
کد خبر: ۸۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۵ - 20December 2013

ساخت 24 بیمارستان صحرایى تا پایان برنامه پنج ساله پنجم

سردار "احمد اخوان" فرمانده بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه، در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس، اظهار کرد: بهدارى نیروى زمینى سپاه تا پایان برنامه پنج ساله پنجم، برای ساخت 24 بیمارستان صحرایى در مناطق مختلف برنامهریزى کرده است.

فرمانده بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه، استقرار بیمارستانهاى صحرایى را عملیاتی پیچیدهاى دانست و افزود: یک ماه قبل از استقرار بیمارستانهاى صحرایى، یک تیم تخصصى، منطقه مورد نظر را از نظر نیازمندیهاى مردم بررسى مىکند و جلساتى را با دانشگاه علوم پزشکى استان، شبکههاى بهداشت و درمان منطقه، فرماندارى ها، بخشدارى ها و شوراى اسلامى روستا برگزار میکند و اهداف بیمارستانهاى صحرایى را براى گروهها توجیه مى کند.

سردار اخوان، شش ویژگی ذیل را خاص بیمارستان هاى صحرایى که توسط بهدارى نیروى زمینى مستقر مى شوند، دانست: 1- داراى قابلیت هاى تخصصى و فوق تخصصى از نظر تجهیزات تخصصى نوین در سطح خیلى خوب هستند. 2- نیروى انسانى کارآمد، متخصص و از نظر مهارت در سطح عالى دارند. 3- فضاى بیمارستان داراى استانداردهاى لازم است. 4- از نظر مدیریتى و سرعت ارائه خدمات، کارآمد است. 5- هماهنگى هاى بین بخشى در سطح عالى و خوب قرار دارد. 6- از نظر سرعت استقرار و تحرک در سطح قابل قبولند.

وی در پاسخ به این سوال که تا کنون چند بیمارستان صحرایى در منطقه جنوب شرق برپا شده، گفت: بهدارى نیروى زمینى سپاه تا پایان سال گذشته، 14 بیمارستان صحرایى را در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان برپا کرده که در تأمین امنیت پایدار منطقه، نقش تأثیرگذارى داشته است.

فرمانده بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه، خاطرنشان کرد: هدف اولیه این بیمارستانهاى صحرایى اجراى مأموریتهاى رزمى نیرو است، اما به دلیل اینکه جنس سپاه از مردم است در زمانى که مأموریت خاصى به ما ابلاغ نشده، بر اساس تدبیر سردار فرمانده نیروى زمینى سپاه این امکانات و تجهیزات و کادر تخصصى در خدمت مردم قرار مى گیرند و در قالب بیمارستان هاى صحرایى در مناطق محروم خدمات تخصصى و فوق تخصصى ارائه مى دهند.

سردار اخوان، به بیمارستانی صحرایى در منطقه کورین که شهید شوشترى از آن بیمارستان بازدید داشت اشاره کرد و افزود: منطقه کورین تا چندی پیش از نظر امنیتى مشکلات زیادی داشت، ولى بعد از استقرار بیمارستان صحرایى امنیت کامل به منطقه برگردانده شد و مردم منطقه احساس کردند سپاه در هر منطقهاى آمادگى دارد تا مشکل مردم را برطرف کند.

وی، در ادامه عنوان کرد: بیمارستان بعدى در منطقه میناب فعال شد و خدمات تخصصى را ارائه داد، همچنین مناطق زابلى، پیشین راسک، نصرت آباد، پلان چابهار، لادیز، بخش بنت، هیرمند، هامون شهر زابل و منطقه عمومى دلکان نیز میزبان بیمارستان صحرایى نیروى زمینى سپاه بودهاند.

فرمانده بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه، افزود: در اواخر فرودین ماه امسال نیز اولین بیمارستان فوق تخصصى صحرایى نیروى زمینى سپاه توسط بیمارستان فوق تخصصى شهید آیت الله صدوقى اصفهان در منطقه عسلویه روستاى چاه مبارک از استان بوشهر راه اندازى شد.

سردار اخوان، با اشاره به اینکه، در این بیمارستان ها خدمات تخصصى، تشخیصى، کلینیکى و جراحى قابل ارائه است، گفت: این خدمات در بخش هاى آزمایشگاه، دندانپزشکى، رادیولوژى، سى تى اسکن، عینک سازى، سونوگرافى، داروخانه و مطب هاى تخصصى شامل درمانگاه هاى ویژه گوش و حلق و بینى، گوارش و کبد، روماتولوژى، نفرولوژى، کودکان، قلب و عروق، عفونى، اعصاب و روان، داخلى اعصاب، داخلى، ارتوپدى، ارولوژى، جراحى عمومى، زنان و مامایى، چشم، پوست و مو و نیز درمانگاه هاى عمومى برادران و خواهران، و خدمات پاراکلینیکى شامل اکو و کاردیوگرافى، اندوسکوپى، اپتومترى، نوار مغز، نوار قلب، بخش اتاق عمل، بخش اورژانس و بسترى، بخش سى اس آ، قسمت پشتیبانى عمومى و... ارائه مى شوند.

وی، در مورد رضایتمندى مردم از عملکرد بیمارستان های صحرایى نیروى زمینى سپاه، خاطرنشان کرد: ما وقتى بیمارستان صحرایى مستقر مى کنیم یک تیم بازرسى از کارشناسان بهدارى اعزام مى شوند و نقاط ضعف و قوت بیمارستان را بررسى و رتبه بندى مى کنند، تا الان ارزیابى ما از نوع خدماتى که در این بیمارستان ها ارائه شده و نیز تجهیزات پزشکى و نیروى انسانى متخصص مطلوب و رضایت بخش بوده است.

فرمانده بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه، ملاک راه اندازى بیمارستان هاى صحرایى در مناطق محروم از جمله سیستان و بلوچستان را براساس بررسى قرارگاه هاى منطقه اى و هماهنگى بهدارى قرارگاه با دانشگاه هاى علوم پزشکى دانست، و افزود: نیاز مردم به خدمات بهداشت و درمان در منطقه، موردنظر است و تاکنون انتخاب منطقه، براساس تراکم جمعیت، فاصله منطقه تا مرکز استان و محروم بودن منطقه مدنظر بوده است که بیشتر در نقاط صفرمرزى این خدمات ارائه شده است.

سردار اخوان، در پاسخ با این سوال که برپایى بیمارستان هاى صحرایى و ارائه خدمات رایگان پزشکى در مناطق محروم چه تأثیرى در تحقق امنیت پایدار داشته است، گفت: در تأمین امنیت پایدار، حضور مردم نقش اصلى را دارد، مردم وقتى احساس مى کنند سپاه هر توانى را که در اختیار دارد در خدمتشان قرار مى دهد، این احساس و انگیزه در آنان به وجود مى آید که سپاه از خود مردم است و بر این اساس در جهت ایجاد امنیت منطقه ای از تمامى توان خودشان استفاده مى کنند.

فرمانده بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه، در پایان اظهار داشت: بررسى ها بعد از استقرار بیمارستان هاى صحرایى نشان مى دهد که تأثیر حضور تیم هاى تخصصى و تجهیزات پزشکى و نیروى انسانى متخصص در ایجاد امنیت و آرامش مردم برابر است با حضور چندین تیپ و لشکر در منطقه، در واقع تأثیرگذارى و اثربخشى این بیمارستان ها در ایجاد رضایتمندى مردم از سپاه و نظام در حدى است که هر بیمارستان صحرایى به اندازه چند تیپ و لشکر عملیاتى در تأمین امنیت پایدار نقش ایفا میکند.

 

گفتوگو از رسول شادمانی

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار