یادداشت؛

رویارویی فیلمسازان متکی به نفت با فیلمسازان متکی به مردم

این مردم اگر می خواستند به اسم و رسم کسی باج بدهند به محمد رضا شاه پهلوی باج می‌دادند که به لحاظ دودمان زورگویش صلاحیت باج گرفتن را داشت!
کد خبر: ۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶ - 22December 2013

رویارویی فیلمسازان متکی به نفت با فیلمسازان متکی به مردم

خبرگزاری دفاع مقدس – اکبر صفرزاده: رسانهها از افزایش چند برابری بودجه سینمای ایران به صد میلیارد تومان خبر دادهاند. شنیدن این خبر برای کسانی که ارتباطات خوبی با مدیران سازمان سینمایی دارند بسیار خوشایند است چرا که برای آنها نوید این را می دهد که بودجه فیلم های فاخر در راه است و آنها می توانند به بهانه تولید "لاله (2)" و "استرداد (2)" و "راه آبی ابریشم (2)" دوازده الی بیست میلیارد بودجه بگیرند و تا جایی که می توانند فاخرسازی کنند.

شنیدن این خبر به همان میزان که برای فاخرسازان خوشایند و دلپذیر است برای کسانی که دغدغه بیت المال داشته و با مفهوم حلال و حرام آشنا هستند به شدت ناراحت کننده و نگران کننده است چرا که پاکان روزگار به تحقیق و با توجه به عملکرد معاونت های سینمایی مختلف در طول سالهای گذشته دریافته اند که به احتمال بسیار زیاد این مبلغ در راه درست خرج نخواهد شد، زیر ساخت های مهم و اساسی سینما را احیاء نخواهد کرد، مناسبات درستی را برای آشتی دادن مردم با سینمای این مملکت ایجاد نخواهد کرد و سینمای به عنوان صنعتی فراگیر کلیددار رشد و توسعه جمهوری اسلامی ایران نخواهد شد!

هنوزخبرافزایش بودجه سینما کاملا قطعی نشده که یکی از کارگردان های سینما که اکثر فیلمهایش را با بودجه های دولتی ساخته و در مدت زمان فیلمسازی خود هیچ گاه نتوانسته ارتباط درستی با مخاطب برقرار کند پیشاپیش خود و دوست تهیه کننده اش را برای نشستن بر این سفره عظیم و خوان گسترده آماده و اظهارامیدواری کرده تا علاوه برگرفتن یک پروژه فاخر، گزینش افرادی که می خواهند وارد سینما شوند نیز به وی سپرده شود تا ایشان با یک گزینش دقیق و کار کارشناسی درست، صلاحیت علاقمندان را بررسی و اجازه ورود آنها به عالم سینما را صادر کند!

جالب است .... جالب است که بعد ازگذشت سی و پنج سال از پیروزی جمهوری جمهوری اسلامی هنوز هستند کسانی که همانند خاندان پهلوی در پی انحصار طلبی های خاص خود هستند و زیر پوشش دین خواهی و دین طلبی و دلسوزی برای هنر می خواهند فلان امتیاز و فلان امکانات را به نفع خود و همکارانشان مصادره کنند!

جالب است که فردی که صلاحیت سیاسی و اجتماعی و حتی فیلمسازی خودش زیر سوال است و باید در مورد بسیاری از فعالیت هایش به مردم و نظام جمهوری اسلامی پاسخ دهد از مسئولان خواسته که بررسی صلاحیت افراد را به او و دوستانش واگذار کنند!

جالب است که بعد از گذشت سی و پنج سال از جمهوری اسلامی هنوز هستند کسانی که نفهمیده اند این انقلاب با تکیه بر جوانان مبتکر و خلاق و آینده ساز بروز و ظهور پیدا کرده نه با تکیه بر گذشتگان بی خاصیت و کم دانش که تنها هنرشان حمل و نقل اسم و رسم بلند آوازه اشان است، این مردم اگر می خواستند به اسم و رسم کسی باج بدهند به محمد رضا شاه پهلوی باج می دانند که به لحاظ دودمان زورگویش صلاحیت باج گرفتن را داشت!

با این که کتاب "قلعه حیوانات" جرج اورول بارها و بارها تجدید چاپ شده و در اختیارعلاقمندان و هنردوستان قرار گرفته بازهم روشنفکران و فیلمسازان و کارگردان هایی هستند که این کتاب را نخوانده و درسهای لازم را از آن  نگرفته اند، دوستان قبل از هر گونه خط و نشان کشیدن در مورد محصولات مزرعه (بودجه فیلم های فاخر) نگاهی به این کتاب بیاندازند!

ملانصرالدین چند کودک را باد کتک گرفته و آنها را به قصد کشت می زد از او پرسیدند چرا این کار را می کنی، گفت: آخر اینها می خواهند بزرگ شوند و جای ما را بگیرند!

حضورنسل جوان به عنوان نیروی محرکه تمامی تحولات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی انقلاب در جامعه ثبیت شده و این نسل توانسته خود را به عنوان مهمترین عامل رشد و توسعه کشور در همه عرصه ها معرفی کند با این حال هنوز هستند انسانهای بیماری که این حضوررا درک نکرده و می خواهند با امتیازگیری از این وزارتخانه یا آن وزارت خانه  جوان این مملکت را به دلیل علاقه اش به صنعت سینما به استثمارو بردگی بکشند.

شاید فیلم "جدایی نادراز سیمین" فیلم خوبی نباشد و برخی کارشناسان و اهالی فن، آن را مورد تایید قرار ندهند اما این فیلم یک پیام خوب و در خور توجه دارد و آن این است که نسل بر آمده ازانقلاب و هشت سال دفاع مقدس و حوادث پس از آن، آن قدر شعور و دانش و آگاهی دارد و آن قدر در پیچ و خم مناسبات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی این مملکت پخته و آبدیده شده است که در انتخاب مسیر زندگی اش دچار اشتباه نشود و برای ادامه راه زندگی اش نه به الگوی پوسیده ای مثل نادر تکیه کند ونه به شخصیت بی ثباتی مثل سیمین. این نسل بدون باج دادن به اهالی فرتوت و بیمار سینمای ایران که ازآنها جز نام و نشانی کوچک چیز دیگری باقی نمانده حقانیت خود را به اثبات خواهد رساند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار