ترقی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

خسارت بدعهدی غرب سنگین‌تر از تحریم‌ها

کارشناس امور بین‌الملل گفت: خسارتی که مردم به خاطر اعتماد بیش از حد مسئولین به غرب از برجام تحمل کرده‌اند به مراتب سنگین‌تر از زمان تحریم است چرا که الان 13 هزار سانترفیوژ از بین رفته، قلب رآکتور هسته‌ای اراک با سیمان پر شده و بازسازی آن نیاز به خرج زمان و مبلغ هنگفتی است.
کد خبر: ۸۲۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰ - 14May 2016

خسارت بدعهدی غرب سنگین‌تر از تحریم‌ها

حمیدرضا ترقی کارشناس امور بینالملل در گفتوگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، درباره بدعهدی غرب در قبال تعهدات پسابرجامی جمهوری اسلامی ایران گفت: علیرغم پایبندی ایران به تعهداتش پیرامون برجام ولی همانطور که پیشبینی میشد غربیها در اجرای تعهدات خود پایبندی لازم را نداشتند و بهانه تراشیهای گوناگون و استدلالهای غیرمنطقی و کارشکنیهای متعدد از سوی کنگره و از سوی دولت آمریکا داشتند.

وی ادامه داد: آمریکاییها نشان میدهند همچون گذشته پایبند به تعهدات و توافقات در عرصه بینالمللی نیستند و بر همین اساس جمهوری اسلامی که بر تعهدات خود عمل کرده و حسن نیت خود را اثبات کرده است اما متاسفانه بار دیگر غربیها توانستند با فریب افکار عمومی جهان، آسیب دیگری به چهره خود در نظام بینالمللی در قالب برجام بزنند.

این کارشناس امور بینالملل اظهار داشت: خسارتی که مردم به خاطر اعتماد بیش از حد مسئولین به غرب از برجام تحمل کردهاند به مراتب سنگینتر از زمان تحریم است چرا که الان 13 هزار سانترفیوژ از بین رفته، قلب رآکتور هستهای اراک با سیمان پر شده و بازسازی آن نیاز به خرج زمان و مبلغ هنگفتی است. از سوی دیگر توقف فعالیتهای مطالعاتی و تحقیقات هستهای و بیکار تعداد زیادی از دانشمدان هستهای؛ تماما هزینه های سنگینی است که پس از برجام بر کشورمان وارد شده است.

ترقی تصریح کرد: جبران این خسارات که هنوز مبلغی برای آن محاسبه نشده کار بسیار دشواری است.درعین حال با توجه به همه این موانع و مشکلاتی که غربیها سر راه اجرای برجام به وجود آوردند؛ جای تعجب است که چگونه از دستاوردهای برجام بدون مشخص کردن نوع و کیفیتش همچنان دفاع میشود.

وی بیان کرد: این دستاوردها چنان بزرگنمایی میشوند که اگر کسی مطلع نباشد، از پیشکش پسابرجام خجل خواهد شد ولی این در حالی است که مردم ما هنوز هیچکدام از این دستاوردها را لمس نکردهاند، نه در عرصه بینالمللی از موقعیت برتری برخوردار شدیم و نه در عرصه اقتصادی و نه قراداد مشخصی که کشورمان را از رکود خارج کند بسته شده است.

این کارشناس امور بینالملل، دولت را به واقع بینی سیاسی تشویق کرد و گفت: دولت باید واقعبینانه حقیقت مذاکرات و روابط پسابرجام را برای مردم روشن کند و اگر قصوری در برجام وجود دارد که موجب عدم صراحت دولت با مردم شده را بیان و به روشنی برای همگان توضیح دهد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار