معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی کشور مطرح کرد

ویژگی متمایز برنامه ششم توسعه جدا کردن برنامه از احکام است

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی کشور به بیان تفاوت‌های برنامه ششم توسعه نسبت به برنامه‌های قبلی پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های متمایز برنامه ششم توسعه این است که برنامه را از احکام جدا کردیم.
کد خبر: ۸۲۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳ - 16May 2016

ویژگی متمایز برنامه ششم توسعه جدا کردن برنامه از احکام است

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، فرهاد دژپسند معاون بودجه معاونت برنامهریزی کشور درهمایش ملی الزامات حقوقی سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه اظهار داشت: بنده میخواهم بگویم که برنامه ششم که تدوین شده چه تفاوتهایی با برنامههای قبل دارد و چرا تفاوت دارد و چه ویژگیهای متمایزی را به خود اختصاص داده است.

معاون بودجه معاونت برنامهریزی کشور به انتقاداتی که در این همایش ملی به برنامه ششم توسعه اشاره داشت پرداخت و گفت: دوستان، برنامه ششم را محدود میکنند که به لایحهای که تقدیم مجلس شده و باید گفت این نقطه، نقطه آغازین انحراف است راجع به ارزیابی این برنامه. چرا که اساسا برنامه محدود به این لایحه نیست و برنامه ما بسیار بسیار متفاوت است نسبت به برنامههای قبلی.

وی به اولین اقدامات در خصوص تدوین برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: اولین کار ما آسیبشناسی نسبت به برنامههای قبلی که قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب بوده است؛ بررسی احکام برنامههای قبلی در دستور کار بود.

دژپسند به مجموعه آسیبها اشاره و بیان داشت: اولین آسیبی که به شدت انحراف ایجاد کرده بود، در نظام برنامهریزی این بود که برنامههای ما به تدریج استحاله شده بود و از برنامه به قانون نیازمندی دستگاههای اجرایی تبدیل شده بود.

وی گفت: برنامه ساختار و تعریفی دارد اما عملا فاصله گرفته بود و مجموعهای از احکام شده بود.

معاون بودجه معاونت برنامهریزی کشور به نحوه شکلگیری احکام متعدد در برنامه پرداخت و گفت: برنامهها مبتنی بر نظریههای گوناگون اقتصادی تدوین شده و بر این اساس شکل گرفته است.

دژپسند مواد شکلگرفته را با اهدافی همچون توقف قانون نسبت به بعضی از مواد آن در مدت 5 سال، اصلاح قانون یا بعضی از مواد آن برای 5 سال و اعطاء انواع مجوزها جهت تسهیل اجرای برنامه و ... برشمرد.

وی ادامه داد: وقتی میخواستیم برنامه ششم را بنویسیم دو رویکرد داشتیم که آیا از همان روش برنامه چهارم و پنجم استفاده کنیم و آیا اهداف و استراتژیهای برنامه ششم مثل برنامه چهارم و پنجم است و...

معاون بودجه معاونت برنامهریزی کشور تصریح کرد: بعد از بررسیهای لازم به این نتیجه رسیدیم که یکسری از احکام را جدا کنیم و یک لایحه مختص بدهیم و بگوییم که این احکام، احکام توسعهای است که برای توسعه کشور لازم است نه برای دوره خاص؛ چرا که برنامه کشکول احکام و مواد مورد نیاز دستگاهها نیست.

دژپسند علت محکوم شدن احکام را در این دانست که برنامه را از انحراف راهی داده و ظرفیت قانونی موجود حد اعلا استفاده کنیم.

این مقام ارشد معاونت بودجه یکی از ویژگیهای متمایز برنامه ششم را جدا کردن برنامه از احکام عنوان و تصریح کرد: ویژگی بعدی این برنامه این است که چشماندازها سیاستهای کلی و اسناد بالادستی را در نظر گرفته و برنامه را تدوین کردیم و ما سومین برنامه چشمانداز هستیم.

وی ابعاد آسیبشناسی شده از برنامهها را در اهداف برنامه، تنظیمات برنامهریزی، فرایند تصویب، نحوه اجرای برنامه و نحوه نظارت و ارزشیابی توصیف کرد.

دژپسند اهداف کمی برنامه ششم را در حوزههای رشد اقتصادی، بیکاری و تورم دانست و اجزای برنامه ششم توسعه را به شرح ذیل اعلام کرد.

1-لایحه احکام دائمی توسعه

2-لایحه احکام مورد نیاز برنامه ششم توسعه

3-اسناد پیوست برنامه

4-اسناد پشتیبان برنامه

وی خاطرنشان کرد: برنامه ما جامع نبود بلکه جامعنگر بود و 12 عنوان موضوع خاص در برنامه ششم تعیین شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار