گزارش دفاع پرس از آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه؛

عقب نشینی از حذف بشار اسد در نشست وین/ تروریست‌ها به جان هم افتادند/ پیشروی ارتش ادامه دارد

نشست گروه‌های تماس بین‌المللی سوریه دیروز (سه شنبه) با حضور نماینده 17 کشور برگزار شد و بر عدم حمایت داعش و جبهه النصره تاکید شد.
کد خبر: ۸۳۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰ - 18May 2016

عقب نشینی از حذف بشار اسد در نشست وین/ تروریست‌ها به جان هم افتادند/ پیشروی ارتش ادامه دارد

به گزاش گروه بینالملل دفاع پرس به نقل از الاخبار، آتشبس بین تروریستهای «جیش الاسلام» و «فیلق الرحمن» در غوطه شرقی دمشق بیش از یک هفته طول نکشید؛ تروریستهای جیش الاسلام بعد از اینکه به شهر«مدیرا» هجوم آوردند با نیروهای فیلق الرحمن درگیر شدند.

در همین خصوص گروه موسوم به «دیده بان حقوق بشر سوریه» در بیانیهای اعلام کرد که بیش از 50 نفر از عناصر تروریستی در درگیری با یکدیگر در غوطه شرقی دمشق کشته شدند.

گزارشها حاکی از آن است که ارتش سوریه در جبهه «خان الشیخ» نیز بعد از درگیری با تروریستهای داعش سمت به میدان نفتی حقل در شرق حمص پیشروی کردند و بر این منطقه سیطره یافتند.

بر اساس این گزارش، نیروهای ارتش سوریه به محل استقرار تروریستهای جبهه النصره و همپیمانان آنها در شهر خان الشیخ در حومه جنوب غربی دمشق از محورهای «الخماره»، «فیلة سلوم» و کارخانه داروسازی حمله کرده و شماری از عناصر آنها را از پای در آورده و دو ماشین نظامی تروریستها را نیز منهدم کردند.

همزمان با پیشرویهای نیروهای ارتش، یگانهایی دیگری نیز مواضع تروریستها را در ناحیه جنوبی شهر «داریا» در غوطه غربی دمشق هدف حملات هوایی و توپخانهای قرار دادند.

شهر «حربنفسه» در حومه جنوبی حماه نیز شاهد درگیری بین نیروهای ارتش و تروریستهای النصره بود.

خبر دیگر اینکه 14 گروه تروریستی روز گذشته نشستی را در خصوص بررسی طرح «تشکیل جبهه شمالی» جهت آماده سازی تروریستها برای جبهه حلب برگزار کردند.

از جنوب حسکه نیز خبر میرسد درگیری شدیدی بین داعش و نیروهای دمکرات سوریه صورت گرفته است. همچنین ارتش سوریه هجوم تروریستهای داعش به روستای الجفره در حومه شرقی دیرالزور و میدان پانوراما در حومه جنوب غربی دیر الزور خنثی کردند که در این حمله شماری از تروریستهای داعش کشته و زخمی شدند.

منابع سوری اعلام کردند که نظامیان ارتش این کشور تلاش تروریستهای تکفیری «جبهه النصره» برای نفوذ به منطقهای در شمال لاذقیه را با ناکامی مواجه ساختند.

مرکز روسی نظارت بر آتش بس سوریه با صدور بیانیهای از ثبت پنج مورد نقض آتش بس در این کشور توسط گروههای مسلح طی 24 ساعت اخیر خبر داد.

تحولات سیاسی سوریه

نشست یک روزه در خصوص حل سیلسی بحران سوریه پیش از ظهر دیروز (سهشنبه) با حضور وزرای خارجه ایران، آلمان، فرانسه، عربستان، انگلیس، استرالیا، ترکیه، عمان، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و به ریاست مشترک روسیه و آمریکا در کاخ «نیدراوسترایش» وین برگزار آغاز شد و بعد از حدود 6 ساعت پایان یافت.

در پایان این نشست بیانیهای صادر شد که و در آن تاکید شد که فقط داعش و جبهه النصره، گروههای تروریستی هستند و جامعه جهانی نباید به آنها کمک مالی کند.

طبق این بیانیه حاضران در این نشست همچنین تاکید کردند که آماده هستند تا برای تعمیم و گسترش آتشبس در تمامی نقاط سوریه کمک کنند و فورا محاصره شهرهای سوریه رفع گردد؛ زیرا تداوم محاصره نقض حقوق بشر است. به علاوه مرزهای سوریه باید در برابر کمکهای بشردوستانه بر اساس قطعنامه 2258 باز بماند.

در این بیانیه از رؤسای کشورهای شرکت کننده در این اجلاس خواسته شده که به ناظران اعلام گردد به منظور اتخاذ تدابیر مناسب در برابر نقض آتش بس از هرگونه اشتباه پرهیز کنند.

همچنین کشورهای حاضر در این نشست تاکید کردند که توقف آتشبس و ممانعت از ورود کمکهای انسان دوستانه موجب افزایش فشارهای جهانی بر مانع تراشان خواهد شد. و در پایان نیز عنوان شد که انتقال سیاسی در سوریه باید از طریق خود نیروهای مردم سوریه انجام گیرد.

طبق این بیانیه، گروه تماس بینالمللی درباره سوریه اشارهای به سرنوشت بشار اسد نکرده و بیشتر بر آتشبس متمرکز شدهاند.

پس از پایان نشست جان کری وزیر خارجه آمریکا در نشست مشترک خبری با لاوروف و دی میستورا، گفت: "ما یک چارچوب برای صلح داریم اما بزرگترین چالش ما در زمان حاضر، عملی کردن این طرح (صلح) است. برخی طرفها نباید حق وتو داشته باشند".

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم در اظهارات خود تاکید کرد: "باید زمینه برای حضورهمه طرفهای سوری از جمله کردهای این کشور در مذاکرات برای حل بحران سوریه فراهم شود.

وی گفت: نگرانی درباره افزایش فعالیتهای تروریستی در منطقه وجود دارد و تروریستهای جبهه النصره با مخالفان تندرو در حال ائتلاف بوده است.

لاوروف در ادامه افزود: اولویت اول باید مقابله با تروریسم باشد و نه درخواست برای کنارهگیری بشار اسد از ریاست جمهوری و قدرت در سوریه. ما از اسد حمایت نمیکنیم بلکه از مقابله با تروریسم حمایت میکنیم. ما از یک شخص حمایت نمیکنیم».

استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل هم ضمن تاکید بر افزایش همکاریها به ویژه همکاری آمریکا و روسیه برای کمکهای انسانی به غیرنظامیان سوری گفت که این کمکها باید به سرعت عملی شود. بحران انسانی سوریه باید در اولویت همه کشورها و بازیگران قرار گیرد.

گفتنی است؛ سوریه از سال 2011 صحنه ناآرامیهای مرگبار است؛ براساس گزارش مرکز پژوهشهای سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم این کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامیها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی و میلیونها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ زده آواره شدهاند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار