گزارش

9 دى، تجلى کل یوم عاشوراست

تفاوت عاشوراى حسینى سال 62 هجرى با عاشوراى سال 1388شمسى این بود که آن زمان کوفیان امام را رها کردند، اما در یوم ‏الله 9 دى مردم مسلمان ایران به رهبر خود لبیک گفتند ...
کد خبر: ۸۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷ - 23December 2013

9 دى، تجلى کل یوم عاشوراست

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس؛ تاریخ اسلام پس از تشکیل حکومت اسلامى توسط پیامبر اکرم (ص) تاریخ جهان را متحول ساخت، اما پس از جریانات سقیفه بنى ساعده و دور کردن على (ع) از ولایت و رهبرى امت اسلامى، حکومت اسلامى توسط بنى امیه به انحراف کشیده شد و در دوران یزید بن معاویه این انحرافات به اوج خود رسید که امام حسین (ع) با یاران اندک خود مقابل حکومت فاسد یزید ایستاد و جریانات کربلا و عاشورا رقم خورد، جریاناتى که اسلام را مجدداً زنده کرد.

فتنه جویى و تهدیدات فرقه هایى همچون وهابیت و سلفیون به ظاهر مسلمان علیه عتبات عالیات در کربلا و ساحت مقدس امام حسین (ع)، در طول تاریخ تأثیرى در عزم راسخ شیعیان براى حفظ حرمت محرم و عاشورا نداشته است.

پس از حکومت صفویه در ایران و حضور روحانیت شیعه و مردم مسلمان ایران در صحنه سیاست و حکومت، سنت محرم و عاشورا همواره به عنوان یک اصل و پایه در دیانت و حتى سیاست ایران بوده و این سنت نسل به نسل تا به امروز انتقال یافته و محترم شمرده شده است.

به عبارتی باید ادعا کرد که عاشورای امام حسین (ع)، خط قرمز مردم ایران است.

حفظ حرمت محرم و عاشورا براى ایرانیان همواره از تقدس و اهمیت بالایى برخوردار بوده است. سال 1342 و 1357 یادآور خاطراتى است که روحانیت و مردم در ایام محرم حماسه آفریدند و توانستند این حماسه را در 22 بهمن 1357 با پیروزى انقلاب اسلامى وتشکیل یک حکومت اسلامى شیعه در ایران به ثمر بنشانند.

فرهنگ عاشورا یک قدرت نرم در جمهورى اسلامى ایران بوده که از پشتوانه مردمى، روحانیت و حکومت برخوردار است.

مقاومت در برابر ارتش بعث عراق چیزى جز اعتقاد به فرهنگ عاشورایى نبوده است و رزمندگان اسلام در طول 8 سال دفاع مقدس و اطاعت از ولى امر خود با اقتدا به مولایشان توانستند در برابر یک دنیا مقاومت کنند و ارتش مجهز صدام را از مرزهاى پاک ایران بیرون برانند.

عاشورا و ایام محرم در تاریخ شیعیان جهان و به خصوص در ایران یک فرهنگ ملى است.

بنابر این حرمت شکنى عاشورا و محرم براى مسلمانان و امت همیشه در صحنه ایران اسلامى امرى غیرقابل قبول و غیرقابل بخشش است که دل ملت ایران را به درد و خون آنان را به جوش مى آورد. بى شک 6 دى سال 1388 و توهین به ساحت مقدس امام حسین (ع) و رهبر کبیر انقلاب اسلامى امام خمینى (ره) و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالى) دل مردم مسلمان ایران را به درد آورد و در 9 دى همان سال حماسه اى را رقم زدند که کل یوم عاشورا را مجدداً در اذهان زنده کرد.

زمانى که عدهاى فریب خورده ، بى دین و معاند با ارزش های اسلامی و انسانی انقلاب و نظام در روز عاشوراى حسینى به ساحت مقدس امام حسین (ع) توهین کردند، ملت ایران در پاسخ به این توهین و حمایت از رهبرى و ولی امر مسلمین جهان با حضورى پرشور در خیابان ها به یاد دوران انقلاب 1357، به امام زمان خود لبیک گفتند و جواب دندان شکنى به توهین به مقدسات شیعیان دادند که در طول تاریخ انقلاب به یوم الله دیگرى تبدیل شد.

تفاوت عاشوراى حسینى سال 62 هجرى با عاشوراى سال 1388شمسى این بود که آن زمان کوفیان امام را رها کردند، اما در یوم الله 9 دى مردم مسلمان ایران به رهبر خود لبیک گفتند تا فتنه دشمنان انقلاب براى براندازى عقیم بماند. بی شک عقبه این حماسه عظیم را باید در کربلا ، عاشورا و جاری شدن خون پاک امام حسین (ع) دید.

به نقل از رهبر معظم انقلاب اسلامى، مجاهدت رمز حرکت عظیم مردم در قیام 14 دى 1356 و 9 دى 1388 بود. حرکتى که آحاد مردم کشور در دفاع از ارزش هاى عاشورا و انقلاب مشت محکمى بر دهان دشمنان اسلام زدند.
 

نظر شما
پربیننده ها