گزارش؛

حماسه 9 دى در آیینه ولایت

افکار عمومى اگر این حرف‏‌ها را از امریکا و صهیونیسم باور مى‌‏کرد، این‏جور در دنیا، در کشورهاى مختلف، ملت‏‌هاى مختلف، در مواقع گوناگون، نفرت خودشان را از این سران مستکبر نشان نمى‌‏دادند.
کد خبر: ۸۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴ - 26December 2013

حماسه 9 دى در آیینه ولایت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حضور تاریخی و چشمگیر ملت شریف ایران در خلق یک حماسه ی عظیم در 9 دی سال 1388 تثبیت شد و بر سینه تاریخ انقلاب اسلامی ایران نقش بست.

حماسه مردم در این روز باطل بودن ایده دشمنان را که تبلیغ مىکردند، ایمان و اعتقاد مردم نسبت به ارزشهاى دینى و انقلابى کمرنگ شده به اثبات رساند و نشان داد که طنین پیامبر گونه امام راحل در ذهن و گوششان بیدار است که خطاب به استکبار جهانى فرمودند: " اگر بخواهید در مقابل دین ما بایستید در مقابل همه دنیاى شما ایستادگى خواهیم کرد."

حضور مردم در 9 دى 1388 اقدامى عملى و عینى در جهت تحقق این هشدار امام بود.

در آستانه بزرگداشت سالروز این حماسه ماندگار بر آن شدیم تا ابعاد و عظمت و دستاوردهاى این حضور حماسى را با رجوع به دیدگاه هاى رهبر معظم انقلاب مرور کنیم.

*   *   *

"روزهاى سال، به طور طبیعى و به خودى خود همه مثل هماند. این انسان ها هستند، این اراده ها و مجاهدتهاست که یک روز را از میان روزهاى دیگر برمىکشد و آن را مشخص میکند، متمایز میکند، متفاوت مى کند و مثل یک پرچمى نگه مى دارد تا راهنماى دیگران باشد. روز عاشورا - دهم محرم - فى نفسه با روزهاى دیگر فرقى ندارد. این حسین بن على (ع) است که به این روز جان مى دهد، معنا مى دهد، او را تا عرش بالا مى برد. این مجاهدت هاى یاران حسین بن على (ع) است که به این روز، این خطورت و اهمیت را مى بخشد."(1)

*   *   *

"بدخواهانى که 30 سال است علیه این انقلاب و این مردم هر کارى توانستند کردند، اینها هم فرصت را مغتنم شمردند و با تبلیغات خودشان وارد میدان شدند. بیش از این کارى نمى توانستند بکنند اگر امریکایى ها و انگلیسى ها و صهیونیست ها مى توانستند نیرو وارد خیابان هاى تهران بکنند یقین بدانید مى کردند. اگر برایشان امکان داشت که با حضور وابستگان و مزدوران خودشان از خارج، عرصه را آن چنان که می خواهند هدایت کنند، مى کردند. منتهی مى دانستند که این کار به ضررشان تمام مى شود. تنها کارى که مى توانستند بکنند این بود که در صحنه تبلیغات، در صحنه سیاست جهانى، از آشوبگر، از اغتشاشگر حمایت کنند.

رؤساى جمهور کشورهاى مستکبر در این قضیه وارد میدان شدند، اغتشاشگران خیابانى و خرابکارانى را که با آتش زدن مى خواهند موجودیت خودشان را نشان بدهند ملت ایران نامیدند، شاید بتوانند اوضاع را آنچنان که طبق میل خودشان است در افکار عمومى دنیا و کشورمان تصویر و ترسیم کنند اما شکست خوردند."(2)

*   *   *

"راهپیمایى مردم در 22 بهمن با همه عظمتى که دارد یک کار متعارف است، یک کار روان شده است، شناخته شده است، متوقع است که انجام بگیرد و انجام مى گیرد، اما 23 تیر در سال 78، یک کار متعارف نبود، یک کار متوقع نبود. اهمیت داشت که این مجموعه بداند و بفهمد که این کار در آن شرایط لازم است و آن را انجام بدهد. کار 9 دى ماه امسال هم همین جور بود.

شناختن موقعیت، فهمیدن نیاز، حضور در لحظه مناسب و مورد نیاز، این اساس کار است که مؤمن باید این را هم با خود همراه داشته باشد تا بتواند وجودش مؤثر بشود. آن کارى را که باید انجام بدهد بتواند انجام بدهد. خوب، الحمدلله شوراى هماهنگى تبلیغات این خصوصیت را داشته است، نشان داده است هم در دهه اول، در اوضاع و احوال گوناگون آن دهه - در دوران دفاع مقدس، قبل از دفاع مقدس، بعد از دوران دفاع مقدس - هم بعد از رحلت امام در مناسبت هاى مختلف که قله هایى را در تاریخ ما به وجود آورد. یکى از این قلههاى فراموش نشدنى، همین 9 دى امسال بود."(3)

*   *   *

"راز ماندگارى این انقلاب اتکاى به ایمان هاست، اتکاى به خداست. لذا شما مى بینید آن روزى که توده عظیم مردم در سرتاسر کشور احساس کنند که دشمنىاى متوجه انقلاب است، احساس کنند که دشمنى جدى اى وجود دارد، بدون فراخوان حرکت مى کنند مى آیند.

روز 9 دى شما دیدید در این کشور چه اتفاقى افتاد و چه حادثه اى پیش آمد. دشمنان انقلاب که همیشه سعى مىکنند راهپیمایى هاى میلیونى را بگویند چند هزار نفر آمده اند - تحقیر کنند، کوچک کنند - اعتراف کردند و گفتند در طول این 20 سال هیچ حرکت مردمى اى به این عظمت در ایران اتفاق نیفتاده است، این را نوشتند و گفتند. آن کسانى که سعى در کتمان حقایق درباره جمهورى اسلامى دارند این را گفتند. علت چیست؟ علت این است که مردم وقتى احساس مى کنند دشمن در مقابل نظام اسلامى ایستاده است مى آیند توى میدان. این حرکت ایمانى است، این حرکت قلبى است. این چیزى است که انگیزه خدایى در آن وجود دارد، دست قدرت خداست، دست اراده الهى است، این چیزها دست من و امثال من نیست. دل ها دست خداست. اراده ها مقهور اراده پروردگار است. وقتى حرکت خدایى شد، براى خدا شد، اخلاص در کار بود، خداى متعال این جور دفاع مى کند. لذا مى فرماید: انالله یدافع عن الذین امنوا.

این را دشمنان نظام اسلامى نمى فهمند تا امروز هم نفهمیدند، لذا تهدید مى کنند، حرف مى زنند، روش هاى گوناگون را به کار مى گیرند، به خیال خودشان مى گردند نقطه ضعف براى جمهورى اسلامى پیدا کنند. گاهى اسم حقوق بشر را مى آورند، گاهى اسم دموکراسى را مى آورند، ترفندهایى که امروز براى مردم دنیا حقیقتاً ترفندهاى مسخره است. مى گویند افکار عمومى، اما افکار عمومى اگر این حرف ها را از امریکا و صهیونیسم باور مى کرد، اینجور در دنیا، در کشورهاى مختلف، ملت هاى مختلف، در مواقع گوناگون، نفرت خودشان را از این سران مستکبر نشان نمى دادند که مى بینید نشان مى دهند. هر جا سفر مى کنند، گروهى از مردم علیه شان شعار مى دهند. پیداست که افکار عمومى دنیا فریب ترفندهاى اینها را نخورده است."(4)

*   *   *

"یک مسئله بسیار مهم و استثنائى است، یکى از تمایزات نظام جمهورى اسلامى این است. مجموعه خبرگان، مجموعه علماى صاحب نام و صاحب شأن در بین مردم و مورد اعتماد مردم در همه قضایا، به خصوص در قضیه بسیار مهم رهبرى و انتخاب رهبرى و قضایاى مربوط به آن محسوب مى شود. و همین حضور اثرگذار و حساس در بین مردم، آثار و برکات خودش را داشته است و دارد. حضور مردم در حوادث بزرگ و مهم و اعلان موضعى که مى کنند - مثل راهپیمایى مهم 22 بهمن، که واقعاً یک پدیده عظیمى بود در تاریخ انقلاب در این شرایط و با این اوضاع و احوال و قبل از آن، حضور مردم در خیابان ها در سراسر کشور در 9 دى - بدون اینکه علما و راهنمایان معنوى مردم که مورد اعتماد آنها هستند، دل هاى مردم را به حقایق این انقلاب متوجه کنند، میسر نمى شد.

نقش علماى دین در هدایت مردم منحصر نمى شود به هدایت در امور فرعى و مسائل شخصى و اینها. مهمتر از همه اینها، هدایت مردم است در مسئله عظیم اجتماعى و مسئله حکومت و مسئله نظام اسلامى و وظایفى که مترتب بر این هست در مقابله با حوادث جهانى. یقیناً اگر نقش علماى دین و راهنمایان روحانى حذف مى شد و وجود نمى داشت، این انقلاب تحقق پیدا نمى کرد این نظام به وجود نمى آمد و باقى نمى ماند، با این همه مشکلات فراوانى که در سر راه این انقلاب به وجود آوردند. بنابراین علماى دین - که از جمله برترین آنها مجموعه خبرگان هستند - تأثیر ماندگار و مستمرى در حوادث جامعه و سرنوشت جامعه دارند که خوب، آثارش را بحمدالله مى بینیم."(5)

*   *   *

"شما دیدید فتنه اى به وجود آمد، کارهائى شد، تلاش هایى شد، امریکا از فتنه گران دفاع کرد، انگلیس دفاع کرد، قدرت هاى غربى دفاع کردند، منافقین دفاع کردند، سلطنت طلب ها دفاع کردند، نتیجه چه شده نتیجه این شد که در مقابل همه این اتحاد و اتفاق نامیمون مردم عزیز ما ملت بزرگ ما در روز 9 دى، در روز 22 بهمن، آنچنان عظمتى از خودشان نشان دادند که دنیا را خیره کرد. ایران امروز، جوان امروز، تحصیلکرده امروز، ایرانیان امروز، آنچنان وضعیتى دارند که هر توطئه اى را دشمن علیه نظام جمهورى اسلامى زمینه چینى کند، به توفیق الهى توطئه را خنثى مى کنند. منتها توجه داشته باشید. باید تقوا پیشه کنیم. آنچه ما را قوى مى کند تقواست. آنچه ما را آسیب ناپذیر مى کند، تقواست، آنچه ما را به ادامه این راه تا رسیدن به اهداف عالیه امیدوار مى کند، تقواست."(6)

*   *   *

"آنچه که براى ما لازم است این است که آحاد مردم، مسئولین، غیر مسئولین، به خصوص جوان ها و به خصوص کسانى که سخن و حرفشان تأثیر دارد، احساس مسئولیت حضور در صحنه را از دست ندهند. هیچ کس نگوید من تکلیفى ندارم، من مسئولیتى ندارم، همه مسئول اند. مسئولیت معنایش این نیست که اسلحه ببندیم بیاییم توى خیابان راه برویم. در هر کارى که هستیم احساس مسئولیت کنیم، مسئولیت دفاع از انقلاب و از نظام جمهورى اسلامى، یعنى از اسلام، یعنى از حقوق مردم، یعنى از عزت کشور. همه باید این احساس مسئولیت را داشته باشیم. و من مى بینم که این احساس مسئولیت را داریم. این را مردم کشور ثابت کردند، ثابت مى کنند، حالا یک نمونه واضحش همین 9 دى بود ... "(7)

در نگاهی جامع بر حماسه حسینی ۹ دی 1388 باید گفت که مردم مسلمان ایران با پشتیبانی از ولایت فقیه، بصیرت و آگاهی خود را به نمایش گذاشتند، و با خلق حماسهای عظیم، برگ زرین دیگری بر تارک تاریخ به جای گذاردند. مردم نشان دادند که تقلای غرب برای دینزدایی در کشور اسلامی ایران با شکست همراه است و این ملت بزرگ هرگز حاضر به دست کشیدن از آرمانهای دینی و انقلابی خود نیستند.

بر این اساس، حماسه عظیم ۹ دی را باید تجدید پیمان و لبیک دوباره ملت شریف ایران با مقتدای خود و آرمانها و ارزشهای انقلاب دانست.

رسول شادمانی

1ـ بیانات در دیدار مردم قم، 88/19/10
2ـ بیانات در اجتماع حرم مطهر رضوى 89/1/1
3ـ بیانات در دیدار با اعضاى شوراى تبلیغات اسلامى 88/10/29
4ـ بیانات در دیدار با پرسنل نیروى هوایى ارتش 88/11/19
5ـ بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى 88/12/6
6ـ بیانات خطبههاى در نماز جمعه تهران، 89/3/14
7ـ بیانات در دیدار مردم مازندران 88/11/6

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار