گفت و گوی دفاع پرس با دکتر ابهری

درجنگ نرم دشمن به سراغ سنگرهای معنوی می‌آید / جنگ نرم؛دشمنی نامرئی اما ویرانگر

شبکه های مجازی در نخستین سال‌های حضور در کشورمان مورد اقبال عمومی قرار گرفت شبکه‌ای که در پشت نقاب فریبنده‌ای که دارد آسیب‌های اجتماعی زیادی را به دنبال دارد.
کد خبر: ۸۶۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷ - 06June 2016

درجنگ نرم دشمن به سراغ سنگرهای معنوی می‌آید / جنگ نرم؛دشمنی نامرئی اما ویرانگر

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، دکتر مجید ابهری جامعه شناس گفت:درجنگ نرم، کشور مهاجم بدون خونریزی وبا طی کردن پروسه زمانی آرام و بدون نیاز به نیروهای نظامی بلکه با استفاده از استحاله فکری و فرهنگی یک جامعه، سلطه همه جانبه خود را بر آن جامعه تحمیل کرده و با روش نرم افزاری حساب شده آنان را مطیع خود می گرداند. در این جنگ نرم، جوانان دانشجو ، افسران جوان این جبه اند . بنابر این بیشتر سرمایه گذاری دشمنان برای انحراف ذهن جوانان و تلقین باورهای غلط در وجود آنهاست.

وی گفت:آسیب ها و تهدیدات جدی فضای مجازی برای نوجوانان و جوانان با توجه به لزوم استفاده آنها ازاین فضا در جهت ارتقا هر چه بیشتر معلومات علمی بوده که لازم است مسئولان در خصوص ایجاد فرهنگ سازی صحیح ورود به فضای مجازی برای آحاد جامعه بالاخص نوجوانان تمهیدات لازم را لحاظ کنند تا از دغدغه والدین در این خصوص کاسته شود.

شبکههای اجتماعی درست مثل اسلحه هستند که اگر دست دزد بیفتند با آن اقدام و قتلوغارت میکند؛اگر دست سرباز باشد، از خاک و کشور و مردم دفاع میکند و اگر دست یک شکارچی باشد، مشخص است که اقدام به شکار می کند

وی با بیان اینکه هر فناوری قبل از ورود به جامعه نیازمند بستر سازی و فراهم ساختن زمینه های کاربردی است،اظهار داشت:یکی از این فناوری ها، فضای مجازی است که بدون فرهنگسازی و آموزش همچون سونامی ،اصلی ترین ابزار برای پر کردن اوقات فراغت شده است.

 این استاد دانشگاه ادامه داد:حدود40درصد ازنوجوانان و جوانان از فضای مجازی بدون هیچ هدفی استفاده نامناسب دارند که بین 2تا6ساعت از افراد 14تا25سال را درگیر کرده است.

این آسیبشناس اجتماعی افزود: باید آموزش از سوی نهادهای بخصوص مانند آموزشوپرورش، صدا و سیما و رسانههای مختلف منتقل شود.

اعتیاد لزوما مواد مخدر و الکل نیست

وی تصریح کرد:از نگاه رفتار شناسی اعتیاد به اینترنت بسیار خطرناکتر از اعتیاد به مواد مخدر است و آسیبهای روانی و عصبی با دستاوردهای منفی به بار می آورد.

در سالهای اخیر مسئولان اجتماعی و فرهنگی ما غفلت کرده و از واقعیتهای تلخ غافل شدند که همین موضوع موجب بروز اتفاقهای ناگوار شده است

وی با بیان اینکه خانواده ها ونهادهای متولی هیچ برنامه ای برای برون رفت ازاین فضای اظطرار ندارند،تصریح کرد: فقط 10درصد از دانش آموزان تحت حمایت هستند به طوری که آزادیهای ورود به چت روم ها و اتاق های گپ بی در و دروازه و عدم کنترل افراد به روابط نامشروع  که یک آسیب جدی است در حال تبدیل شدن به فرهنگی بی در و پیکر شده است.

دکتر ابهری در این خصوص به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 68 که به عنوان" ناتوی فرهنگی" ازآن نام بردند اشاره و تصریح کرد:ماهیت فرهنگی ناتو بر خلاف آنچه تصور می شود جدا و متفاوت از ناتو با رویکرد نظامی نیست . امروز ماهیت فرهنگی ناتو صورتی تکامل یافته و رشد داده شده است ؛چرا کهنهادهای متولی فرهنگ دچارشلختگی فرهنگی هستند.

وی تصریح کرد:با رشد سریع آمار بیکاری متاسفانه جوانان اعتیاد به فضای سایبری پیدا کردند که شاهدیم در تمامی محافل خصوصی و عمومی ارتباط با فضای سایبری عمیق تر از اطرافیان است.

شبهه افکنی های سیاسی،اجتماعی ، اقتصادی و آسیبهای رفتاری و اخلاقی اصلی ترین عوارض استفاده نابجا از فضای سایبری

وی با بیان اینکه ضعف مطالعه و ضعف ارتباطات اجتماعی منجر به گرایش افراطی به سمت فضای مجازی می شود،تصریح کرد:متوسط مطالعه در کشور ما 15تا 17دقیقه است.

آوارگی در فضای سایبری به عنوان یک بیماری همه گیر

این جامعه شناس با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص بیکاری - موضوع فرهنگ دردستگاه های مسئول ولنگاری و بی اهتمامی وجود دارد-،تصریح کرد: 22سازمان و نهاد پیشگیری کننده ازآسیبهای اجتماعی باید پای کار بیایند؛ آمدنی کاربردی نه برگزاری همایش و جلسه  که دردی را دوا نکند؛چرا که بیکاری منجر به ورود به فضای سایبری و از هم گسیختگی نظام خانواده خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیکاری و به طبع ترویج به شبکه های مجازی بستری مهیا برای نفوذ بیگانگان است ،تصریح کرد:جنگ نرم طوری در روح و جسم نفوذ کرده به طوری که هویتهای اصیل ایرانی در حال نابودی است  که هشداری بزرگ برای از دست دادن فرزندانمان خواهد بود.

درجنگ نظامی دشمن به سراغ سنگرهای مرزی ما میآید مراکز مرزی ما را سعی میکند منهدم کند تا بتواند درمرز نفوذ کند در جنگ روانی و آنچه که امروز به آن جنگ نرم گفته میشود دشمن به سراغ سنگرهای معنوی میآید که آنها را منهدم کند

ابهری تصریح کرد:8سال دفاع مقدس برای دفاع تمام قد از اسلام و انقلاب باید طور دیگری جلوه گری کند که دست دشمنان رابا صلاح ایمان و باورهای اصیل مذهبی و ولایتمداری کوتاه کنیم،آنان در جنگ نظامی حریف وحدت و ایمان ما نشدند ولی حالا در جنگ نرم سعی دارند وحدت را از بین ببرند ، مشکلات را بزرگ جلوه دهند و قوانین اسلامی را مانع رشد کشور نشان دهند.

ابهری تصریح کرد:رهبر فرزانه انقلاب بارها به تغییر سبک زندگی تاکید کردند که  به عنوان هشدار جدی باید مسولان و نخبگان اجتماعی سر لوحه رفتار خود قرار دهند.

مهمترین عوارض عضویت در شبکه های اجتماعی جعل هویت و وارونگی

ابهری ادامه داد:شبکه های اجتماعی  بسیاری از افراد با جنسیت دروغین خود را به دیگران معرفی میکنند به طور مثال زن خود را مرد و مرد خود را زن معرفی میکند بنابراین ورود به این شبکه به معنای ورود به دنیایی مملو از دروغ است و بعضی از جوانان با باور کردن این دروغها با پای خود به دام آسیبهایی میافتند که در این شبکه مجازی در کمین این افراد است.

وی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی میتواند مکانی مناسب برای تهاجمهای فرهنگی باشد، اظهار داشت:این شبیخون فرهنگی که در قالب تهاجم فرهنگی صورت میگیرد جلوگیری از شکوفایی استعداد جوانان است به طوری که نتیجه دوستیهایی که در این فضا صورت میگیرد در نهایت دچار شدن به انواع و اقسام آسیبهایی است که گاهی اوقات خلاصی از آنها امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد: ازنگاه رفتارشناسی، باید به نوجوانان و جوانان آموزش داده و خانوادهها را باید با رویدادهایی که در این فضای تاریک اتفاق افتاده است بازگو کنیم تا آنان با آسیبهایی که در انتظارشان است آشنا شوند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص می فرمایند: «جنگ نرم یعنی جنگ بوسیله ابزارهای فرهنگی به وسیله نفوذ به وسیله دروغ به وسیله شایع پراکنی با ابزارهای پیشرفته ای که امروز وجود دارد ابزارهای ارتباطی که ۱۰ سال قبل و ۱۵سال قبل و ۳۰ سال قبل نبود امروز گسترش پیدا کرده جنگ نرم یعنی ایجاد تردید در دلها و ذهنهای مردم»


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار