هیلاری کلینتون نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات شد؛

آیا کلینتون اولین رییس جمهور زن آمریکا خواهد بود؟

سرانجام هیلاری کلینتون توانست حد نصاب کافی در زمینه شمار نمایندگانی که در گردهمایی ملی حزب دموکرات از نامزدی او حمایت خواهند کرد را کسب کند؛ براین اساس وی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد این حزب خواهد بود.
کد خبر: ۸۶۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱ - 07June 2016

آیا کلینتون اولین رییس جمهور زن آمریکا خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس؛ خانم کلینتون در گردهمایی ملی حزب دموکرات توانست به رقم ۲۳۸۳ که حد نصاب لازم برای کسب نامزدی ریاست جمهوری است، برسد. بنابراین وی اولین نامزد زن یک حزب عمده آمریکا در انتخابات خواهد بود.

براساس این گزارش، کلینتون با یک پیروزی بزرگ در پورتوریکو و جهش شمار اعضای داخلی حزب - موسوم به نمایندگان ویژه - که از او حمایت میکنند به این مرز رسید.

بیوگرافی هیلاری کلینتون

هیلاری رودهام کلینتون (به انگلیسی: Hillary Rodham Clinton) (زاده ۲۶ اکتبر ۱۹۴۷ در ایالت ایلینوی) (نام تولد: هیلاری دایان رودهام) وزیر سابق امور خارجهٔ آمریکا در کابینه اول باراک اوباما و همسر بیل کلینتون، چهل و دومین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و بانوی اول ایالات متحده از سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ بوده است.

او از سوی مجلهٔ فوربس بهعنوان پنجمین زن قدرتمند جهان در سال ۲۰۱۲ انتخاب شد.

وی فرزند نخست دروتی و هیو رودهام بود. هیلاری و برادرانش تونی وهیو در بریج پارک در حومه شهر شیکاگو در ایالت ایلینوی رشد یافتند.

بعد از پایان تحصیلات در کالج ولزلی در رشته علوم سیاسی درسال ۱۹۶۹ وارد مدرسه حقوق دانشگاه ییل شد، و در این مکان برای نخستین بار با بیل کلینتون آشنا شد. او در سال ۱۹۷۳ دکترای حقوق را از همین دانشگاه دریافت کرد.

بعد از مدتی در آرکانزاس در کنار بیل کلینتون که فعالیت زیادی را برای تبدیل شدن به یک سیاستمدار حرفهای آغاز کرده بود، مشغول شد.

بیل کلینتون و هیلاری در سال ۱۹۷۵ با هم ازدواج کردند. هیلاری در سال ۱۹۷۶ عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه آرکانسا و همچنین عضو موسسه حقوقی (Rose law) شد.

در سال ۱۹۷۴ در اوج رسوایی واترگیت، هیلاری بهعنوان دستیار کمیتهٔ قضایی کاخ سفید که پیرامون ریچارد نیکسون تحقیق میکرد، مشغول کار شد.

در سال ۱۹۸۰ بیل و هیلاری صاحب دختری به نام چلسی شدند.

در این موقع همسرش بیل کلینتون بهعنوان دادستان کل و بعد از مدتی فرماندار آرکانزاس انتخاب شد. هیلاری به مدت ۱۲ سال بانوی اول آرکانزاس بود. او همچنین هوادار سرسخت تامین رفاه برای کودکان و آموزش و پرورش مناسب و استاندارد بود.

با انتخاب بیل کلینتون بهعنوان ریاست جمهوری، هیلاری، بانوی اول کشور شد. او همچنان فعالیتهای عامالمنفعهٔ خود را ادامه داد در سال ۱۹۹۳ مسئول گروه ویژه با نام (Health Care Reform) که وظیفه اصلاحاتی را در بخش سلامت جامعه را بر عهده داشت انتخاب شد.

در سال ۲۰۰۰ هیلاری کلینتون بهعنوان سناتور ایالت نیویورک انتخاب شد. او یکی از اولین زنان منتخب در مجلس سنای ایالات متحده آمریکا بود.

خانم هیلاری از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ صاحبخانهٔ کاخ سفید و بانوی نخست ایالات متحده بود. پیش از آن وی سمت بانوی نخست ایالت آرکانزاس را نیز داشت و در آن ایالت وکیلی مهم به شمار میرفت.

وی از اعضای میانهروی حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا است.

هیلاری کلینتون پس از یک مبارزه انتخاباتی درون حزبی که ۱۸ ماه به طول انجامید، در تاریخ ۷ ژوئن ۲۰۰۸ اعلام کرد که به تلاشهای خود برای احراز سمت اولین رئیس جمهور زن آمریکا پایان داده است و از باراک اوباما برای احراز مقام ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا حمایت کرد.

در اول دسامبر سال ۲۰۰۸ باراک اوباما به طور رسمی هیلاری کلینتون را بهعنوان وزیرخارجه دولت خود معرفی کرد.

کلینتون در یکی از مصاحبههای خود با بی بی سی فارسی و صدای امریکا به حمایت ایالات متحده از تجمعات سیاسی داخلی ایران پرداخت و گفت: «از درون جنبش اعتراضی این صدا شنیده میشد که امریکا باید مواظب باشد که طوری عمل نکند که عامل و حامی اصلی این جنبش جلوه کند؛ چون اعتبار جنبش و امنیت هواداران آن به خطر میافتد. مثلاً در لیبی، مخالفان قذافی اعلام کردند که از هرگونه حمایت خارجی استقبال میکنند و ما هم حمایت کردیم؛ اما رهبران اعتراضات ایران چنین استقبالی نمیکردند."

بستری شدن در بیمارستان

او در روز ۳۱ دسامبر ۲۰۱۲ در بیمارستان پِرزبیترین نیویورک به دلیل عارضه لخته خونی بستری شد. او هم چنین اواسط ماه دسامبر هنگامی که در خانه تنها بود به دلیل درمان یک ویروس معده دچار بیهوشی شد. درمان وی روز ۱۳ دسامبر آغاز و از او خواسته شد تا سفر به آفریقای شمالی و خاورمیانه که برای هفته بعد از آن تنظیم شده بود را لغو کند. وی همچنین ناچار شد تا حضور در جلسه استماع کنگره برای بررسی حمله روز ۱۱ سپتامبر به دفتر دیپلماتیک آمریکا در بنغازی را لغو کند. این نشست قرار بود روز ۲۰ دسامبر برگزار شود. وی در تاریخ چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۱ نیز از بیمارستان مرخص شد. تیم پزشکان معالج وزیر خارجه آمریکا نسبت به روند بهبودی او ابراز خوشبینی کرده است.

کناره گیری از کار

هیلاری کلینتون روز جمعه اول فوریه ۲۰۱۳ بهطور رسمی از سمت خود بهعنوان وزیر خارجه آمریکا کنارهگیری کرد. جان کری در کابینه جدید باراک اوباما جایگزین خانم کلینتون شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، هیلاری کلینتون ساعاتی پیش از کنارهگیری در نامهای به باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، از حمایتهای وی تقدیر کرد.

در مراسمی که در لابی اصلی وزارت خارجه آمریکا برگزارشد، هیلاری کلینتون با کارمندان و کارکنان این وزارتخانه خداحافظی کرد. هیلاری کلینتون در این مراسم گفت: «من به کارهایی که انجام دادهایم بسیار مفتخرم. البته ما در دوره زمانی بسیار پیچیده و خطرناکی زندگی میکنیم، همانطور که دیدیم دوباره همین امروز سفارت ما در آنکارا مورد حمله قرار گرفت».

براساس این گزارش، هیلاری کلینتون با توجه به اینکه سالهای حضور در کاخ سفید را تجربه کرده و در کنار همسرش بیل کلینتون در پشت پرده، بسیاری از سیاستها را هدایت میکرد؛ این بار اگر در ردای ریاست جمهوری حاضر شود، اولین زنی خواهد بود که در این کشور به ریاست جمهوری میرسد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار