2/ همراه با چهره‌ها در ماه خدا

حجت‌الاسلام مرادی: از نوجوانی حال خوبی در ماه خدا داشتم/اعتقادی به هدیه برای فرائض دینی ندارم

این کارشناس مسائل فرهنگی گفت: از نوجوانی علاقه ویژه‌ای به این ماه پر برکت داشتم و چند سال قبل از سن تکلیفم که ماه مبارک رمضان در تابستان بود با اشتیاق تمام خودم را پای سفره خدا مهمان می‌کردم و در منزل ما این ماه، فضایی با نشاط و سر زنده بود.
کد خبر: ۸۶۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۹ - 08June 2016

حجت‌الاسلام مرادی: از نوجوانی حال خوبی در ماه خدا داشتم/اعتقادی به هدیه برای فرائض دینی ندارم

حجتالاسلام شهاب مرادی در گفتوگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، درباره تاثیر ماه مبارک رمضان بر خلقیاتش از عنفوان جوانیاش گفت: از نوجوانی علاقه ویژهای به این ماه پر برکت داشتم و چند سال قبل از سن تکلیفم که ماه مبارک رمضان در تابستان بود با اشتیاق تمام خودم را پای سفره خدا مهمان میکردم و در منزل ما این ماه، فضایی با نشاط و سر زنده بود.

وی اولین خاطره روزه داریاش را این طور بیان کرد: سال اول راهنمایی بودم که تمام روزههایم را کامل گرفتم و ظهرهای ماه مبارک "چون بچه بودیم و هوا هم خیلی گرم بود" در مسجد محل زیر کولر مینشستیم و به منبرهایی که الان خیلی یادم نیست گوش میدادیم ولی آنچه برایم لذت بخش و خاطره انگیز بود، خنکی، آرامش مسجد و گرمای توامان تابستان که همراه با روزهداری میشد است.

این کارشناس مسائل خانواده ادامه داد: سحرهای ماه مبارک که شدیدا با رادیو عجین شده بود و همسایهها نقش موثری در بیدار شدن یکدیگر داشتند و حتی کسانی که در خیابانها راه میرفتند و مناجات میکردند و فانوسی نیز به دست داشتند جز خاطراتی است هیچگاه از ذهنم پاک نخواهد شد.

مرادی تلاوت قرآن و انس با قرآن در ماه مبارک را تجربه مشترک همه مسلمین در این ماه پر برکت دانست و اظهار داشت: خیلی از کسانی که حتی ظاهر متشرعی هم ندارند(که البته باید ظاهر متشرع هم داشته باشند)، تلاوت قرآن در این ماه قرآن را به عنوان یک فریضه بر خود میدانند. به طور مثال در مطب پزشک، فرودگاه و ... در هر فرصتی از قرآن در این ماه بهره میبرند. این فواصل وقتی که برای همه ما ایجاد میشود حتی چند دقیقه کوتاه خیلی به انسان کمک میکند؛ حتی شده در چند قسمت و در زمانهای کوتاه، ولی اینکه این کتاب نورانی را بخوانیم مسلما راهی برای هدایت باز خواهد کرد.

وی تاکید کرد: حتی کسانی که در قرآن خواندن تبحری ندارند، به فایلهای صوتی که جدیدا به صورت تندخوانی و ترتیل وجود دارد میتوانند رجوع کنند و یک جزء را در نیم ساعت بخوانند و از این تلاوت لذت ببرند. چرا که رسول اکرم(ص) فرمودند: کسی که در ماه مبارک رمضان یک آیه بخواند برای او ثواب ختم قرآن در نظر گرفته میشود. در ختم قرآن ثوابش همچون حساب ذخیره است، همه انسانها خطا میکنند، اگر اندوختهای از ثواب داشته باشند از هلاکت معنوی نجات پیدا میکنند.

این روحانی نام آشنا درباره تشویق شدنش از جانب خانواده بابت اولین سالی که روزه دار بود گفت: من از جانب خانوادهام جایزهای بابت روزه داری دریافت نکردم ولی بسیار مورد تشویق قرار گرفتم و این در برابر خانوادههایی که فرزندان خود را از این واجب منع میکنند بسیار خوب بود. الان هم نباید فرزندان مکلف را به هر بهانهای از روزه داری منع کرد، حتی اگر شده بچهها در طول روز استراحت بیشتری داشته باشند. کودکانی هم که به سن تکلیف نرسیدهاند با "روزههای کله گنجشکی" ترغیب به روزهداری میشوند.

مرادی تصریح کرد: خیلی قائل به هدیه دادن در روزه داری برای فرزندان خودم هم نیستم از این جهت که نماز بخوانند یا روزه بگیرند در قبال آن هدیه دریافت کنند ولی کادو دادن به اطرافیان در سبک زندگیام جایگاه ویژه ای دارد؛ یعنی زمانی به کتابفروشی میروم، چند کتاب میخرم و برایشان کادو میکنم و خانوادهام واقعا خوشحال میشوند. به همین خاطر، کادو دادن را وابسته به مناسبت نمیکنم.

وی توصیه کرد: فرزندانتان را با وعده هدیه پای سفره افطار و سحر نیاورید که همیشه چشمشان دنبال دست پدر و مادرشان باشد و دنبال این باشند که نماز بخوانند تا هدیه دریافت کنند. پدر و مادرها هم باید فرزندان خود را مسئولیت پذیر بار بیاورند، چرا که این بچه باید در تحصیلات، اخلاق و کمک به خانواده نمونه باشد. وظیفه خانواده این است که فرزندان خود را تک بعدی بار نیاورند و اگر تنها به یک بعد فرزندشان مثل درس، عبادت و... بپردازند او را کامل پرورش ندادهاند.

شهاب مرادی درباره شادی در ماه مبارک رمضان گفت: للصائم فرحتان؛ روزه دار دو خوشحالی دارد که یکی نزدیک افطار است و یکی هم زمانی است که خدا را ملاقات میکند. حالا این ملاقات یا زمان افطار است یا زمان مرگ، محشر است.

مرادی همگان را به افطاری ساده توصیه کرد و بیان کرد: همه به هم افطاری ساده را پیشنهاد کنیم چرا که این مهم باعث میشود دلها به هم مهربانتر شود ولی با قیمت خیلی پایین و به دور از هرگونه تجمل. وقتی یک جعبه خرما یا یک لقمه نان نزدیک افطار دست میگیریم تا مردم را افطاری دهیم و از گرسنگی بیرون آوریم خیلی لذتبخش است و مهمترین نیاز جامعه که مهربانی است را مرتفع میکنیم.

وی تاکید کرد: امروز در جامعه شاهد نامهربانیهای زیادی هستیم؛ در مجلس که جایگاه قانونگذاری است شاهد دعوا و کتککاری هستیم. در شهر شاهد 200 ضرب و شتم در روز هستیم که منجر به مداخله پلیس میشود لذا با توجه به تلخی و تندیها در سطح شهر که عدد و آمار پایینی هم ندارد راه علاجی جز مهربانی نداریم و باید مهربانی را به هر شکلی که میتوانیم تکثیر کنیم.

این کارشناس مسائل فرهنگی تاکید کرد: در این ماه با توجه ویژه به قشری که کمتر پیش از این به آنها توجه میشده، همچون مستمندان، مریضها و... میتوان بیشتر مودت و رحمت را در سطح جامعه نشر داد.

وی درباره ساعت کاری ادارات و مدارس در ماه مبارک رمضان گفت: سبک زندگی ماه خدا به شکلی است که مردم باید ظهر استراحت داشته باشند و به این ماه خاص و به ویژه شبهای قدر نباید بیتوجهی کرد. در تمام دنیا برای ایام خاص و روزهای بزرگ برنامه ریزی میشود به طور مثال وقتی فستیوالی در یک شهر برگزار میشود، عبورومرور، خدمات شهری، تکالیف اجتماعی مردم براساس آن فستیوال تغییر میکند لذا در ماه مبارک هم باید به فکر این باشیم که مردم استراحت کافی داشته باشند و برای انجام امور محوله انرژی لازم را داشته باشند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار