شهر صیام (2)/ مشاغل سخت در ماه رمضان؛

ازتوزیع ناعادلانه درآمد تا عشق به خدمت در نظام پرستاری

یکی از مشاغل سخت و زیان آور بخصوص در ماه مبارک رمضان پرستاری است؛چراکه جایگاه پرستاران در حوزه درمان جایگاهی دارای کرامت بوده و نقش آن در سلامت شخص اهمیت بسزایی دارد.
کد خبر: ۸۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱ - 11June 2016

ازتوزیع ناعادلانه درآمد تا عشق به خدمت در نظام پرستاری

 به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس،ساعت کاری پرستاران در ماه رمضان تغییری پیدا نمیکند و مانند سایر ماهها یک شیفت از 7.5 صبح تا 1.5 بعد از ظهر و یک شیفت هم از ساعت 1.5 بعداز ظهر تا 7.5 شب و شیفت دیگر هم از ساعت 7.5 شب تا 7.5 صبح است.

با این توضیحات با اشاره به سختی این کار در این ماه مبارک و طولانی بودن روزها  به سراغ  محمد شجاعی مقدم، دبیر کل خانه پرستار و قائم مقام سازمان نظام پرستاری ، دکتر عباس زاده،رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشکده علوم پزشکی ایران و یک پرستار رفتیم که این گفت و گو در  ادامه از نظرتان می گذرد.

دبیرکل خانه پرستار:عشق به خدمت کمبود نیرو را جبران می کند

محمد شجاعی مقدم، دبیر کل خانه پرستار با بیان اینکه پرستاری یکی از مشاغل سخت و زیان آور بوده که با چاشنی عشق خدمت همراه است،تصریح کرد:در ماه مبارک رمضان که ماه نیایش با حضرت دوست است معمولا حجم کاری ادارات کمتر می شود اما جامعه پزشکی به خصوص پرستاران نه تنها تغییری در حجم کارشان ایجاد نمی شود بلکه ممکن است افزایش هم داشته باشد. در واقع تعطیلی در کار بیمارستان معنا ندارد.

 وی با بیان اینکه علامه طباطبایی در خصوص شغل مقدس پرستاری می فرمایند:"من 70سال عبادتم را حاضرم با یک شب پرستاری عوض کنم،تصریح کرد: پرستاری شغلی مقدس است و با حفظ جان بیمار ارتباط مستقیم دارد وحفظ مسایل شرعی و روزه داری همراه با خدمت به مردم طعمی وصف ناشدنی دارد.

قایم مقام سازمان نظام پرستاری افزود:پرستاران بیشترین گروهی بودند که در خط مقدم جبهه پا به پای رزمندگان از این مرز و بوم دفاع و با جان و دل کار کردند اما پس از پایان جنگ بین جامعه پزشکی و پرستاری تبعیض زیادی ایجاد شد.

وی با اشاره به کمبود نیروی پرستار نسبت به پزشک در ایران اظهار داشت: در عربستان سعودی 5/1 برابر،درآمریکا 8/2 در ترکیه 1برابر نیروی پرستاردرمقابل جمعیت شان موجود است که طبق استاندادرهای جهانی پرستاران باید 4تا5برابر پزشکان باشند در حالی که در ایران این ضریب حدودا 3/1دهم درصد جمعیت کشورمان است.

شجاعی مقدم اظهار داشت:در آمریکا با توجه به جمعیت به ازای هر 1000نفر 9تا10پرستار،در اروپا 7تا8پرستار اما در ایران اگر جمعیت کشورمان را که حدود80میلیون باشد در نظر بگیریم حداقل استاندارد باید 240هزار پرستار داشته باشیم در صورتی که بین 140تا150هزار پرستار شاغل داریم.

 وی در این خصوص ادامه داد:با توجه به اینکه اگر بخواهیم کف را در نظر بگیریم به ازای هر 1000نفر 3پرستار داشته باشیم نیروی پرستار موجود نصف جمعیت است.

دبیر کل خانه پرستار افزود: زمانی که با کمبود نیرو مواجه باشیم یعنی به اندازه نصف جمعیت به طبع نظام سلامت با چالش اساسی روبه رو خواهد شد،که به طبع پرستاران با حجم کاری بالا درگیر بیماریهای روحی و جسمی زیادی خواهند شد که در این صورت آمار مهاجرت جامعه پرستاری با وجود 150هزار کمبود نیرو و 14هزار پرستار جویای کار مهاجرت و همچنین خانه نشینی و ترک کار زیاد خواهد شد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه در 8عملیات از جمله عملیات بیت المقدس،والفجر 8 و 10، کربلای 4 و 5وهمچنین عملیات مرصاد شرکت داشتم، تصریح کرد:توجه ویژه به نظام سلامت و عدم تبعیض بین جامعه پزشکی و پرستاری منجر به رضایت مردم و بالا رفتن استانداردهای بین المللی در سطح دنیا خواهیم بود.

پرداخت مابه التفاوت ساعات کاری پرستاران با کارمندان در ماه رمضان

دبیرکل خانه پرستار گفت: ساعات کار کارمندان در ماه رمضان کاهش مییابد اما ساعت کاری پرستاران به علت ماهیت کار آنان کمتر نمیشود، بنابراین امیدواریم مسئولان مابهالتفاوت ساعت اضافی که پرستاران در این ماه مبارک به بیماران خدمات ارایه میکنند را بپردازند.

محمد شریفیمقدم افزود: پرستاران در ماه مبارک رمضان دستکم ۵۰ساعت از کارمندان عادی بیشتر کار میکنند اما تا سال گذشته دستمزد این مدت فعالیت اضافی به آنان پرداخت نمیشد که این روند اجحاف در حق پرستاران است.

وی در ادامه گفت: لازم است که مدت زمان اضافی که پرستاران کار میکنند با ضریب ۱.۵یا ۲پرداخت شود تا آنان در قبال کاری که انجام میدهند دستمزد مناسبی را دریافت کنند.

این عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری در پاسخ به این پرسش که آیا فشار کاری پرستاران در ماه رمضان تغییر میکند، اظهار کرد: در ماه رمضان به علت افت آب بدن روزهداران، برخی از آنان با علایم گرمازدگی به اورژانس مراجعه میکنند از سوی دیگر برخی از روزهداران به دلیل افراط در مصرف نوشیدنیهای خنک پس از افطار با درد شکم راهی بیمارستانها میشوند.

شریفیمقدم در پایان گفت: در این شرایط تعداد مراجعان به اورژانس داخلی بیمارستانها در ماه رمضان بیشتر از سایر اوقات سال است این در حالی است که توان پرستاران این بخش به علت روزهداری کمتر از سایر اوقات سال است.

نمیتوان پرستاری را فارغ از ساختارهای اداری، حقوق و دستمزد و بهداشت و درمان بررسی کرد، بلکه باید آن را درون یک ساختار جامع درنظر گرفت

پرستار:یک دعای خیر بیمار کافی است

پرستاری که نخواست نامش برده شود در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس اظهار داشت: بعضی اوقات به دلیل آوردن بیمار اورژانسی نمیتوانیم تا چند ساعت بعد از اذان مغرب هم افطار کنیم اما اینکه در هنگام افطار به بیماران رسیدگی میکنم و میتوانم به آنها کمک کنم، خوشحالم میکند.

این پرستار ادامه داد: همین که بیماری دعای خیری کند برایم کافی است و همه پرستاران چه در ماه رمضان و چه غیر آن، وقتی بیماری میآوردند فقط به فکر بیمار هستیم و به خوردن و یا افطار کردن فکر نمیکنیم.

این پرستار با بیان اینکه بهبود یافتن حال بیمار مرا خوشحال میکند و به من انگیزه میدهد، گفت:یادم هست نزدیک افطار یکی از روزهای رمضان بود که بیماری تصادفی آوردند که خیلی بدحال بود و هر کاری که از دستمان برمیآمد برایش انجام دادیم اما متاسفانه فوت کرد ساعت 2 شب بود که میخواستم افطار کنم که خانم دیگری را برای زایمان آوردند و فقط یک لیوان آب خوردم و برای رسیدگی به حال او رفتم و به این ترتیب با همان یک لیوان آب افطار کردم و دوباره روزه گرفتم.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشکده علوم پزشکی ایران : روحیه ایثار لازمه پرستاری است

دکتر عباس عباس زاده،رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشکده علوم پزشکی ایران در خصوص قداست این ماه و این شغل اظهار داشت:یکی از موضوعات مهم درحوزه سلامت، پرستاری است و در ماه مبارک رمضان که به تبع باید خدمات سلامتی  ویژه ای را ارایه دهند؛چراکه فردی که با زبان روزه خدمات رسانی می کند ارزش کارش به طبع مضاعف خواهد شد.

وی با بیان اینکه هر حرفه و تخصصی در جامعه نیاز به حمایت دارد،تصریح کرد:نهادهای متولی باید مطالبه گر باشند به همین دلیل باید عدالت در حوزه پرستاری و پزشکی به مساوات برقرار شود چرا که در غیر اینصورت این حرفه مقدس و در عین حال حساس که باید با آخرین دستاوردهای علمی آگاه باشند فرصتی برای علم آموزی ندارند زیرا درگیر مطالبات بحق خود هستند.

وی در ادامه به بحث اعتماد مردم به جامعه پزشکی اشاره و تصریح کرد: توزیع ناعادلانه درآمد در بین این قشر منجر به عدم پاسخگویی درست به مردم خواهد شد؛چراکه اگر ما در حوزه پزشکی و پرستاری کمبودی داریم اما مردم به عنوان مشتریان باید بهترین خدمات را به آنان ارایه دهیم.

جنگ یک دانشگاه بزرگ بود

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشکده علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در زمان جنگ تحمیلی همه پرستاران در پشت جبهه همچون رزمندگان با ایثار و شهامت جنگیدند،تصریح کرد:مهمترین شاخصه ای که این شغل نسبت به مشاغل دیگر دارد و شاید هرکسی نتواند ورود پیدا کند روحیه گذشت و صبر و ایمان و ایثار است؛چرا که باید ایثارگرانه و بدون چشم داشتهای مادی برای رضای حق  در جهت خدمت مخلوق خدمت کرد.

وی با بیان اینکه روحیه ایثار جزولاینفک این قشر است،تصریح کرد:در این حرفه روحیه انسان دوستی و اولویت دادن نیاز خود بردیگران نمود بیشتری دارد.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشکده علوم پزشکی ایران اظهار داشت:هر زمان اقتضاعات خاص خو را دارد در زمان جنگ هم پزشک و پرستار در خطوط مقدم جبهه که از آنان تحت عنوان امدادگر نام برده می شد،دوش به دوش هم کار می کردند که در حوزه تخصصی پزشکی تجارب خوبی را به دست آوردیم.

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه اکثریت جامعه پرستاری همان روحیه را حفظ کردند،خاطر نشان کرد: دفاع مقدس ارزشهایش نهادینه تر شده و ریشه دوانیده و برخی اوقات احیا می شود  اما متاسفانه جامعه به سمت ملاکهای مادی گرایش پیدا کرده و الگوهای رفتاری عوض شده است.

نظر شما
پربیننده ها