جنگ افزار شناسی/2

موشک نازعات؛ دست بلند نزاجا در صحنه رزم

هزینه محدود، حجم آتش وسیع، ضریب خطای کم، سرعت لودگیری راکت‌های خانواده نازعات و فجر در کمتر از 7 دقیقه، بحث استفاده از این راکت‌ها را در برابر موشک‌های بالستیک نقطه‌زن و پر هزینه توجیه می‌کند.
کد خبر: ۸۷۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸ - 14June 2016

موشک نازعات؛ دست بلند نزاجا در صحنه رزم

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، تولید آتش انبوه و توپخانه فعال و متحرک برای ارتشهای دنیا جهت پشتیبانی از نیروهای سطحی، و انهدام مواضع حیاتی نیروهای متخاصم همواره از جایگاه خاصی برخوردار بوده؛ که این جایگاه با پیدایش تسلیحات نوین لیزری و الکترونیکی و تسریع عملیاتها در میدان رزم از اهمیت بیشتری نسب به گذشته برخوردار شده است.

تولید خط آتش سنگین با کاربرد انواع توپهای کششی، خودکششی، و استفاده از تسلیحات راکتی و خمپاره ای در کالیبرهای مختلف، 60، 120، 122، 106، 107 و...  بهصورت منحنی و تیر مستقیم بهمنظور انهدام مواضع حیاتی و خطوط تهاجمی، میانی و عقبه دشمن همواره برای کارشناسان نظامی از اهمیت قابل ملاحظهای برخوردار بوده و به همین جهت سعی کردهاند تا از این سامانهها در سه خط کوتاهبرد، میانبرد و برد بلند استفاده کنند.

نیروهای مسلح ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از دوران دفاع مقدس تاکنون توانستهاند در حوزه دفاع زمینی انواع تسلیحات را ساخته و در رزمایشهای مختلف مورد تست عملیاتی قرار دهند؛ که در این میان ساخت، تولید و آزمایش راکتهای مختلف با شعاع تخریبی و بردهای متفاوت، بخشی از فعالیتهای دفاعی کشور محسوب می شوند. راکت هایی که صنعت دفاعی ایران ساخته و وارد خطوط دفاعی کرده است می توانند با کمترین ضریب خطا اهداف خود را منهدم کنند، که برای نمونه به دو مورد آن اشاره میشود.

* مختصات عملیاتی راکتهای نازعات 5، 6 و 10 در ستاد رزم نزاجا

راکت نازعات از خانواده راکتهای نوع بالستیکی برد کوتاه و سوخت جامد و قابل روانهسازی از روی خودرو است؛ که به لحاظ برد، سرجنگی و دامنه تخریب به سه مدل 5 و 6 و 10 تقسیم میشود.

 نازعات5 اولین مدل از راکت خانواده نازعات است که که در طول جنگ تحمیلی و با تلاش بیوقفه متخصصان ایرانی طراحی و در وزنی حدود 840 کیلوگرم ساخته شده است؛ این راکت با سر جنگی 130 کیلوگرمی و حداکثر برد 88 کیلومتر از سال 66 در اختیار ارتش اسلام قرار گرفته است.


نازعات 6 با برد 100 کیلومتر و وزن سر جنگی 150 کیلوگرم نوع ارتقای یافته نازعات 5 است؛ که  با بهرهگیری از سوخت جامد و طول 6 متر در رزمایشهای سالهای اخیر نزاجا مورد تست عملیاتی قرار گرفت. به گفته فرماندهان، وزن این راکت 960 کیلوگرم و وزن پیشران آن 420 کیلوگرم است. همچنین قطر یا کالیبر این راکت 356 میلیمتر است.

نازعات 10 با طولی بیش از 8 متر  و وزن موشک 1830 کیلوگرم 130 کیلومتر برد دارد و توانایی حمل سر جنگی  230 کیلوگرمی را داراست.  وزن ماده پیشران این موشک 865 کیلوگرم عنوان شده است.

این راکتها قابل شلیک از روی لانچرهای مدل 1 با خودرو بنز 911 و مدل 2 با خودرو بنز 2624 و همچنین قابلیت شلیک از روی لانچرهای خودکششی دو ریلی با خودروی 2624 را دارند.

حداکثر ضریب خطای خانواده راکتهای نازعات 5 درصد است. و هر سه مدل از سوخت جامد کامپوزیت استفاده کرده و سر جنگیشان نیز از جنس فایبرگلاس است. این راکتها توسط چرخش و بالکهای انتهای پایدار حرکت کرده و با غلبه بر عوامل خطا به سمت هدف حرکت میکند.

نوع ارتقا یافته این راکتها که گاهی اوقات به خاطر برد بلند و شعاع تخریبی مناسب به آنها موشک نیز گفته میشود، در رزمایش بیتالمقدس 28 به سوی اهداف از پیش تعیین شده شلیک شد و این راکتها توانستند در کنار موشکهای کلاس فجر، اهداف از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار دهند.





* راکت 122 میلیمتری آرش؛ کاتیوشای ایرانی

این راکت در واقع نمونه ایرانی راکت کاتیوشا بوده که با استفاده از لانچر 40 لوله شلیک میشود. این راکت در آفند و پدافند و در زمانی کوتاه قادر خواهد بود میدان وسیعی از آتش را بر سر دشمنان ایجاد کند و لانچر آن در مدتزمان کوتاه قابل بارگذاری مجدد است.

همچنین نمونه کوچکتری از این راکت با نام نور تولید میشود؛ که دارای یک سوخت و طول آن کوتاهتر از آرش است.

موشک کاتیوشا در سه مرحله دارای بردهای متفاوت است. برد کوتاه 12 کیلومتر به وسیله رینگ بزرگ برد متوسط تا 16 کیلومتر به وسیله رینگ کوچک و برد بلند آن تا شعاع 22 کیلومتری را پوشش می دهد.

راکت آرش با طولی حدود 3 متر و وزن 65 کیلوگرم قادر است با سرعت 710 متر بر ثانیه به سمت اهداف از پیش تعیین شده حرکت کند. سر جنگی آرش 18 کیلوگرم و از نوع HE است. این راکت از سوخت جامد استفاده میکند.



نوع جدید راکتانداز آرش منصوب بر روی کامیون

هزینه کم، حجم آتش مناسب، ضریب خطای کم، سرعت لودگیری هر راکت خانواده نازعات و فجر در کمتر از 7 دقیقه، بحث استفاده از این راکتها را در برابر موشکهای بالستیک نقطهزن و پر هزینه در تولید حجم آتش بالا در صحنه رزم و انهدام مواضع دشمن توجیه می کند.

گفتنی است: ارتش و نیروهای مسلح ایران از انواع مدل توپخانههای آتش سبک و سنگین جهت مقابله با دشمن استفاده میکنند و می توان گفت به علت مزایایی که راکتها در میادین رزم نسبت به موشکها دارند بکارگیری و استفاده از انواع آنها در این رابطه بخشی از دکترین دفاعی کشور ما را در حوزه رزم ناهمتراز تشکیل میدهد.

* گزارش از مقداد کامکار

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار